• Freddan137

    Corona och skola vid högt blodtryck

    Hej!

    FHM är ju tydlig med att barnen ska gå i (grund-) skolan som vanligt. Mina är 11 och 13. Dilemmat är att jag har ett högt blodtryck (oreglerat) och då verkar jag ju räknas som riskgrupp. Jag ser inga specifika instruktioner från FHM eller annan kring vad som då rekommenderas kring barnens skolgång. Nån som har läst nåt konkret om detta? Barnen smittas ju vad jag förstår också men får bara milda symtom. Men de kan ju smitta i sin tur (vilket ju är anledningen till den tydliga rekommendationen från FHM att de inte ska träffa ex farmor eller farfar).

    Hur gör ni övriga i samma situation? Skickar ni ungarna till skolan trots ert blodtryck?

  • Svar på tråden Corona och skola vid högt blodtryck
  • Disa35

    Jag skulle prata med min läkare och med skolan; vi har ju skolplikt, men om man som förälder tillhör riskgrupp får man nog försöka hitta andra lösningar.
    Men som sagt, behandlande läkare och skola.

  • Jagochdublirvi

    De som är friska ska gå till skolan oavsett om någon i familjen är högrisk eller ej, förutsatt att en läkare inte skrivit läkarintyg på annat, men det lär ju inte ske annat än i ytterst extrema fall. Barn på 11 och 13 smittas alllmänt inte lika lätt som barn i förskoleåldern, tvärtom så har de förhoppningsvis lärt sig lite vett och etikett i den åldern! Sedan få ni göra så som ni förhoppningsvis alltid gör pga din ökade risk att bli sjuk, dvs se till att hålla extra mycket på hygien, tvätta sig när man kommer hem etc

  • Mortiscia80

    Om dina barn är friska ska de gå i skola som vanligt, det är du personligen som måste vara försiktig. Har du läst FHM:s FAQ? Där ska det stå ganska tydligt kring detta. Och barn smittas knappt alls, förut misstänkte man det bara men nu börjar det komma fram allt mer bevis kring detta (se SVT nyheter för mer info).

    Låt barnen gå i skolan som vanligt. Se till att de tvättar händerna ordentligt när de kommer hem, gärna med alkogel efteråt.

  • Freddan137

    Ja jag är ju väldigt nitisk av mig gällande handtvätt när det gäller både mig själv och barnen. Men en nysning av fel person klassrummet verkar ju kunna orsaka en spridning. Det hostas och nyses ju alltid en del i skolmiljöerna och verkar vara accepterat i någon mån just med tanke på kommunikationen från FHM (att de inte ?driver? smittan).

  • Mortiscia80

    Nja, nu är det ju så att folk, även barn, som visar symptom ska vara hemma. Alla kan nysa av lite damm men man märker ju om det är en gång på hela dagen eller om någon snorar lite titt som tätt. Då ska de skickas hem.

  • Disa35
    Freddan137 skrev 2020-03-30 21:52:18 följande:

    Ja jag är ju väldigt nitisk av mig gällande handtvätt när det gäller både mig själv och barnen. Men en nysning av fel person klassrummet verkar ju kunna orsaka en spridning. Det hostas och nyses ju alltid en del i skolmiljöerna och verkar vara accepterat i någon mån just med tanke på kommunikationen från FHM (att de inte ?driver? smittan).


    Nja, enligt FHM vet man inte riktigt hur stor smittspridningen är bland barn; man vet att de smittar men inte hur mycket.
    Grundregeln är att eftersom vi har skolplikt ska barnen vara i skolan, men vid sjukdom vara hemma och då undvika att träffa personer i riskgrupp, speciellt äldre.
    Att jag föreslog att du skulle rådgöra med din läkare var för att han/hon kan hjälpa till att bedöma om du tillhör riskgrupp eller inte - det verkar som om bara högt blodtryck är något av en gråzon (att rådgöra med behandlande läkare står också på FHM).
  • Freddan137

    Ja det verkar vara en gråzon. En fundering: jag förstår ju inte riktigt varför högt blodtryck skulle vara en ?isolerad? riskfaktor. Man kan ju ha ett högt tryck men samtidigt ett starkt immunförsvar och det är väl det sistnämnda som påverkar hur sjukdomens framfart ser ut vid smitta. Eller är jag ute och cyklar? Jag kan inte minnas sist jag var krasslig så just immunförsvaret tror jag ju är i gott skick. Influensa har jag aldrig haft. Läste nånstans att det är viss blodtrycksmedicin som är boven i dramat då den hjälper viruset att spridas.

  • Freddan137
    Mortiscia80 skrev 2020-03-30 21:40:05 följande:

    Om dina barn är friska ska de gå i skola som vanligt, det är du personligen som måste vara försiktig. Har du läst FHM:s FAQ? Där ska det stå ganska tydligt kring detta. Och barn smittas knappt alls, förut misstänkte man det bara men nu börjar det komma fram allt mer bevis kring detta (se SVT nyheter för mer info).

    Låt barnen gå i skolan som vanligt. Se till att de tvättar händerna ordentligt när de kommer hem, gärna med alkogel efteråt.


    Men om barnen drar hem Corona så är det ju svårt att själv undvika smittan (kanske ett helt felaktigt antagande av mig iom att deras då sannolikt svaga symtom inte sprider sig så mycket)?
  • pepsimax
    Mortiscia80 skrev 2020-03-30 21:40:05 följande:

    Om dina barn är friska ska de gå i skola som vanligt, det är du personligen som måste vara försiktig. Har du läst FHM:s FAQ? Där ska det stå ganska tydligt kring detta. Och barn smittas knappt alls, förut misstänkte man det bara men nu börjar det komma fram allt mer bevis kring detta (se SVT nyheter för mer info).

    Låt barnen gå i skolan som vanligt. Se till att de tvättar händerna ordentligt när de kommer hem, gärna med alkogel efteråt.


    Detta är ett missförstånd.

    Barn smittar lika mycket som vuxna, de får bara mindre symptom och ibland inga symptom.
  • Disa35
    Freddan137 skrev 2020-03-30 23:21:32 följande:

    Ja det verkar vara en gråzon. En fundering: jag förstår ju inte riktigt varför högt blodtryck skulle vara en ?isolerad? riskfaktor. Man kan ju ha ett högt tryck men samtidigt ett starkt immunförsvar och det är väl det sistnämnda som påverkar hur sjukdomens framfart ser ut vid smitta. Eller är jag ute och cyklar? Jag kan inte minnas sist jag var krasslig så just immunförsvaret tror jag ju är i gott skick. Influensa har jag aldrig haft. Läste nånstans att det är viss blodtrycksmedicin som är boven i dramat då den hjälper viruset att spridas.


    Det är ungefär så jag tolkar FHM också; högt blodtryck står som riskfaktor i kombination med andra saker, t ex sänkt immunförsvar. Det verkar inte som om enbart högt blodtryck är någon större riskfaktor.
    Men det är mycket som spelar in när det gäller blodtryck, och det vet du ju säkert själv; arbetstryck, vilotryck, systoliskt respektive diastoliskt, huruvida det behandlas eller inte, din anamnes och annat.
    Inget av det har vi här koll på, och därför tycker jag att ett samtal med din läkare kan vara på sin plats.
Svar på tråden Corona och skola vid högt blodtryck