• Less is more

    Jobbar inte folk hemifrån?

    I media kommer massvis förslag nu vad man kan göra hemma i coronatider. Nu när vi sitter isolerade hemma och inte har något att göra. Eller ?

    I min värld jobbar både jag och mina arbetskamrater hemifrån - heltid. Mina vänner också.

    Min man och hans arbetskamrater går fortfarande till jobbet. Barnen går i skolan.

    Annars? Hemmet ska fortfarande skötas. Det ena barnet har utomhusträning, det andra barnets aktiviteter är inställda. Men läser, leker utomhus ich spelar dataspel.

    Jag menar - att så himla mycket mer tid över har man ju inte. Permitterade och arbetslösa behöver söka jobb och lösa den privata situationen. Sjuka kurera sig.

    Så himla mycket tid över har vi väl inte jämfört med tidigare. Eller....?

  • Svar på tråden Jobbar inte folk hemifrån?
  • Anonym (Mamma på heltid)

    Man är olika till personlighet. Vissa har massa projektidéer som bara väntar på att få förverkligas, andra är mer beroende av att få vara med andra.

    För egen del har jag varit hemma snart tre veckor med två så gott som friska barn. De har förkylningssymptom (trol. allergi) och får inte komma till förskola/skola. Efter så lång tid hemma behövs definitivt tips på saker att göra.

    Hade jag varit ensam hemma hade jag haft massa projekt att roa mig med, men alla funkar inte som jag.

    Jobba hemma går inte. Mitt jobb är platsbundet.

  • CCA

    Jag och mina barn har varit hemma i 2,5 vecka. Jag har inte möjlighet att arbeta hemifrån. För 14 åringen tog detta ca 1v innan man började lägga ut uppgifter online som hon kunde jobba med. Några få lektioner har livesänts men långt ifrån alla.

    För 10åringen finns inge distansundervisning. Det gick 2 veckor innan vi ens fick böcker att jobba med. Lärarna gör vad de kan på båda skolorna men just nu har de två elevgrupper att undervisa. De som är i skolan och de som är hemma friska nog att jobba men symtom och därmed inte få gå. Denna vecka ska samtliga lärare få utbildning i distansundervisning.

    Självklart har vi mer tid än vanligt. Vi har mycket milda symtom och skulle normalt sett inte varit hemma alls. Barnen kan inte jobba i alla ämnen dels för att det saknas material dels för att det är ämnen som inte är gjorda för distansundervisning. Det finns heller inga störnningsmoment utan när de jobbar kan de göra det koncentrerat. Eftersom vi är pigga behöv igen extra tid till återhämtning eller kurering.

  • CCA

    Jag och mina barn har varit hemma i 2,5 vecka. Jag har inte möjlighet att arbeta hemifrån. För 14 åringen tog detta ca 1v innan man började lägga ut uppgifter online som hon kunde jobba med. Några få lektioner har livesänts men långt ifrån alla.

    För 10åringen finns inge distansundervisning. Det gick 2 veckor innan vi ens fick böcker att jobba med. Lärarna gör vad de kan på båda skolorna men just nu har de två elevgrupper att undervisa. De som är i skolan och de som är hemma friska nog att jobba men symtom och därmed inte få gå. Denna vecka ska samtliga lärare få utbildning i distansundervisning.

    Självklart har vi mer tid än vanligt. Vi har mycket milda symtom och skulle normalt sett inte varit hemma alls. Barnen kan inte jobba i alla ämnen dels för att det saknas material dels för att det är ämnen som inte är gjorda för distansundervisning. Det finns heller inga störnningsmoment utan när de jobbar kan de göra det koncentrerat. Eftersom vi är pigga behöv igen extra tid till återhämtning eller kurering.

  • Anonym (Nej)

    Nej, vi jobbar inte hemifrån utan är på kontoret, 9 st. Jobbet går ut på att träffa kunder och jag själv är receptionist så det är svårt att sköta hemifrån. Däremot har vi av förklarliga skäl väldigt lite att göra och det lutar åt permittering för hela högen för att företaget ska överleva.

  • Anonym (Nej)

    För dottern gäller skolplikt så hon är i skolan.

  • Anonym (kille)

    mitt liv är inte ett dugg förändrat. 


    Jag cyklar till jobbet då det inte längre går att ta bussen pga alla knäppa människor som inte kan hantera situationen. Jag vill inte ha covvid 19 då jag måste vara frisk, tjäna pengar, och ta hand om min mor, hennes sambo och min far, för ingen annan kommer att göra det. 


    Jag har inte råd på många sätt att bli sjuk, och blir riktigt förbannad på dessa slapptaskar som bölar för att det är så jobbigt att sitta hemma och kolla på netflix. 


    Jag har inte det privilegiet att kunna jobba hemifrån. Jag måste ta mig till arbetsplatsen. Men Smittohärden är så hög på bussarna att det är livsfarligt. 


    Cykla är inga problem, men det är långt, och väldigt kallt just nu. Hoppas det blir varmare bara. Sen jobbar jag väldigt udda tider vilket är segt när man skall cykla hem efter 12 timmarspass. Det sliter, speciellt när det är så kallt också. 


    Men hellre det än att åka buss. Det har ju en stor skara sett till att det är omöjligt.

  • Mrs Moneybags

    Jag har också undrat över de där artiklarna där man får tips om vad man ska göra för att fördriva tiden - baka, städa, dansa etc. Jag jobbar som vanligt, fast hemifrån, och måste åka fram- och tillbaka till stan för att lämna sonen i skolan. Precis som vanligt...

  • Anonym (C)

    Pensionärerna jobbar inte, och kan inte gå ut och träffa folk. Sedan är det väl många som vabbar med barn som är nästintill friska. Men jag tror också att media blivit påverkade av andra länder där det är betydligt fler som inte får gå ut. Där behövs det ju verkligen sysselsättningstips.

  • Anonym (Mamma på heltid)
    Mrs Moneybags skrev 2020-03-31 09:36:20 följande:

    Jag har också undrat över de där artiklarna där man får tips om vad man ska göra för att fördriva tiden - baka, städa, dansa etc. Jag jobbar som vanligt, fast hemifrån, och måste åka fram- och tillbaka till stan för att lämna sonen i skolan. Precis som vanligt...


    Du kan inte föreställa dig en vardag som inte är exakt likadan som din egen? Inte komma på ett jobb där arbete hemifrån inte är möjligt?
  • m1n4x

    Jag jobbar som lönekonsult, ensam i min roll på arbetsplatsen, och har sedan förra veckan jobbat hemifrån. Fick argumentera länge med min chef för att få igenom distansarbete. Jag är ej i riskgrupp själv men min partner är det. Är jag på arbetsplatsen så får jag mycket besök på mitt kontor av anställda som har frågor om sin lön. Droppen var i måndags i förra veckan då en anställda hostade rakt ut flera gånger på mitt skrivbord, suck! Fick desinficera hela skrivbordet när hen gått. 

    Jag tycker det är väldigt skönt att jobba hemifrån, hinner med sånt jobnb jag inte hunnit med på månader när jag jobbat från arbetsplatsen pga. blir störd konstant ioch avbruten.

    Jag börjar arbeta i princip 1 timma tidigare än vanligt på morgonen, på lunchrasten (45 min) hinner jag äta lunch, hinner tex köra igång en tvättmaskin med kläder, städa och greja lite för att sen återgå till arbetet. Har inga barn dock. 

Svar på tråden Jobbar inte folk hemifrån?