• Anonym (????)
    Tue 31 Mar 2020 09:15
    462 visningar
    7 svar
    7
    462

    Vad gäller med FK och beslut?

    Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom m.m i snart ett halvår. Har en rehabplan och jobbar nu 50%. Fick meddelande från FK att de inte kommer ge mig sjukpenning grundat på mitt läkarintyg eftersom jag nu kan ta vilket jobb som helst på arbetsmarknaden?

    Jag har fast jobb sedan flera år tillbaka och följer min rehabplan som både läkaren och min chef godkänt.

    Står också i meddelandet att vid särskilda fall tex om jag återgår till ord arbetstid inom 1 år från att jag blev sjukskriven kan få behålla min sjukpenning. ? Kommer att återgå på heltid i juli.

    Står att jag kan tillägga saker skriftligt till FK om det tillkommit några mer uppgifter.

    Ska jag kontakta läkaren igen om nytt läkarintyg eller räcker det att jag skriver brev?

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Vad gäller med FK och beslut?
  • Tue 31 Mar 2020 09:16
    #1

    Du ska ringa din handläggare på FK och fråga.

  • Tue 31 Mar 2020 09:17
    #2

    Har dem tidigare godkänt upplägget du kör efter nu med 50% o rehab?

  • Anonym (????) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 09:38
    #3

    Ja det har tidigare godkänt min rehabplan och sjukskrivning.

  • Tue 31 Mar 2020 09:55
    #4
    Anonym (????) skrev 2020-03-31 09:38:56 följande:

    Ja det har tidigare godkänt min rehabplan och sjukskrivning.


    Då kan dem väl knappast ändra på det nu känner jag

    Har du en egen handläggare?
  • Anonym (????) Trådstartaren
    Tue 31 Mar 2020 10:00
    #5

    Ja har en egen handläggare. Men eftersom de anser att jag ska stå till förfogande mot hela arbetsmarknaden så är mitt läkarintyg inte tillräckligt ?bra??

    Om jag inte hade en rehabplan så hade jag förstått bättre vad som är problemet men nu finns det en plan och jag är på återgång till arbetet på heltid.

    Ingen som varit med om liknande?

  • Anonym (Fk)
    Tue 31 Mar 2020 10:03
    #6

    Vänd dig till försäkringskassanupproret på fb. Där finns otroligt många med erfarenheter, tyvärr dåliga, av försäkringskassan och utförsäkringar som kan hjälpa dig med hur du tar detta vidare och vad som gäller

  • Anonym (Samma sak)
    Tue 31 Mar 2020 10:05
    #7

    Då har de helt enkelt ansett att det inte finns skäl nog för att fortsätta med 50% sjukskrivning om din rehab funkar bra.

    Jag hade likadant i höstas och de fann inga motiverade skäl till varför jag skulle fortsätta med sjukskrivning på halvtid utan ansåg då att jag kunde söka mig ett halvtidsjobb på öppna arbetsmarknaden om heltid inte fungerade. Jag fick avslag på överklagan och gick upp i ordinarie arbetstid.

    Ska de godkänna fortsatt sjukskrivning måste du ha synnerligen starka skäl till varför (dvs du måste motivera varför du inte kan söka nytt jobb på halvtid)

Svar på tråden Vad gäller med FK och beslut?