• Anonym (bli gravid jag vill mest)

    Vad innebär det egentligen med försöka 1 år

    Hej,

    Jag och killen har oskyddat sex, ibland kommer han i mig ibland inte... 
    Kanske mer jag än han som vill få barn, men han säger händer det så händer det och då tar vi det då...
    Ibland har han kommit i mig en gång runt ägglossning någon månad, en annan inte i mig runt äl , och nästa månad i mig runt äl igen osv....men då bara en enstaka gång runt min äl varje månad det hänt...
    Detta har pågått fram och tillbaka under 2 års period kanske... tycker att jag borde blivit gravid någon gång, vi är helt oskyddade...
    Mina vänner blir gravida år efter år helt lätt efter några försök och jag har nu svårt att säga grattis vad kul...

    Har starka positiva ägglossningstester varje månad, känner svag smärta från ena äggstocken varje månad med, inte för att det är en säkerhet med ändå...
    Min menscykel är på mellan dag 23 och ibland 28... olika varje månad...
    Jag är 30 + 

    Vad innebär det här med aktivt försöka i 1 år innan man borde kolla upp?


    Vi har barn redan ihop i skolålder..

  • Svar på tråden Vad innebär det egentligen med försöka 1 år
  • Anonym (Anonym)

    Det betyder exakt vad det låter som, och ni är inte ens i närheten. Ni ska försöka AKTIVT, dvs varje månad och verkligen försöka, inte bara "blir det så blir det", utan försöka vara lite vaksam på ägglossning eller åtminstone att ha ett aktivt sexliv då ni ligger minst var tredje dag, helst oftare och då viktigast så klart runt äl. Alltså ett medvetet försökande, om man uttrycker det så.

  • Anonym (bli gravid jag vill mest)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-01 21:04:30 följande:

    Det betyder exakt vad det låter som, och ni är inte ens i närheten. Ni ska försöka AKTIVT, dvs varje månad och verkligen försöka, inte bara "blir det så blir det", utan försöka vara lite vaksam på ägglossning eller åtminstone att ha ett aktivt sexliv då ni ligger minst var tredje dag, helst oftare och då viktigast så klart runt äl. Alltså ett medvetet försökande, om man uttrycker det så.


    Ok, alltså att han ska komma i mig flera gånger runt min ägglossning varje månad? I ett år i sträck, det är aktivt i ett års försök alltså? 
    Han kommer som sagt i mig bara någon månad hit, en gång, och en annan månad där en gång dag 11, efter tre månader kommer han i mig på dag 13... så går det två månader och han inte vill komma i mig...  :-/ 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (bli gravid jag vill mest) skrev 2020-04-01 21:15:36 följande:
    Ok, alltså att han ska komma i mig flera gånger runt min ägglossning varje månad? I ett år i sträck, det är aktivt i ett års försök alltså? 
    Han kommer som sagt i mig bara någon månad hit, en gång, och en annan månad där en gång dag 11, efter tre månader kommer han i mig på dag 13... så går det två månader och han inte vill komma i mig...  :-/ 
    Inte nödvändigtvis flera gånger men naturligtvis att ni försöker pricka in ägglossningen varje månad. Du använder ju tester så det ska inte vara så svårt att hitta ungefär rätt period.

    En månad hit eller dit är inte att försöka aktivt, som jag sa förut utifrån din beskrivning.
  • Anonym (53)

    Som tidigare person säger måste ni försöka varje månad att pricka ÄL för att räknas som aktiva försök. Inte bara huxflux.

    Men om ni vid ett par tillfällen haft sex kring ÄL o inte blivit gravida börjar man ju undra om något är fel såklart

  • Erla

    Jag läste någonstans, minns inte vart, att om man har sex oskyddat, men inte aktivt försöker bli gravid tar det upp till ca två år. Om man har sex regelbundet dvs. Försöker man aktivt, alltså försöker pricka in ägglossning i syfte att bli gravida så är det normalt att det tar upp till ca ett år. Du har ju ganska korta menscykler ibland så jag kan tänka mig att du då också har kortare lutealfas de gångerna. Är det för kort tid så kan ägget få svårt att hinna fästa och du hinner blöda ut före ägget fäst.

    Detta är dock ingen kvalificerad gissning, då jag bara kan utgå ifrån mig själv och de kunskaper jag lyckades förvärva när jag och sambon försökte bli gravida.

