• Anonym (Trött­)
    Tue 31 Mar 2020 04:52
    120 visningar
    18 svar
    18
    120

    Skolan! Hjälp *arg*

    Alltså, jag börjar eller vi bägge föräldrar börjar tröttna rejält på vårt barns skola. Numera högstadiet. Vi har kämpat många år med (mot) förra skolan för att rätt hjälp skulle sättas in, men nej hen fick lämna åk 6 icke godkänd i flertalet viktiga ämnen. I åk 6 fick hen äntligen via BUP en autism diagnos, skolan trodde enbart svårigheterna berodde på lathet...

    Nåväl normal intelligens, men väldigt ojämn i vissa delar. Sedan åk 3 började vi förtydliga för skolan att hen har allvarliga läs/ skrivproblem, lättstörd, svårt att koncentrera sig, inte konstigt kanske i den galna skolmiljön... Jaja nu sitter vi i högstadiet och väntar o har möten som inte leder till något alls för det är tydligen bara ett fåtal lärare som förstår på skolan att barnet har vissa svårigheter.

    Så har inte skolor en skyldighet att utreda dyslexi? Så att barn får rätt hjälp. Allt fallerar ju i betygskriterierna när barnet inte kan stava ord ordentligt vare sig med dator el penna för svårighet att ens formulera längre meningar. Barnet har god läs/hörståelse i annat språk och även i de andra ämnena. Barnet i sig är ett väldigt tyst, snällt, skötsamt barn som inte stör någon. Vågar inte ens säga till lärarna om hjälp. Det vet de om.

    Ändå står i samlad bedömning, barnet måste säga till direkt när inte förstår, ja självklart men inte så lätt för vissa. Särskilt när mer högljudda stör jämt.

    Så vad gör man? Har 2 andra barn utan några som helst svårigheter i skolan.

    Vart vänder man sig när inte skola, rektor lyssnar eller ens svarar på ens mail/telefon. Vad är det för pedagoger som vissa har sådan kunskapsbrist gällande "snälla barn" med svårigheter att ett normalbegåvat barn inte når målen i nästan något ämne som det ser ut nu?

    Varför vägrar de att utreda det största problemet som ger ett stort delproblem i varje ämne? Dyslexi.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-08 07:51
    Händer inget än, men nu ska vi förhoppningsvis få till ett nytt möte inom 2 veckor enligt mentor. Såklart vill vi föräldrar att en ansvarig rektor är med. Denne har inte bemödat sig att svara, än.
    Nu har jag börjat nojja mig att vi föräldrar ska bli anmälda till socialtjänsten el något för att skolan vill skjuta problemet ifrån sig... Läste om att detta är rätt vanligt hos barn med autism, ja ibland behövs ju givetvis en anmälan om föräldrar missköter sig. Men vi vill helst bara att ungdomen får den utbildning hen har rätt till trots ett lätt autism och dyslexi.
    Någon som vill dela med sig av erfarenheter?
    Har fler barn som klarar sig galant i skolan bra betyg osv men får ibland intrycket av att vissa lärare gräver fram småsaker som inte finns, luddigt ingenting liksom, fast det inte finns något alls att anmärka på, får känslan av att man vill få oss att vara en såkallad "problemfamilj" så de ska ha ryggen fri på något vis.

  • Svar på tråden Skolan! Hjälp *arg*
  • Anonym (4)
    Tue 31 Mar 2020 05:49
    #1

    Sök till en specislskol för elever m autistiska drag.

    Där har de färre elever, fler lärare och speciallärare som kan hjälpa o stötta än en "vanlig" skola.

  • Anonym (Lärar­e)
    Tue 31 Mar 2020 06:34
    #2

    Fy! Jag är själv lärare och jag lider med er, så här ska det absolut inte gå till! Skolan har naturligtvis skyldighet att agera när man ens ser att en elev är på väg att inte nå kunskapskraven.

    Min första tanke är att jag undrar hur många av lärarna på skolan som ens är behöriga. Obehöriga lärare är ett jätteproblem idag och har man ingen utbildning i pedagogik eller skolans styrdokument kan resultatet bli lite hur som helst.

    Har skolan ingen plan för hur de ska hjälpa din son behöver du anmäla till Skolinspektionen. Det brukar ge dem lite eld i baken och det låter som att de behöver det!

    Tänk på att vid just dyslexi är det viktigt att barnet även får kontakt med skolbibliotekarien för att få tillgång till så kallat paragraf 17-material (inspelade böcker etc). Det brukar hjälpa en hel del. Självklart ska han dessutom få träffa en specialpedagog och få en tydlig handlingsplan.

