• Anonym (Mamma mu)

    Resa eller inte resa

    Jag har en frågeställning som jag behöver lite tankehjälp i. Gällande coronaläget som är och alla olika råd som finns så undrar jag över hur ni andra tänker kring resor i påsk? Jag och min partner och tre barn bor många mil från familjen och planen har varit att åka hem till påsk. Hur ska vi då tänka? Självklart stannar vi hemma om någon är sjuk det är så klart ingwn diskussion kring det men om alla är friska, kan man åka då?

    Jag tänker som följande; vi kan ta med egen mat till resan, vi åker i egen bil, väl framme hos familj så behöver vi inte vistas i "samhället" (dvs åka till affären el liknande) och ingen tillhör riskgrupper. Detta medför att de enda vi kommer träffa är tre personer till som är vår närmsta familj. Vad säger ni?

  • Svar på tråden Resa eller inte resa
  • Anonym (Nej)

    Nej. Ni kan bära på smittan utan att veta om det. Det kan bryta ut när ni är borta. Åk inte.

  • Erkki

    Nej.

    Om alla bara kunde följa rekommendationerna STANNA hemma.

    De tre ni möter kan vara smittbärare och ni drar hem och vice versa.

    Nu är läget hemester.

  • Anonym (iii)

    Hur kan det ens vara en fråga nu? Givetvis inte åka. Det låter enkelt att säga att ni inte ska möta några andra men det kan du inte veta. Kan hända saker på vägen, bilen kan paja tex. Ni måste in på en mack - vips har ni utsatt er för risken att smittas. 

    Fler och fler som insjuknar, fler som har avlidit nu. 
    Har du inte hört uppmaningen på nyheterna i dag? Budskapet är tydligt: stanna hemma! 

  • Anonym (Nej)

    Detta kommer i framtiden vara en fråga som definierar folks intelligens; hur spenderade du påsken 2020?

  • Anonym (Nej)

    Detta kommer i framtiden vara en fråga som definierar folks intelligens; hur spenderade du påsken 2020?

  • Barbro45
    Anonym (Mamma mu) skrev 2020-03-31 21:54:23 följande:

    Jag har en frågeställning som jag behöver lite tankehjälp i. Gällande coronaläget som är och alla olika råd som finns så undrar jag över hur ni andra tänker kring resor i påsk? Jag och min partner och tre barn bor många mil från familjen och planen har varit att åka hem till påsk. Hur ska vi då tänka? Självklart stannar vi hemma om någon är sjuk det är så klart ingwn diskussion kring det men om alla är friska, kan man åka då?

    Jag tänker som följande; vi kan ta med egen mat till resan, vi åker i egen bil, väl framme hos familj så behöver vi inte vistas i "samhället" (dvs åka till affären el liknande) och ingen tillhör riskgrupper. Detta medför att de enda vi kommer träffa är tre personer till som är vår närmsta familj. Vad säger ni?


    Har ni satt er själva i karantän i minst 14 dagar innan avresa så att ingen av er kan tänkas vara smittbärare? Är sjukvården tillräckligt dimensionerad på den ort ni reser till? Kan ni med garantera att ni inte kommer att behöva stanna på vägen, ni kan bli smittad där. Kan föräldrarna vara smittade när ni kommer dit så att ni blir sjuka och måste söka vård?

    Det är inte utan anledning som alla uppmaningar lyder STANNA HENMA. Var solidarisk! Visa era barn att ni tar ansvar!
  • Anonym (Ylva)

    Hur gör ni om något händer på vägen?

    Bilen går sönder, ni måste ta in på hotell, bergare måste förflytta bilen, hur tar ni er vidare? Tåg buss går?

    Om någon blir sjuk där borta, ska det barnet få stanna kvar och ni åker hem? Sjukdom en kan vara kvar i 6 veckor, det är det ni får utgå ifrån.

    För många risker för att "bara" träffa familjen. Det finns så mycket teknik nu för tiden så att bara för att ni saknar dem är inte det skäl nog att åka.

  • Anonym (.....)

    Tycker det är relevant var ni bor och var ni ska.

    Bor ni i ena änden av nortbotten(där det finns väldigt få fall) och ska 20 mil till ett annat ställe i nortbotten(där det finns lika lite fall)?

    Eller bor ni i Stockholmsområdet och ska resa iväg?

  • Anotherone
    Anonym (Ylva) skrev 2020-03-31 22:17:44 följande:

    Hur gör ni om något händer på vägen?

    Bilen går sönder, ni måste ta in på hotell, bergare måste förflytta bilen, hur tar ni er vidare? Tåg buss går?