  • Erla

    Jag läste någonstans, minns inte vart, att om man har sex oskyddat, men inte aktivt försöker bli gravid tar det upp till ca två år. Om man har sex regelbundet dvs. Försöker man aktivt, alltså försöker pricka in ägglossning i syfte att bli gravida så är det normalt att det tar upp till ca ett år. Du har ju ganska korta menscykler ibland så jag kan tänka mig att du då också har kortare lutealfas de gångerna. Är det för kort tid så kan ägget få svårt att hinna fästa och du hinner blöda ut före ägget fäst.

    Detta är dock ingen kvalificerad gissning, då jag bara kan utgå ifrån mig själv och de kunskaper jag lyckades förvärva när jag och sambon försökte bli gravida.

  • Anonym (Anonym)

    Som tillägg till ovanstående (Erla) så är det också så att med kort follikelfas kommer ägget inte att vara moget för befruktning när det släpper. Om du har en kort cykel så kan du antagligen också ha en kort follikelfas eftersom man i genomsnitt får mens 12-16 dagar efter äl.

  • Anonym (bli gravid jag vill mest)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-02 10:32:21 följande:

    Som tillägg till ovanstående (Erla) så är det också så att med kort follikelfas kommer ägget inte att vara moget för befruktning när det släpper. Om du har en kort cykel så kan du antagligen också ha en kort follikelfas eftersom man i genomsnitt får mens 12-16 dagar efter äl.


    Alltså ibland får jag mens på dag 23, ibland 24... ibland 27... så låt säga när jag får mens på dag 23, har jag då ägglossning på dag 11 att ägget är ute då?
    Vadå inte hinner fästa? Måste vara riktigt trög...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (bli gravid jag vill mest) skrev 2020-04-02 17:45:32 följande:
    Alltså ibland får jag mens på dag 23, ibland 24... ibland 27... så låt säga när jag får mens på dag 23, har jag då ägglossning på dag 11 att ägget är ute då?
    Vadå inte hinner fästa? Måste vara riktigt trög...
    Ja nu skrev jag ju inget om att fästa, det gör ägget bara om det är befruktat.

    Om du har en cykel på 23 dagar så betyder det att du skulle kunna ha ägglossning så tidigt som dag 7, och då är ägget inte moget nog för befruktning, förstår du? Så även om du har äl med spermier antingen väntande eller mötande så kan du inte bli gravid ändå i det läget. Man ska helst inte ha äl före dag 11 i cykeln för att få ett moget ägg.

    Men, det här är ingen exakt vetenskap, man har inte äl på exakt den och den dagen enligt någon standard, ens från en månad till en annan. Det betyder att även om du har en cykel på 23 dagar så skulle du kunna ha äl ungefär runt dag 11, ja.

    Jag rekommenderar starkt att använda digitala test från Clearblue, då vet du mer precis vad som händer i kroppen.
  • Anonym (bli gravid jag vill mest)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-02 20:52:23 följande:
    Ja nu skrev jag ju inget om att fästa, det gör ägget bara om det är befruktat.

    Om du har en cykel på 23 dagar så betyder det att du skulle kunna ha ägglossning så tidigt som dag 7, och då är ägget inte moget nog för befruktning, förstår du? Så även om du har äl med spermier antingen väntande eller mötande så kan du inte bli gravid ändå i det läget. Man ska helst inte ha äl före dag 11 i cykeln för att få ett moget ägg.

    Men, det här är ingen exakt vetenskap, man har inte äl på exakt den och den dagen enligt någon standard, ens från en månad till en annan. Det betyder att även om du har en cykel på 23 dagar så skulle du kunna ha äl ungefär runt dag 11, ja.

    Jag rekommenderar starkt att använda digitala test från Clearblue, då vet du mer precis vad som händer i kroppen.
    Tack för förklaringen, men detta tror jag inte ett dugg på...ägglossning är ägglossning och därmed ett moget ägg...finns de som har ägglossning 1 dag efter mens med.. dock väldigt ovanligt... 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (bli gravid jag vill mest) skrev 2020-04-03 21:50:38 följande:
    Tack för förklaringen, men detta tror jag inte ett dugg på...ägglossning är ägglossning och därmed ett moget ägg...finns de som har ägglossning 1 dag efter mens med.. dock väldigt ovanligt... 
    Jaa du får väl tro vad du vill men det är fakta iaf. Om ägget släpper för tidigt i cykeln har det inte hunnit mogna tillräckligt för att vara mottagligt för befruktning. Du skulle ju förslagsvis kunna läsa på lite om det där själv på internet innan du tvärsäkert säger vad som är vad, med tanke på att du faktiskt inte har en susning menar jag. För mig är det en högaktuell fråga och därför har jag försökt hitta så mycket information som möjligt.
Svar på tråden Vad innebär det egentligen med försöka 1 år