• Anonym (Ci)

    Orkar inte ha överseende längre

    Hjälp..

    I takt med att åren går och desto äldre man blir känner jag att jag varken har tid eller orkar ha överseende med människor med problem.

    Och nu menar jag svårare problem: missbruk/alkoholism, kriminalitet, bokstavsdiagnoser, bråkiga och otrygga uppväxter - kanske övergiven av föräldrar, ?livets hårda skola?, fattigdom, skilsmässofamiljer (där man känt sig bortglömd), fosterfamiljer, mm.. och lite WT..

    Tidigare var jag alltid den där som umgicks med allt och alla, som alltid behandlade alla lika, som alltid hade tålamod, alltid försökte att vara snäll och förstående och blev ofta hobbypsykolog.

    Jag tänkte också att eftersom jag själv mår dåligt ibland: vem är jag att döma?

    Men på senare år har jag tröttnat.

    Jag har inte tålamod längre och framförallt inte sedan jag själv fick barn.

    Ju mer jag har gett - desto mindre har jag fått tillbaka. ..Och framförallt inte den respekt och det tålamod jag tycker att jag bemöter dessa själar med..

    En av dem kan vi kalla för V..

    När jag lärde känna V kunde han knappt möta andra med blicken och verkade rätt osäker.

    Han berättade ganska snart om allt han hade råkat ut för i livet; en tuff bakgrund helt enkelt. Inga droger/missbruk/alkohol.. men utkastad hemifrån o riktigt illa behandlad av sin familj.

    V var en fin vän på många sätt och oftast väldigt lätt att umgås med.

    Efter en tid kom jag att märka att det alltid var en massa drama och konflikter runt V. Alltid någon att vara osams med. Det var som om det byggdes upp spänningar i hans relationer som han sedan lättade på genom att göra sig osams med andra.

    Ofta framprovocerat och ofta genom ?oskyldiga? och sårande små pikar, hintar och kommentarer som folk sedan kunde lacka ur på medan V stod där - till synes helt oförstående: ?asså ja fattar inte varför han/hon blev så arg?. (Hans sambo fick samma behandling, tills hon helt enkelt dumpade honom för en annan)

    Själv har jag aldrig nappat på provokationerna tidigare. Alltid duckat dem och svalt det hela under närmre tio års tid...

    Men tillslut orkade jag inte längre.

    De senaste åren har jag märkt hur V allt oftare tar ut sina små frustrationer över mig; med allt frekventare pikar, hintar och rena förolämpningar (typ vad ful du är eller ?är det helt säkert att du inte är sjuk i huvudet?) och nu tröttnade jag och sa bara lugnt att ?det där är inte ok?.

    Men istället för en ursäkt eller försök att lösa det hela är jag helt ute i kylan och V har nu tagit avstånd från mig (?!) då han, enligt gemensamma vänner, anser att jag har ?gått för långt? ... och jag känner bara att nej - jag orkar inte ha överseende längre.

    Jsg orkar inte ta mer skit nu från människor som mår uppenbart dåligt och som tar ut det på andra.

    Har ni liknande erfarenheter?

    Och om så - hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Orkar inte ha överseende längre
  • Solli

    Jag har och haft vänner och arbetskamrater som har försökt hjälpa med resultatet att de själva håller på att gå under.

    Det klarar ingen av längden.

    Hjälp dem ta kontakta dem som har det som yrke.

  • Anonym (Ci)
    Solli skrev 2020-03-31 23:36:49 följande:

    Jag har och haft vänner och arbetskamrater som har försökt hjälpa med resultatet att de själva håller på att gå under.

    Det klarar ingen av längden.

    Hjälp dem ta kontakta dem som har det som yrke.


    Ja du har rätt..

    Konsekvensen att detta är att jag blir så rädd att hamna i en sån roll igen och att tappa energi, så jag undviker de flesta idag.. I helgen var det en bekant som föreslog ett glas efter max en timme in i samtalet (där vederbörande mest pratade om sig själv) backade jag instinktivt...
  • Anonym (Ci)

    Det skulle vara en punkt: Efter max en timme backade jag instinktivt.

  • Shameless

    Känner igen mig. Livet är för kort för att kasta bort det på energitjuvar eller rövhattar med passiv-aggressivt beteende.

  • Anonym (Ci)
    Shameless skrev 2020-03-31 23:48:47 följande:

    Känner igen mig. Livet är för kort för att kasta bort det på energitjuvar eller rövhattar med passiv-aggressivt beteende.


    Tack!
  • Anonym (Ci)
    Shameless skrev 2020-03-31 23:48:47 följande:

    Känner igen mig. Livet är för kort för att kasta bort det på energitjuvar eller rövhattar med passiv-aggressivt beteende.


    När du märker att nån rövhatt/energitjuv söker kontakt - hur gör du då?

    Slutar du bara höra av dig, säger du som det är, eller drar du dig ur en pågående träff etc..?
  • Gameofthrones
    Shameless skrev 2020-03-31 23:48:47 följande:

    Känner igen mig. Livet är för kort för att kasta bort det på energitjuvar eller rövhattar med passiv-aggressivt beteende.


    Haha, kul och se ngn som tycker som jag är så himla trött på energitjuvar =)
  • Anonym (Emma)

    Jag har helt och hållet slutat umgås med såna som medför negativitet. Var själv lite som du, en hobbypsykolog som gärna ville hjälpa och lösa andras problem. Dock tröttnade jag snabbt om de bara gnällde och inte gjorde något åt saken eller bara kom med nya "problem" på mina lösningar.

    Märkte att mitt mående påverkades sjukt mycket, speciellt när jag hade kontakt med en viss vän.

