• Anonym (Kaffedraken)

    Läxor i årskurs 3

    Hur mycket läxor har era barn som går i veckan? Om ni är lärare på lågstadiet, hur ser du på läxor och i vilken mängd tycker du är ok?

    Har barn som går i 3:an och har varje vecka:

    Läsläxa: läsa högt 20 min x 6 tillfällen. Därefter skriva och berätta vad de läst om

    Matte: minst ett par stenciler/vecka

    Engelska: Glosor och en text att läsa

    Och utöver det kan det bli lite annat blandat, som i denna vecka en läsförståelse där de ska läsa en text och därefter svara på några frågor

    Jag tycker att det känns i mesta laget och det blir ofta svårt att hinna med allt under veckan utan oftast så sitter vi på söndagseftermiddagen och gör det sista. Nu har vi bara två barn och har inte så mycket aktiviteter så det fungerar, men hur i all världens namn gör familjer med fler barn och en massa aktiviteter hos såväl barn som vuxna som ska hinnas med? För att inte säga alla läxor om all barnen har lika mycket läxor i veckan!

  • Svar på tråden Läxor i årskurs 3
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter mycket för att vara i trean. För att vara Sverige alltså, i många andra länder skulle det anses lite. Vad hinner de med på lektionerna, i skolan? Det viktiga är ju egentligen hur mycket barnen lär sig, oavsett om det är hemma eller i skolan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom det har visat sig att läxor inte har någon särskilt positiv inverkan på barns inlärning så skulle jag helt låta bli dem, generellt. Den läxan som är riktigt bra är den som går ut på repetition för att befästa kunskaper, så t ex glosläxor då. Mattestenciler ser jag väldigt lite nytta med (beroende på innehåll), det kan de lika gärna göra på skoltid. Läsa är alltid viktigt så det ska man göra oavsett läxa eller inte, ett par sidor åtminstone.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ipewre skrev 2020-04-01 19:57:43 följande:

    Låter mycket för att vara i trean. För att vara Sverige alltså, i många andra länder skulle det anses lite. Vad hinner de med på lektionerna, i skolan? Det viktiga är ju egentligen hur mycket barnen lär sig, oavsett om det är hemma eller i skolan.


    Jag tycker också att det känns mycket. Men hur mycket är ?normalt??

    Det är för övrigt en helt vanlig, kommunal skola. Svårt att säga vad de hinner med på lektionerna men de kommer ju framåt och mitt barn lär sig helt klart saker på skolan. Nu har ju de nationella proven ställts in, men annars hade man kunnat få en hint där hur klassen ligger till. Men vad det gäller den så är jag inte ett dyft oroligt för att det inte skulle gått bra då det vid senaste utvecklingssamtalet bekräftades det vi upplever, att hon klarar sig bra och att det inte kommer att bli några som helst problem med att flytta upp till mellanstadiet. Hon läser ju tex Harry Potter böckerna för andra gången, pratar rätt bra engelska och är rätt snabb och duktig på både multiplikation, division och bråk.

    Sedan kan jag tycka att det är väldigt stor skillnad på var de lär sig. Hon tycks ju lära sig i skolan, men även en massa hemma då hon har så mycket läxor. I hennes fall går det bra, även om vi som familj känner att det ibland blir svårt att hinna med allt. Sedan så blir det ju en rejäl skillnad för de barn som verkligen behöver hjälp, men som kanske inte har föräldrar som pushar på att läxan ska göras och de barn vars föräldrar anser att det är viktigt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mortiscia80 skrev 2020-04-01 20:31:29 följande:

    Eftersom det har visat sig att läxor inte har någon särskilt positiv inverkan på barns inlärning så skulle jag helt låta bli dem, generellt. Den läxan som är riktigt bra är den som går ut på repetition för att befästa kunskaper, så t ex glosläxor då. Mattestenciler ser jag väldigt lite nytta med (beroende på innehåll), det kan de lika gärna göra på skoltid. Läsa är alltid viktigt så det ska man göra oavsett läxa eller inte, ett par sidor åtminstone.


    Mattestencilerna hjälper väl lika mycket som vilken bok med mattetal som helst, eller hur ser du skillnad på stenciler och böcker? Och gör barnet inte läxorna så hamnar man direkt efter. Har du föresten någon bra källa på att läxor inte gör någon som helst nytta? Är det en bra sådan så är det ju verkligen bortkastad tid, och då är det ju ett ännu större mening att starta en diskussion med skolan om fråga .

    När det gäller läsandet, menar du ett par sidor om dagen eller ett par sidor i veckan?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jagochdublirvi skrev 2020-04-01 21:56:56 följande:
    Mattestencilerna hjälper väl lika mycket som vilken bok med mattetal som helst, eller hur ser du skillnad på stenciler och böcker? Och gör barnet inte läxorna så hamnar man direkt efter. Har du föresten någon bra källa på att läxor inte gör någon som helst nytta? Är det en bra sådan så är det ju verkligen bortkastad tid, och då är det ju ett ännu större mening att starta en diskussion med skolan om fråga .