  • Anonym (Lärar­e 2)
    Tue 31 Mar 2020 06:50
    #3

    Gå på rektorn. So enskild lärare har du 30 barn varav 5-10 ska ha någon form av specialanpassning. Vissa är utåtagerande, vissa har extrema svårigheter. Situationen är omöjlig.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 06:56
    #4
    Anonym (4) skrev 2020-03-31 05:49:59 följande:

    Sök till en specislskol för elever m autistiska drag.

    Där har de färre elever, fler lärare och speciallärare som kan hjälpa o stötta än en "vanlig" skola.


    Ja det har vi tänkt också men finns inte så mycket alternativ just här. En flytt som också river upp allt är ju lite komplicerat, blir aktuellt efter högstadiet alt. det passar in lite bättre även med de andras terminavslut. Vart finns den här typen av skolor.. Finns något i Skåne? Jag får googla. Tack för svar.
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 07:06
    #5
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-31 06:34:17 följande:

    Fy! Jag är själv lärare och jag lider med er, så här ska det absolut inte gå till! Skolan har naturligtvis skyldighet att agera när man ens ser att en elev är på väg att inte nå kunskapskraven.

    Min första tanke är att jag undrar hur många av lärarna på skolan som ens är behöriga. Obehöriga lärare är ett jätteproblem idag och har man ingen utbildning i pedagogik eller skolans styrdokument kan resultatet bli lite hur som helst.

    Har skolan ingen plan för hur de ska hjälpa din son behöver du anmäla till Skolinspektionen. Det brukar ge dem lite eld i baken och det låter som att de behöver det!

    Tänk på att vid just dyslexi är det viktigt att barnet även får kontakt med skolbibliotekarien för att få tillgång till så kallat paragraf 17-material (inspelade böcker etc). Det brukar hjälpa en hel del. Självklart ska han dessutom få träffa en specialpedagog och få en tydlig handlingsplan.


    Tack för ditt svar. Ja, jag vet inte, tror ganska många är behöriga, men vissa verkar ha svårt att fånga upp just dessa barn på skolan. Det finns ju vissa insatser satta tex stöd i en mindre grupp i språk, fungerar bra. Men sedan i de andra ämnena fallerar det. Barnet förblir osynlig och sitter där och hänger inte med. Lärarana verkar ha fullt upp med de mer utagerande barn el vad det nu är. Sedan när hen inte kan formulera meningar och skriva ord hyfsat ens är det svårt att prestera en skriftlig längre text tex. Där måste hända något men vet inte hur...

    Tack för tipset om biblioteket det ska jag kolla upp.

    Specialpedagog jobbar på det säger skolan, vi haft flertalet möten, vet bara inte riktigt på vilket sätt.?
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 07:11
    #6
    Anonym (Lärare 2) skrev 2020-03-31 06:50:14 följande:

    Gå på rektorn. So enskild lärare har du 30 barn varav 5-10 ska ha någon form av specialanpassning. Vissa är utåtagerande, vissa har extrema svårigheter. Situationen är omöjlig.


    Jo, jag förstår att det inte är lätt. Rektorn svarar tyvärr inte. Fast idag är en ny dag! Ny chans.

    Borde det inte vara bättre att dessa med mer extrema svårigheter går i en separata klasser? Då kan andra ju få studiero, de med mild autism eller bara helt vanliga elever. Varför ska alla bli störda? Fattar inte det tänket i Sverige riktigt.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 31 Mar 2020 11:45
    #7

    Men ditt barn har ju uppenbarligen inte dyslexi. Isf skulle det märkas i båda språken, inte bara det ena. Har du själv kontaktat skolhälsovården kring detta? Eller frågat lärare/rektor? Vad får du för svar?

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 31 Mar 2020 11:52
    #8
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-31 07:11:53 följande:
    Jo, jag förstår att det inte är lätt. Rektorn svarar tyvärr inte. Fast idag är en ny dag! Ny chans.

    Borde det inte vara bättre att dessa med mer extrema svårigheter går i en separata klasser? Då kan andra ju få studiero, de med mild autism eller bara helt vanliga elever. Varför ska alla bli störda? Fattar inte det tänket i Sverige riktigt.
    Håller med dig om att barn med behov borde få gå i särskilda klasser! Men det är ju sååå synd om de då, de blir ju diskriminerade, exkluderade och får men för livet, iaf om man ska tro på de ömma hjärtan som skriker så högt i de diskussionerna. På samma sätt får man inte ens nivågruppera elever idag, för då gör man skillnad på de som är duktiga eller dumma i huvudet, typ. Så himla tröttsam inställning, och inte gagnar det de som blir tvångsinkluderade heller.
  • Anonym (A)
    Tue 31 Mar 2020 12:13
    #9

    Har ni fått en skriftlig åtgärdsplan?
    Ni borde få en plan, där det tydligt framgår vilken hjälp och vilket stöd skolan ska ge,  och vem som ansvarar för vad.