    Nej jag orkar heller inte med människor som fortfarande är offer för sin egna barndom eller dem som använder sin diagnos som en ursäkt för deras beteende och inte tar ansvar.

    Jag stöttar fortfarande mina vänner om dem har det tufft. Men jag försöker inte lösa deras problem åt dem utan lyssnar, är förstående och ibland lite hård mot dem. Har lärt mig att det är det bästa för dem och mig.

    Du gör bäst i att dumpa denna "vän" och alla andra som inte uppskattar dig, förtjänar dig eller bara för med sig negativ energi som dem dumpar av på dig.

  • Anonym (Ci)
    Anonym (Emma) skrev 2020-04-01 21:57:02 följande:

    Jag har helt och hållet slutat umgås med såna som medför negativitet. Var själv lite som du, en hobbypsykolog som gärna ville hjälpa och lösa andras problem. Dock tröttnade jag snabbt om de bara gnällde och inte gjorde något åt saken eller bara kom med nya "problem" på mina lösningar.

    Märkte att mitt mående påverkades sjukt mycket, speciellt när jag hade kontakt med en viss vän.

    Nej jag orkar heller inte med människor som fortfarande är offer för sin egna barndom eller dem som använder sin diagnos som en ursäkt för deras beteende och inte tar ansvar.

    Jag stöttar fortfarande mina vänner om dem har det tufft. Men jag försöker inte lösa deras problem åt dem utan lyssnar, är förstående och ibland lite hård mot dem. Har lärt mig att det är det bästa för dem och mig.

    Du gör bäst i att dumpa denna "vän" och alla andra som inte uppskattar dig, förtjänar dig eller bara för med sig negativ energi som dem dumpar av på dig.


    Förstår dig. Starkt av dig att bryta mönstret och att sluta umgås med såna.

    Förstod de varför du drog dig undan?

    Det är ärligt också att våga vara lite hård och ställa lite motkrav.

    För mig får man gärna vara nedstämd, låg och lyssnar gärna, men när det går så långt att de blir elaka mot en för att de själva mår så dåligt - där går min gräns.

    (Det som är svårast att acceptera är att gemensamma vänner slutat höra av sig.. som om det är jag som är boven för att ha sagt ifrån).
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Ci) skrev 2020-04-01 22:51:18 följande:

    Förstår dig. Starkt av dig att bryta mönstret och att sluta umgås med såna.

    Förstod de varför du drog dig undan?

    Det är ärligt också att våga vara lite hård och ställa lite motkrav.

    För mig får man gärna vara nedstämd, låg och lyssnar gärna, men när det går så långt att de blir elaka mot en för att de själva mår så dåligt - där går min gräns.

    (Det som är svårast att acceptera är att gemensamma vänner slutat höra av sig.. som om det är jag som är boven för att ha sagt ifrån).


    Tyvärr visar de gemensamma vännerna sitt sanna jag. Dem köper hans ord, kanske dem inte tror honom men det är enklare att ta hans sida. Dem vet hur han är och vill inte hamna i hans dåliga dagar då risken är hög att dem blir helt lämnade ute i kylan så som du är nu.

    Rädslan för att vara ensam är större än att stå upp mot det som är fel. På så sätt är dem fast i ett beroende. Nackdelen med vissa som mår dåligt, dem är fasta där, lätta att manipulera och inte lojala tillbaka. Som du skrev tidigare att ju mer du ger desto mindre fick du tillbaka. (menar inte att alla som mår dåligt är såna men vissa av dem)

    Av erfarenhet så är dem som är fasta i sitt destruktiva mående otacksamma. Man kan heller inte rädda dem för det är dem som måste göra jobbet att ta sig ur sin skit. Vill dem inte det så kan man peppa och pusha bäst man vill men det enda som händer är att man kör slut på sig själv. Det är stor skillnad på att hjälpa en sann vän och en man tror är en vän. Dem finns där när man själv behöver hjälp.

    Förstår att det är tufft att förstå att dina andra vänner vänt ryggen. Men vet att du är värd mer! Våga vara lite mer kräsen med de människor du väljer att hjälpa och dem du kallar för en vän. Det är fint att hjälpa och vilja hjälpa andra men det finns dem som utnyttjar det och dem förtjänar inte din hjälp.

    För mig är en vän jag litar på till 100. Som finns där för mig och vise versa. En kompis är någon jag umgås med men det är ingen djup vänskap utan man gör bara roliga saker ihop. En bekant är någon jag är trevlig mot, kan träffa ibland på typ kaffe.
  • Anonym (A)
    Shameless skrev 2020-03-31 23:48:47 följande:
    Känner igen mig. Livet är för kort för att kasta bort det på energitjuvar eller rövhattar med passiv-aggressivt beteende.
    Håller med
  • Stephanie08

    Jag har haft liknande vänskapsrelationer, som man är helt slut efter att ha umgåtts med då de enbart tar energi utan att ge tillbaka.

    Numer ger jag det jag får i relationer, så nerpå detalj ibland att jag inte gratulerar de som inte gratulerar mig, inte gillar bilder och inlägg på sociala medier för dem som inte gillar mina bilder osv. De som aldrig frågar mig hur jag mår eller hur det går för mig på jobbet frågar jag inte heller. (upptäckte att det var en klassiker i en del relationer - jag hade koll på deras liv, mående, hur deras dagar var på arbetet mm. Medan de knappt visste vad jag jobbade med).

  • Anonym (Ci)
    Anonym (A) skrev 2020-04-02 17:00:19 följande:

    Håller med


    Jag håller med.

    Nej respektlösa beteenden går inte hem. Då får det vara, men fy f-n så sårad man blir...
Svar på tråden Orkar inte ha överseende längre