• Svar på tråden Vad för blomma utanför dörren?
  • Anonym (E)

    Penseer är alltid fina. Finns i många färger också :)

  • Anonym (Hjälp)

    Håller de sig över sommaren? :)

  • Dexter dot com
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-04-02 02:06:43 följande:

    Håller de sig över sommaren? :)


    Om du köper plantor av bra kvalitet, sköter dom ordentligt och plockar bort överblommade blommor, gödslar mm kan dom blomma länge . Jag har penseer och påskliljor nu innan värmen kommer och byter sen till minirosor, pelargoner, lobelia och petunior i mina krukor på trappen. Rosorna och pelargoner övervintrar jag i garaget.
  • Anonym (Flora)

    Penséer är ett utmärkt val om man vill ha något tidigt på våren, men de brukar ofta ledsna på tillvaron någon gång i juli, om inte förr. Mest långlivade sommarblomman är nog pelargon. Jag har sett pelargoner som blommat friskt utomhus även en tid efter att den första snön fallit (och sedan kan man ju, som sagt, övervintra dem inne om man vill). Kaskadpelargoner har vaxartade blad och klarar därför torka extra bra. Petunia, "småpetunia" (calibrachoa) och lobelia är också riktigt lättskötta sommarblommor. Vill du ha något som inte väller ut över kanten utan växer mer upprätt så är stjärnöga ett tåligt alternativ. Jag planterar gärna lite silverarv bland blommorna också. Det tycker jag är fint.

Svar på tråden Vad för blomma utanför dörren?