     Givetvis borde barnet få hjälp med skrivsvårigheter, men parallet med det finns det möjlighet att få inläst material och har barnet svårt att skriva p.g.a autism/dyslexi eller liknande problem borde hen få lov att redovisa kunskaper via t.ex. muntliga prov.

    Lämpligt kan t.ex. vara att specialläraren jobbar med läsning och skrivning, och att det finns en plan för att fylla igen eventuella luckor i svenska, matte och språk.

    Specialläraren borde också kunna hjälpa till med en kartläggning av vad som fungerar och inte fungerar för ert barn när det gäller undervisningssätt och ge övriga lärare handledning.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 14:28
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-31 11:45:54 följande:

    Men ditt barn har ju uppenbarligen inte dyslexi. Isf skulle det märkas i båda språken, inte bara det ena. Har du själv kontaktat skolhälsovården kring detta? Eller frågat lärare/rektor? Vad får du för svar?


    Vet inte om jag var otydlig, alltså hör, läsförståelse är hyfsat god. Barnet läser mycket, så kompenserar sina svårigheter en hel del. Men kan inte formulera knappt någon längre mening/text på varken engelska, svenska el tyska. 2 av dessa är dessutom modersmål. Så det är främst skrivsvårigheter... Men även läsning är problematisk. Mycket forcerad läsning, vänder på bokstäver, konstiga slarvfel. Dåligt flyt.

    Barnet är inkopplad i elevhälsan sedan lång tid eftersom vi tjatat tills man går under. Utredd dessutom via Logoped som bara kunde konstatera att något problem finns men vet inte vad. Det skulle enligt denne Specialpedagog på skolan utreda. Men händer inget. Trots påtryckningar.

    Nej inget svar än från rektorn. Får maila imorgon igen. Ringa några ggr till under e.m nu.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 31 Mar 2020 15:17
    #11
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-31 14:28:32 följande:
    Vet inte om jag var otydlig, alltså hör, läsförståelse är hyfsat god. Barnet läser mycket, så kompenserar sina svårigheter en hel del. Men kan inte formulera knappt någon längre mening/text på varken engelska, svenska el tyska. 2 av dessa är dessutom modersmål. Så det är främst skrivsvårigheter... Men även läsning är problematisk. Mycket forcerad läsning, vänder på bokstäver, konstiga slarvfel. Dåligt flyt.

    Barnet är inkopplad i elevhälsan sedan lång tid eftersom vi tjatat tills man går under. Utredd dessutom via Logoped som bara kunde konstatera att något problem finns men vet inte vad. Det skulle enligt denne Specialpedagog på skolan utreda. Men händer inget. Trots påtryckningar.

    Nej inget svar än från rektorn. Får maila imorgon igen. Ringa några ggr till under e.m nu.
    Hmm, ja det kan vara dyslexi men det borde de isf ha upptäckt redan tycker man. Det kan vara relaterat till diagnosen annars på något sätt. Sedan tycker jag personligen inte det spelar någon roll, dyslexi eller inte så har alla barn rätt till hjälp. Bra att du fortsätter kämpa iaf.
  • Anonym (A)
    Tue 31 Mar 2020 21:16
    #12

    Kan barnet formulera sig väl muntligt?Finns ju program som översätter tal till text. Definitivt något ditt barn borde få använda som hjälpmedel.

    Funkar det bättre att skriva på dator än för hand, eller funkar det lika dåligt?

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Wed 1 Apr 2020 04:37
    #13
    Anonym (A) skrev 2020-03-31 21:16:21 följande:

    Kan barnet formulera sig väl muntligt?Finns ju program som översätter tal till text. Definitivt något ditt barn borde få använda som hjälpmedel.

    Funkar det bättre att skriva på dator än för hand, eller funkar det lika dåligt?


    Ja muntligt i trygg miljö är inga problem, men i skolan vågar inte yttra sig knappt. Jag tror hen haft vissa hjälpmedel i datorn, men just något som översätter tal till text vore ju något att ta upp. Tyvärr lika svårt med dator och handskrift.