    Om någon blir sjuk där borta, ska det barnet få stanna kvar och ni åker hem? Sjukdom en kan vara kvar i 6 veckor, det är det ni får utgå ifrån.

    För många risker för att "bara" träffa familjen. Det finns så mycket teknik nu för tiden så att bara för att ni saknar dem är inte det skäl nog att åka.


    Utöver det är det verkligen läge att minska trycket på andra instanser i samhället. Färre bilar på vägarna = färre olyckor = färre insatser av polis och räddningstjänst och även färre till sjukhus för vård. Poliser och brandmän är också människor med familjer, de kan vara hemma med sjuka barn eller vara dåliga själva. ALLT som minskar deras belastning just nu och som gör att deras bemanning räcker till är positivt . Utöver såklart att vi minskar på smittspridningen och inte belastar sjukvården på annan plats än där vi bor.
  • Anonym (ickeicke)
    Anotherone skrev 2020-03-31 22:03:41 följande:

    En icke-fråga. Alla ska stanna precis där de är. Punkt.


    Tycker många, men inte alla... Alltså är det inte en icke-fråga.
  • Anotherone
    Anonym (ickeicke) skrev 2020-03-31 22:27:13 följande:

    Tycker många, men inte alla... Alltså är det inte en icke-fråga.


    Utifrån att flera myndigheter senast idag gett människor rådet att göra så, dvs att stanna hemma. Och gemene man bör ta sitt ansvar och göra så, så jo då är det en icke-fråga.

    Jag förstår inte vad i det begreppet man inte förstår.
  • Anonym (Sara)

    Regeringen har ju gått ut med en vädjan om att alla ska stanna hemma i påsk och inte resa till någon annan del av landet.

    Jag kan inte se att de finns "olika råd" utan det finns en tydlig vädjan och rekomendation - stanna hemma. Så inget att fu dera på egentligen. Vill mam följa det som är sagt och göra rätt stannar man hemma.

  • Anonym (Stockholm-Köpenhamn)

    Jag bor också många mil från mina nära och kära. Jag saknar dem verkligen, men hoppar resan i påsk. Förhoppningsvis får vi uppleva flera andra högtider tillsammans.

  • Virriga Vera
    Anonym (Mamma mu) skrev 2020-03-31 21:54:23 följande:

    Jag har en frågeställning som jag behöver lite tankehjälp i. Gällande coronaläget som är och alla olika råd som finns så undrar jag över hur ni andra tänker kring resor i påsk? Jag och min partner och tre barn bor många mil från familjen och planen har varit att åka hem till påsk. Hur ska vi då tänka? Självklart stannar vi hemma om någon är sjuk det är så klart ingwn diskussion kring det men om alla är friska, kan man åka då?

    Jag tänker som följande; vi kan ta med egen mat till resan, vi åker i egen bil, väl framme hos familj så behöver vi inte vistas i "samhället" (dvs åka till affären el liknande) och ingen tillhör riskgrupper. Detta medför att de enda vi kommer träffa är tre personer till som är vår närmsta familj. Vad säger ni?


    Vad jag vet så finns det inte flera olika råd gällande resa i påsk. Myndigheterna går ju ut och säger, res inte. Varenda tidning har svarta rubriker "stanna hemma i påsk". Hur kan du få det till alla olika råd? Eller du menar det de självutnämnda experterna skriver på våra olika forum? De som tror att de vet allt efter att andra tagit beslut?
  • Anonym (Inte)

    Som alla andra sagt: Snälla, stanna hemma. Själv har jag skjutit upp alla mina resor utanför länet och "träffar" bara familjen och andra genom telefon/chat. Påsk får "firas" endast med sambon i år. Jag tillhör inte riskgrupp men har nära och kära som gör det och är även gravid. Försöker göra vad jag kan för att inte belasta samhället och bidra till möjlig smittspridning. Det är så tråkigt att då se hur de tydliga råd som finns bara rakt inte vill följas av andra.

    Man behöver inte isolera sig i hemmet men alla icke-nödvändiga sociala sammankomster och nöjen är det inte tid för nu. Att göra det till ett förbud att resa kräver resurser, men tanken är nog att man ska leva efter dessa råd just som om det vore ett förbud.

    Ett vanligt sätt att tänka är kanske "Äsch, hur stor är risken att just VI smittar?" Men om alla tänker så och lever som vanligt, kommer antalet smittade och döda stiga ännu snabbare. Och det är illa nog som det är nu.

    Så åter igen: Stanna hemma. Det kommer fler påskar och tillfällen att träffas.

Svar på tråden Resa eller inte resa