    När det gäller läsandet, menar du ett par sidor om dagen eller ett par sidor i veckan?
    Nej det är ingen skillnad och om det inte var tydligt så hjälper det så klart inte mer med böcker för den sakens skull. Undervisningen ska rymmas inom lektionstid, om barnet halkar efter beror det alltså antingen på att läraren inte klarar av att planera sin kurs (låter som det eftersom det verkar vara en allmän läxa) eller för att barnet behöver lite extra stöd i kursen, vilket man då ska kunna be läraren om.

    Jag tror du kan googla och rätt snabbt få fram bra källor på det där med läxor. Finns bl a en bok som heter Läxfritt (skriven av en svensk kvinna) men det finns en enorm forskning gjord av en man som heter John Hattie kring framgångsfaktorer, han har analyserat hur många studier som helst kring detta och kommit fram till att läxor har ett väldigt litet utslag i hur pass framgångsrikt det är. Det finns ett par böcker skrivna av honom samt en nära kollega som heter James Nottingham. Bland lärare är dessa personer allmänt kända för övrigt, om man inte bott under en sten det senaste decenniet.

    Ett par sidor om dagen alltså. Och det är bra om en vuxen läser en godnattsaga på kvällen. Man kan så klart bland detta, att barnet läser några sidor själv innan läggdags t ex.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Här är förresten en väldigt kort sak om läxor och Hattie et al: https://itmamman.se/2013/10/john-hattie-och-hur-man-kan-lasa-hans-studie/

    Ta det här med läxor. Det är hett. Enligt Hatties studie ger det en effekt på 0,29, alltså når det inte upp till 0,40 som är det magiska talet för märkbar effekt. Förenklat kan man då säga att läxor är något dåligt. Men det kanske inte är så enkelt. Tittar man på effekten flör yngre elever upp till 10- 11-årsåldern är effekten 0,01, alltså typ ingenting. Däremot inte sagt att barn far illa av att uppmuntras till att läsa böcker hemma, att bygga koja och där läsa för nallen och pappa. Att få ett förhållande till böcker.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jagochdublirvi skrev 2020-04-02 17:42:11 följande:

    Mitt barn halkar inte efter, snarare tvärtom. Det är hela klassen som har läxa, inte bara mitt barn


    Min kommentar baserades på att du sa att om barnet inte gör läxorna så hamnar det efter.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mortiscia80 skrev 2020-04-02 20:47:52 följande:

    Min kommentar baserades på att du sa att om barnet inte gör läxorna så hamnar det efter.


    Ja, det är klart att ett barn halkar efter om den inte gör de läxor som de har blivit sagda att göra! Eller hur tänkte du? För mig är det klart att man halkar efter om alla andra i klassen tex lär sig 10 glosor men inte en själv och att det händer hela tiden. Tio ord är ju inget, men är det vecka efter vecka så blir det självklart många ord som de andra kan men inte en själv. Eller?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jagochdublirvi skrev 2020-04-03 14:33:10 följande:
    Ja, det är klart att ett barn halkar efter om den inte gör de läxor som de har blivit sagda att göra! Eller hur tänkte du? För mig är det klart att man halkar efter om alla andra i klassen tex lär sig 10 glosor men inte en själv och att det händer hela tiden. Tio ord är ju inget, men är det vecka efter vecka så blir det självklart många ord som de andra kan men inte en själv. Eller?
    Jag förklarade det, om du läser om min kommentar. Undervisning ska inte basera sig på att eleverna gör läxor, då har man gjort fel i sin planering. Och som jag också sa, alla läxor är inte dåliga, t ex är det bra med läxor som befäster kunskap, som t ex just glosläxor.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att det låter mycket, jag jobbar just nu med i en 2:a.  Läsläxa är absolut rimligt eftersom inte alla barn får sin viktiga lästid annars. Vi läser såklart i skolan också men att läsa 10-20 min högt för en vuxen som kan hjälpa en genom att ställa frågor till texten eller be barnet läsa om och korrigera sig om inte hen gör det av sig själv är ovärdeligt. Det kan man som lärare omöjligt lyckas med i skolan och den tid man kan lägga på detta får gå till de barn som inte får denna hjälpen hemma. Matteläxa kan vara rimligt om det handlar om att befästa kunskap, t ex multiplikationstabeller eller 10- kamrater.
    Engelska glosor ser jag absolut ingen anledning att ha i 3: an utan det kan komma sedan, i 4:an.

    Jag som förälder kan känna att det är bra om mitt barn får hem läxa ibland för att jag ska veta, på ett kontinuerligt plan, hur det går för mitt barn. Får hen t ex hem ett arbetsblad om klockan och jag märker att mitt barn har svårt för den så får jga en möjlighet att hjälpa mitt barn och träna i vardagen. Jag behöver inte vänta på ett utvecklingssamtal för att få reda på detta.

    Prata med läraren om hur ni upplever läxorna. Det ör kanske inte bara ni osm tycker att det är för mycket och om många säger det kanske läraren tänker om!

Svar på tråden Läxor i årskurs 3