    Trots rättstavningsprogram är det ofta obegripliga korta texter och märkliga ord. I Nästan alla ämnen fallerar ju betygen just på denna punkt. Då det ligger ju mycket fokus på att kunna dokumentera. Förutom de vanliga skrivuppgifterna i de olika ämnena.

    Därav har jag så svårt att förstå att de inte ser problemet? Hen har ett väldigt gott ordförråd men kan inte få ut det i skrift.

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (A)
    Wed 1 Apr 2020 08:41
    #14

    Med tanke på barnets svårigheter borde hen få möjlighet att redovisa sina kunskaper muntligt i trygg miljö snarare än skriftligt. 

    Dessutom borde skolan faktiskt snarast se till att på något sätt dokumentera vilka kunskapsluckor barnet har, för att sedan göra upp en plan på hur ni tillsammans kan jobba för att fylla igen dem.

    För skrivningen är det hög tid att barnet får möjlighet att använda tal-till-skrift-program. Fokus borde vara på hur man använder programmen, och hur man sedan kan bearbeta texten. 

    Långsiktigt är det givetvis  det ideala om barnet lär sig skriva bättre, men just nu gäller det att hitta strategier och hjälpmedel som faktiskt har en chans att fungera både snart och i framtiden. 

    Om skolan inte hjälper till med dyslexiutredning skulle jag rekommendera att söka privat hjälp hos t.ex. logoped. 

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Wed 1 Apr 2020 19:25
    #15
    Anonym (A) skrev 2020-04-01 08:41:47 följande:

    Med tanke på barnets svårigheter borde hen få möjlighet att redovisa sina kunskaper muntligt i trygg miljö snarare än skriftligt. 

    Dessutom borde skolan faktiskt snarast se till att på något sätt dokumentera vilka kunskapsluckor barnet har, för att sedan göra upp en plan på hur ni tillsammans kan jobba för att fylla igen dem.

    För skrivningen är det hög tid att barnet får möjlighet att använda tal-till-skrift-program. Fokus borde vara på hur man använder programmen, och hur man sedan kan bearbeta texten. 

    Långsiktigt är det givetvis  det ideala om barnet lär sig skriva bättre, men just nu gäller det att hitta strategier och hjälpmedel som faktiskt har en chans att fungera både snart och i framtiden. 

    Om skolan inte hjälper till med dyslexiutredning skulle jag rekommendera att söka privat hjälp hos t.ex. logoped. 


    Ja det låter ju vettigt. Vi har gjort en utredning hos logoped. Men verkade inte riktigt vara deras område som jag förstod det. Eftersom de bara kom fram till att hen har problem. Men inte vad. Men det skulle då sedan utredas av specialpedagog. Men där tar det stop tydligen. Vem gör annars en Dyslexi utredning? Jag har förstått att det egentligen ligger på skolans ansvar. Men går gärna privat om det skulle hjälpa.

    Tack för dina tips.
  • Anonym (Li)
    Wed 1 Apr 2020 19:44
    #16

    I vissa kommuner kan man vända sig till vårdcentralen som därefter ger remiss till specialistvården som kan göra en ordentlig utredning för dyslexi.

  • Wed 1 Apr 2020 19:58
    #17

    Har Bup varit inkopplade och deltagit i planeringssamtal på skolan? De har mycket erfarenhet av vilka insatser som kan fungera, och det sätter förhoppningsvis lite större press på rektor om ytterligare en instans deltar.

    Låter jättetufft för ert barn :/

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Wed 8 Apr 2020 08:01
    #18
    Annita skrev 2020-04-01 19:58:38 följande:

    Har Bup varit inkopplade och deltagit i planeringssamtal på skolan? De har mycket erfarenhet av vilka insatser som kan fungera, och det sätter förhoppningsvis lite större press på rektor om ytterligare en instans deltar.

    Låter jättetufft för ert barn :/


    Det har varit med en tidigare på skolan där hen gick t o m åk 6. Men sedan rann det ut i sanden, då eftersom detta var vårterminen i 6:an och då höll de på att överrapportera till högstadiet och sedan?

    Men det ska jag kolla upp med Bup igen. Det har jag själv glömt faktiskt. Via Bup gjordes Logopedutredning och denne har varit delaktig vid ett tillfälle under högstadiet. Men det leder liksom inte framåt. Bup är mycket inne på att "det är skolans ansvar osv" så man hamnar lite emellan. Vi behöver ju själva en assistent snart för att orka med... pust. Svårt att veta vem som ska göra vad. Resurser verkar slut och alla skjuter ifrån sig. Tyvärr.

    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Skolan! Hjälp *arg*