• Anonym (Mamma­)
    Tue 31 Mar 2020 05:52
    526 visningar
    25 svar
    25
    526

    Min dotter har blivit lurad på sina pengar

    Min dotter har sparat ihop pengar länge för att köpa en telefon. När hon äntligen kan göra det så blir hon lurad så klart av en tjej som påstår att hon skickat, jag betalar tillbaka imorgon....förhalar hela tiden.

    Va fan ska jag göra? Mitt hjärta blöder för henne o jag har inte råd med en ny.

    Antar att polisanmälan inte hjälper ett dugg?

  • Svar på tråden Min dotter har blivit lurad på sina pengar
  • SWO
    Tue 31 Mar 2020 06:08
    #1

    Har ni kontakt med den andra tjejen (namn, telefonnr, adress etc) så skulle jag polisanmält. Iaf hotat med det, dock bara vara försiktig så hon inte blockar och försvinner helt.

    Är tyvärr allt lite risk att köpa privat - bästa är att träffas öppet och testa produkten.

    Lycka till

    SWO

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 06:13
    #2
    SWO skrev 2020-03-31 06:08:49 följande:

    Har ni kontakt med den andra tjejen (namn, telefonnr, adress etc) så skulle jag polisanmält. Iaf hotat med det, dock bara vara försiktig så hon inte blockar och försvinner helt.

    Är tyvärr allt lite risk att köpa privat - bästa är att träffas öppet och testa produkten.

    Lycka till

    SWO


    Ja vi har haft kontakt...hon har lovat o lovat men de händer ingenting.
  • Tue 31 Mar 2020 06:14
    #3

    Kan du få reda på vem det är? Svarar hon på meddelanden så kanske det går att hitta henne eller om det är en han som låtsas. Har du tur kanske det är en ungdom som har föräldrar som har något samvete och inte är medveten vad deras avkomma sysslar med.

    Givetvis ska ni polisanmäla det även om det inte ger er några pengar tillbaka.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (.)
    Tue 31 Mar 2020 06:19
    #4

    Kan finnas en mening med att hon inte får telefonen.Tänk om hon nu fick telefonen och går ut disträ i trafiken och dör, då hade du inte gillat telefonen så mycket. Det finns enklare telefoner som går att köpa för väldigt lite pengar på t ex tradera.


    www.tradera.com/item/260108/371315466/nokia-lumia-925-svart-begagnad-bra-skick-

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 06:21
    #5
    Studentpappa skrev 2020-03-31 06:14:18 följande:

    Kan du få reda på vem det är? Svarar hon på meddelanden så kanske det går att hitta henne eller om det är en han som låtsas. Har du tur kanske det är en ungdom som har föräldrar som har något samvete och inte är medveten vad deras avkomma sysslar med.

    Givetvis ska ni polisanmäla det även om det inte ger er några pengar tillbaka.


    Ja jag har tagit reda på vem det är och vart hon bor. En 23 årig tjej. Bor tyvärr långt ifrån mig annars hade jag fan åkt dit!!!

    Liksom lura en 12 åring. Jag blir så förbannad!!!!

    Med polisanmälan så vill man ju få tillbaka pengarna annars är de ju ingen mening. Jag menar vad blir hennes straff då?? Ingenting?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 06:22
    #6
    Anonym (.) skrev 2020-03-31 06:19:47 följande:

    Kan finnas en mening med att hon inte får telefonen.Tänk om hon nu fick telefonen och går ut disträ i trafiken och dör, då hade du inte gillat telefonen så mycket. Det finns enklare telefoner som går att köpa för väldigt lite pengar på t ex tradera.

    www.tradera.com/item/260108/371315466/nokia-lumia-925-svart-begagnad-bra-skick-


    Va? Så därför ska jag vara glad att skänka tusentals kronor åt en jävla idiot brud??
  • Anonym (ooo)
    Tue 31 Mar 2020 06:29
    #7
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-31 06:21:19 följande:
    Ja jag har tagit reda på vem det är och vart hon bor. En 23 årig tjej. Bor tyvärr långt ifrån mig annars hade jag fan åkt dit!!!

    Liksom lura en 12 åring. Jag blir så förbannad!!!!

    Med polisanmälan så vill man ju få tillbaka pengarna annars är de ju ingen mening. Jag menar vad blir hennes straff då?? Ingenting?
    Jag polisanmälde en person som jag handlat av via nätet en gång. Det var bara ca 200 kr MEN jag fick tillbaka pengarna! Det var en person som satt i system att inte skicka saker och vi var flera personer som hade anmält. Det var en föräldraledig ung tjej som inte hade så mycket pengar (och inte var så smart) så hon försökte få in pengar den här vägen. För oss alla handlade det om småsummor men polisen tog det på allvar. Jag fick tom vara med via telefon i tingsrätten och vittna. 

    Därför tycker jag att du kan meddela tjejen att skickas det inte den här veckan (spårbart är ju bra att tänka på också) så kommer du kontakta polisen senats fredag! Förhoppningsvis kanske det räcker att skrämmas lite, så får hon tummen ur och skickar. I värsta fall är det en riktig lurendrejare och det inte ens finns en telefon, och då ska man självklart anmäla. 
  • Anonym (.)
    Tue 31 Mar 2020 06:30
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-31 06:22:19 följande:
    Va? Så därför ska jag vara glad att skänka tusentals kronor åt en jävla idiot brud??
    Nej, det sade jag ju inte, nu låter du din ilska tala ut.

    Försök polisanmäla och leka men i vårt samhälle tror jag inte det hjälper mycket. Du kanske skulle ringa på dörren där hon bor?
  • Tue 31 Mar 2020 07:34
    #9
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-31 06:21:19 följande:

    Ja jag har tagit reda på vem det är och vart hon bor. En 23 årig tjej. Bor tyvärr långt ifrån mig annars hade jag fan åkt dit!!!

    Liksom lura en 12 åring. Jag blir så förbannad!!!!

    Med polisanmälan så vill man ju få tillbaka pengarna annars är de ju ingen mening. Jag menar vad blir hennes straff då?? Ingenting?


    Det är inte särskilt jobbigt att göra en polisanmälan, går ju till och med att göra online. Klart hon ska bli anmäld, någon konsekvens ska det väl få att hon lurat din dotter?

    Har hon satt det i system och får många anmälningar på sig så blir hon ju förhoppningsvis åtalad, fälld och skyldig att betala tillbaka pengarna. Skaffar hon sig sedan ett jobb om hon inte har det så tar ju fogden och ser till att hon betalar sina skulder om hon inte gör det själv.
    Ride it like you stole it
  • Tue 31 Mar 2020 08:51
    #10
    -1

    tyvärr är denna form av bedrägeri och stöld vanligt. Var en kvinna i en fb grupp som sålde vagnar och vagndelar för flera 1000 som hon aldrig skickade och sen blockade hon personen i fråga och fortsatte i en annan grupp och sålde !samma" saker igen. Hon hade tydliogen kunnat hålla på i flera år för polisen gör inte ett skit. Hon är anmäld av många men polisen utreder inte ens våldtäkter liksom så brott som detta reds inte ens ut. Enda är att åka hem till personen i fråga och hämta pengarna. Och ja man blir förbannad men människor som detta har inget samvete och dom vet också att risken att bli dömd är obefintlig trots anmälan så händet det INGENTING och dom kan forsätta som innan och lura folk på pengar och leva livet på andras pengar. 

Svar på tråden Min dotter har blivit lurad på sina pengar