• Wed 1 Apr 2020 10:31
    934 visningar
    10 svar
    10
    934

    Början till klimakteriet

    41 åring här som tror jag har början till klimakteriet ????. För ett årsen efter ett tränings pass kändes det som jag fick ett tryck mellan benen . Tänkte då framfall kändes avsett par veckor. Va på.gyn undersökning. Kunde inte se nåt märkbart då.

    Sen har jag haft vallningar till och från under förra året. Tycker att jag även märkt av att jag även kan ha haft svårt kissa och att det svårt att hålla tätt.

    Men dom.senaste månaden har jag känt i hela kroppen att det nåt som händer med hormonerna.

    Lättretlig, oro, trött, ont i leder . Vaknar om nätterna och trög i magen. Sen kom inte mensen förra vändan . Ska ha mens snart igen. Känns i kroppen att jag ska mens. Men det gjorde det öven förra gången ????.

    Har ju googlat ser ju att det kan börja i denna ålder ????????.

    Nån som har nåt bra tips på att lindra besvären med träning el vitaminer av nåt slag.

    Vore tacksam för många svar. Vill ju inte störa vården i dessa Corona tider .

  • Svar på tråden Början till klimakteriet
  • Anonym (helve­tesåld­ern)
    Wed 1 Apr 2020 22:02
    #1
    Phia79 skrev 2020-04-01 10:31:43 följande:

    41 åring här som tror jag har början till klimakteriet ????. För ett årsen efter ett tränings pass kändes det som jag fick ett tryck mellan benen . Tänkte då framfall kändes avsett par veckor. Va på.gyn undersökning. Kunde inte se nåt märkbart då.

    Sen har jag haft vallningar till och från under förra året. Tycker att jag även märkt av att jag även kan ha haft svårt kissa och att det svårt att hålla tätt.

    Men dom.senaste månaden har jag känt i hela kroppen att det nåt som händer med hormonerna.

    Lättretlig, oro, trött, ont i leder . Vaknar om nätterna och trög i magen. Sen kom inte mensen förra vändan . Ska ha mens snart igen. Känns i kroppen att jag ska mens. Men det gjorde det öven förra gången ????.

    Har ju googlat ser ju att det kan börja i denna ålder ????????.

    Nån som har nåt bra tips på att lindra besvären med träning el vitaminer av nåt slag.

    Vore tacksam för många svar. Vill ju inte störa vården i dessa Corona tider .


    Det har varit många trådar på FL sista tiden om Klimakteriet om du söker i trådarna. Säkert därför som folk inte orkar svara dig. Har själv skapat ett par men hittar inte dem just nu så jag kan inte länka dessvärre.

    Det låter på dina symptom som ett tidigt klimakterium. Fick liknande symptom runt 47-48 och sen som mest runt 50-52 då mensen upphörde. Jättejobbigt för dig. Det är ingen dans på rosor precis. Svettningarna är fruktansvärt ofräscht och opraktiskt. Själv tog jag beslutet att starta med bioidentiskt östrogen ganska omgående eftersom det påverkade mig så negativt särskilt slemhinnor, svettningarna och helt störd sömn. Jag blev deprimerad och fick ont överallt. Jag började också med Ovesterin , eftere åratal av urinvägsinfektioner, en lokal östrogensalva som var rena mirakelkuren för slemhinnorna i underlivet. Rekommenderar den verkligen!  Membrasin är en bra naturprodukt men väldigt dyr. Orkade inte testa naturpreparat som många haft goda erfarenheter av. Kan länka till några sidor som varit väldigt bra med professionella och bra tips.

    Hormoni.se
    mialundin.com/

    Även Klimakteriepodden

    www.klimakteriepodden.se/avsnitt/86-vem-vill-vara-i-klimakteriet/
  • Thu 2 Apr 2020 08:04
    #2

    Tusen tack för du svarade. Ska Kolla länkarna ????

  • Anonym (A)
    Thu 2 Apr 2020 09:52
    #3

    Kan vara klimakterie eller för-klimakteriet. För mig började det med kraftiga nattliga svettningar. Senare kom sömnproblem, inkontinens m.m.
    Gå till en gyn och be att få ta ett prov, det visar snabbt var du ligger på skalan.

  • Thu 2 Apr 2020 11:51
    #4

    Ska kontakt gyn. Trodde ju inte att man skulle börja fundera över sånt när man är 41 . Men mer man läser så verkar det ju inte som man är.ensam att känna så.här.

  • Anonym (A)
    Thu 2 Apr 2020 12:09
    #5

    Vi är fler än man tror som är tidiga TS. Min mamma och jag var riktigt tidiga, hon 29 och jag 32. Ärftligt i vårt fall.

  • Thu 2 Apr 2020 12:15
    #6

    Oki. Min mamma va 50 år det vara typ 3 månader sen va det över. Så vi är inte lika. Dom brukar ju även säga att graviditeten kan vara lika oxå. Men det va inte våra heller haha.

  • Anonym (A)
    Thu 2 Apr 2020 12:20
    #7

    3 mån hade varit en gudagåva! Jag har hållit på i över 10 år och det är länge kvar ännu säger min läkare. Ingen höjdare och jag hade lätt haft mens före det här.

  • Thu 2 Apr 2020 12:53
    #8

    Oj så länge. Ja hellre mens än må som man gör helt klart

  • Sat 4 Apr 2020 08:27
    #9

    Har pratat med gyn. Dom tyckte att jag skulle ta prov på sköldkörteln först. Som symtomerna kan vara lika som klimakteriet .

  • Anonym (A)
    Sat 4 Apr 2020 09:00
    #10

    Okej, ingen koll på den biten, inget jag testades för.

Svar på tråden Början till klimakteriet