• Anonym (Helt under isen!)

    Gravid i v.7 och strul med man

    Har en relativt ny relation sedan några år. Vi fick ma förra året och då var vi båda förvånade men inställda på att bli föräldrar igen. Vi har båda barn sen tidigare. Varsitt.

    Tyvärr har vi haft en hel del meningsskiljaktigheter under det gångna året och vi är båda för envisa så det kan bli lite onödigt utdragna konflikter.

    När mannen nu fick reda på att vi var gravida igen, slutade det med gräl. Han ville verkligen INTE ha fler barn. Till saken hör att jag föreslog förra året att han skulle ställa sig i kö för sterilisering men det har han inte gjort.

    Jag föreslog att vi skulle ta en paus på två veckor för egen reflektion. Vilket misstag! Han svarar knappt på skrift och när jag ringde honom häromdan helt knäckt reagerade han knappt. Jag har världens ångest över att jag kommer bli ensam och dessutom gravid.

    Hur ska jag tänka för att lugna mitt inre?

  • Svar på tråden Gravid i v.7 och strul med man
  • Anonym (Anonym)

    Fundera på om du vill ha barnet eller inte. Oavsett så verkar ni inte kompatibla. Vill du verkligen ha honom i ditt liv i 18+ år?

    Så, dumpa killen, ta en funderare på om du vill ha barnet och agera därefter.

  • Anonym (Helt under isen!)

    [quote=80316281][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2020-04-01 18:26:44 följande:[/quote-nick]

    Fundera på om du vill ha barnet eller inte. Oavsett så verkar ni inte kompatibla. Vill du verkligen ha honom i ditt liv i 18+ år?

    Så, dumpa killen, ta en funderare på om du vill ha barnet och agera därefter.

    Tack för svar. Det låter så enkelt. Jag önskar att det vore så enkelt.

    Vi är kompatibla.

    Men vi har haft många yttre moln som påverkat oss väldigt negativt. Hans vuxna barn har spökat en hel del med en ganska bitter exfru i bakgrunden. Så det har påverkat oss negativt.

    Som du förstår är vi lite äldre. 40+. Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara att gå vidare med graviditeten ensam men samtidigt vågar jag inte göra abort för då kommer jag undra vem hade det blivit, den där individen?

    Ångest är bara förnamnet!

  • Richard1986

    Ja. Vad ska du göra nu ? Det är alldeles uppenbart - om än så svårt när man själv är huvudpersonen mitt i det.

    Alternativen är

    1. Gör abort. Risken att det tar slut mellan er höjs kraftigt om inte någon av er gör slut direkt. Men den finns även i alternativ 2.

    2. Behåll. Då accepterar du självklart också att du aldrig kan bli av med honom helt och hållet pga ert gemensamma barn och att den jobbiga situation ni nu befinner er i kan komma att pågå i 18 + år...

  • Anonym (Helt under isen!)
    Richard1986 skrev 2020-04-01 20:15:40 följande:

    Ja. Vad ska du göra nu ? Det är alldeles uppenbart - om än så svårt när man själv är huvudpersonen mitt i det.

    Alternativen är

    1. Gör abort. Risken att det tar slut mellan er höjs kraftigt om inte någon av er gör slut direkt. Men den finns även i alternativ 2.

    2. Behåll. Då accepterar du självklart också att du aldrig kan bli av med honom helt och hållet pga ert gemensamma barn och att den jobbiga situation ni nu befinner er i kan komma att pågå i 18 + år...


    Tack för svar.

    Det finns väl åtminstone ett alternativ till.

    Mannen slutar vara förvirrad, vi lyckas föra en konstruktiv dialog och hittar tillbaka till varandra. Det alternativet är det jag hoppas på.
  • Richard1986
    Anonym (Helt under isen!) skrev 2020-04-02 10:47:47 följande:

    Tack för svar.

    Det finns väl åtminstone ett alternativ till.

    Mannen slutar vara förvirrad, vi lyckas föra en konstruktiv dialog och hittar tillbaka till varandra. Det alternativet är det jag hoppas på.


    Absolut och det vore väl det bästa under alla omständigheter !

    Det är dock tyvärr hur det ofta inte slutar i dessa lägen så ?i wouldn?t hold my breath? som man säger, ifall jag hade varit du
  • Anonym (man)
    Anonym (Helt under isen!) skrev 2020-04-02 10:47:47 följande:
    Tack för svar.

    Det finns väl åtminstone ett alternativ till.

    Mannen slutar vara förvirrad, vi lyckas föra en konstruktiv dialog och hittar tillbaka till varandra. Det alternativet är det jag hoppas på.
    Nja, den skulle jag nog mer kalla önsketänkande än alternativ. Och dessutom är det inte något du kontrollerar utan bygger mer på någon slags hopp om att han ska vilja göra som du vill men är ju slutligen upp till honom.
  • Sandrasöt88

    Det är ju alldeles uppenbart att han inte vill ha fler barn. Att du sedan tror att han ska krypa till korset är rent önsketänkande. Precis som tidigare skribenter har nämnt så får du nog ställa in dig på att bli ensam med barnet.

  • Pope Joan II

    Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan föreslå för någon annan att den människan ska sterilisera sig. Det är väl ändå ett beslut som bör komma från den som eventuellt bestämmer sig för att genomgå proceduren. 

Svar på tråden Gravid i v.7 och strul med man