• Anonym (Spararen)

    Hur fungerar fonder??

    Jag började spara lite i fonder men är totalt oinsatt gällande andelar med mera. Kan någon bara förklara.

    Tex har jag köpt fonder för 50 000 o har där 800 andelar. Har även köpt en annan fond för 200 000 o har där 430 andelar. Betyder det att varje andel är

    Värd mer i det senaste fallet? Dvs bättre än fonden jag köpte för 50 000?

  • Svar på tråden Hur fungerar fonder??
  • Anonym (Oj)

    Har du placerat en kvarts miljon utan att kunna besvara de frågorna?

  • Anonym (Spararen)
    Anonym (Oj) skrev 2020-03-31 16:10:25 följande:

    Har du placerat en kvarts miljon utan att kunna besvara de frågorna?


    Ja eller jag har ju fått hjälp med det men förstår inte så mycket...
  • Anonym (P)

    Betydligt viktigare är vilken typ av fonder du investerat i. Har du koll på det? Vem har hjälpt dig?

  • Anonym (Spararen)
    Anonym (P) skrev 2020-03-31 16:17:56 följande:

    Betydligt viktigare är vilken typ av fonder du investerat i. Har du koll på det? Vem har hjälpt dig?


    En kompis som jobbar med att placera...
  • Anonym (P)

    Och har du koll hur kompisen placerat dem? Vad det är för fonder?

  • Anotherone
    Anonym (Spararen) skrev 2020-03-31 16:07:55 följande:

    Jag började spara lite i fonder men är totalt oinsatt gällande andelar med mera. Kan någon bara förklara.

    Tex har jag köpt fonder för 50 000 o har där 800 andelar. Har även köpt en annan fond för 200 000 o har där 430 andelar. Betyder det att varje andel är

    Värd mer i det senaste fallet? Dvs bättre än fonden jag köpte för 50 000?


    Ja det betyder att varje andel är värd mer. Men det i sig betyder inte att den fonden går bättre. För att veta det behöver man kolla på fondens sida eller faktablad eller hur det nu är uppbyggt på den sida där du har dina fonder.

    Kan varmt rekommendera att du sätter dig in lite vad fonder är. Finns fondskolor och liknande hos Avanza, Nordnet mfl samt en sida som heter Rika tillsammans.

    Fonder är en samling aktier (eller fonder) som förvaltas aktivt.

    Om du har en Indien-fond tex, så sitter det en individ på Nordea eller var du nu har din fond och den enda uppgift som hen har är att bevaka marknaden i Indien och se till att köpa aktier i bolag som hen tror på. Utvecklas de bra går går värdet på fonden upp. Samma sak om du väljer en fond inom specifikt bioteknik, IT, fastighet eller vilken marknad som helst så förvaltas de av folk som är kunniga på just det.

    Så istället för att sitta själv och leta bra bolag att investera i köper man andelar i en fond. Man slipper förarbetet och sprider sina risker. Och förhoppningsvis får man bra avkastning.
  • Anonym (...)

    Det finns även indexfonder som inte förvaltas aktivt utan där fonden helt enkelt köper aktier i t.ex. de 500 största företagen på marknaden. Tanken med det är att fonden då generellt går upp och ned med marknaden som helhet. Ofta är dessa fonder billigare (lägre avgift) och för det mesta slår de de aktivt förvaltade fonderna när det gäller avkastning.

    Jag har mitt generella sparande i indexfonder (köpte nyss detta efter nedgången på marknaden). Mina pensionsbesparingar ligger i så kallade target date fonder där innehåller omfördelas beroende på hur nära man är pensionen så att det är mycket aktier nu när det är 30 år kvar till pensionen och nästan inga aktier om 30 år. Detta för att man inte skall gå så mycket back på ett fall på marknaden när man är nära pensionen och inte har så mycket tid att återhämta sig på.

Svar på tråden Hur fungerar fonder??