• Anonym (Visa kärlek)

    Kärlek

    Jag behöver tips och råd. Hur gör ni för att visa era barn eller era män/kvinnor att ni älskar och bryr er om. Brukar ni kramas, eller säger ni det? Hur får man någon att verkligen känna att den är omtyckt.

  • Svar på tråden Kärlek
  • Anonym (Anonym)

    Närhet och omtanke är det som gäller. Talk is cheap.

  • Anonym (mamma)

    Brukar göra både och. Kramas, klappa, titta vänligt i ögonen, säga att jag älskar dig och att du är det bästa som har hänt mig osv. 

    Det är så viktigt för barn (speciellt) att höra detta och känna att det verkligen är sant. Det lägger grunden för en stor del av deras självkänsla. 

  • Anonym (Xylofon)

    För både barn och partner gäller ju respekt. Att man tar sig tid och faktiskt är 100% närvarande. Att man lägger undan mobilen och sitter och pratar med varandra vid middagen och tittar på varandra och på så sätt bekräftar varandra. Samma sak vid lek, läsning för barn, badning etc, bort från mobilen och engagera sig.

    Respekt är ju att visa kärlek. Att min partner och mina barn är viktiga och jag visar kärlek genom att bekräfta att deras tid är viktig.

    Sen är beröring och närhet väldigt viktigt. Att trötta barn får mysa i famnen och bli kramad. Att partnern får somna i ens armar. Pussar och kramar så ofta det går. Sex är viktigt i sammanhanget.

  • Anonym (Visa kärlek)

    Vad underbart att du får det. Mitt barn avvisar oftast mig. Ska man låta bli att försöka? Eller ska man försöka försiktigt??


    Anonym (mamma) skrev 2020-04-01 12:25:29 följande:

    Brukar göra både och. Kramas, klappa, titta vänligt i ögonen, säga att jag älskar dig och att du är det bästa som har hänt mig osv. 

    Det är så viktigt för barn (speciellt) att höra detta och känna att det verkligen är sant. Det lägger grunden för en stor del av deras självkänsla. 


Svar på tråden Kärlek