• Anonym (Tss)
    Thu 2 Apr 2020 09:25
    154 visningar
    14 svar
    14
    154

    COVID-19

    Alltså ni med symptom, har ni fått åka in och hur gick det till?

    Nyfiken och orolig då jag har fått bilder av anhörig som fått bilder av en granne/och kompis på en som både är min granne och en kollega, med skyddsutrustning och typ något som täcker hela ansiktet...? Alltså ink hela hans familj...som sagt är jätte orolig och vet inte om jag vågar gå till jobbet mer. Har inte ens varit rädd för denna viruset tidigare.

  • Svar på tråden COVID-19
  • Thu 2 Apr 2020 09:35
    #1
    -1

    Hur kan du inte ha varit rädd för viruset tidigare?

    Har du inte följt medierapporterna om vad farligt det är?

  • Alexi8­3
    Thu 2 Apr 2020 09:38
    #2
    Anonym (Tss) skrev 2020-04-02 09:25:32 följande:

    Alltså ni med symptom, har ni fått åka in och hur gick det till?

    Nyfiken och orolig då jag har fått bilder av anhörig som fått bilder av en granne/och kompis på en som både är min granne och en kollega, med skyddsutrustning och typ något som täcker hela ansiktet...? Alltså ink hela hans familj...som sagt är jätte orolig och vet inte om jag vågar gå till jobbet mer. Har inte ens varit rädd för denna viruset tidigare.


    Det är bara om man får problem med andningen (och rv hög feber) och blir riktigt dålig som bör/ska söka vård. Då har vårdpersonalen skyddsutrustning när de tar emot patienten.
  • Thu 2 Apr 2020 09:40
    #3
    Anonym (Tss) skrev 2020-04-02 09:25:32 följande:

    Alltså ni med symptom, har ni fått åka in och hur gick det till?

    Nyfiken och orolig då jag har fått bilder av anhörig som fått bilder av en granne/och kompis på en som både är min granne och en kollega, med skyddsutrustning och typ något som täcker hela ansiktet...? Alltså ink hela hans familj...som sagt är jätte orolig och vet inte om jag vågar gå till jobbet mer. Har inte ens varit rädd för denna viruset tidigare.


    Jag tänker att i de allra allra flesta fall så går det ju bra utan att man behöver bli så dålig att man behöver in.

    Sen kan såklart det värsta hända, men om det gör det så blir inget bättre av att jag gått och varit rädd i flera veckor innan.

    Man får göra lite kloka val och tvätta händerna och helt enkelt göra så gott man kan.

    I min landsting så ser statistiken ganska dyster ut för det kom inte hit föränn man slutade testa annat än såna som var riktigt dåliga så jag tror vi ligger kring 10 % som behövt läggas in. Men de räknar med att flera tusen redan haft det, många då utan att ens veta om det och i det perspektivet är inte mängden inlagda lika skrämmande.
  • Anonym (Tss) Trådstartaren
    Thu 2 Apr 2020 09:49
    #4
    Långbenopluto skrev 2020-04-02 09:35:48 följande:

    Hur kan du inte ha varit rädd för viruset tidigare?

    Har du inte följt medierapporterna om vad farligt det är?


    Jag har tänkt att det säkert är en vanlig förkylning eller något.

    Men det är media som skrämt upp mig mer.

    Och jag följer såklart hygienrutinerna och håller mig inne och sånt när jag inte jobbar.
  • Anonym (Isole­rad)
    Thu 2 Apr 2020 10:47
    #5

    Jag har inte fått åka in. De flesta får inte det. Man vet inte ens vilket virus man har eftersom de bara testar en ifall man behöver sjuhusvård. Jag ligger hemma som med vilken flunsa som helst. Min sambo har ingen "rymddräkt" men jobbar hemifrån. När han går och handlar tvättar han händerna noga både före och efter.

  • Thu 2 Apr 2020 11:22
    #6
    Anonym (Tss) skrev 2020-04-02 09:49:45 följande:

    Jag har tänkt att det säkert är en vanlig förkylning eller något.

    Men det är media som skrämt upp mig mer.

    Och jag följer såklart hygienrutinerna och håller mig inne och sånt när jag inte jobbar.


    Varför i hela friden har du trott att det är som en vanlig förkylning? Det är ju tur att du nu börjar ta till dig fakta via media, även om du är extremt sen på bollen.
  • Anonym (Tss) Trådstartaren
    Thu 2 Apr 2020 11:29
    #7
    Drottningen1970 skrev 2020-04-02 11:22:07 följande:

    Varför i hela friden har du trott att det är som en vanlig förkylning? Det är ju tur att du nu börjar ta till dig fakta via media, även om du är extremt sen på bollen.


    Men jag är inte rädd för att bli sjuk? För jag vet att dom som blir jätte sjuka har andra bakomliggande sjukdomar och är i riskgruppen som gör det svårare. Men det innebär inte att jag inte tar mitt ansvar som medmänniska.
  • Thu 2 Apr 2020 11:30
    #8
    Anonym (Tss) skrev 2020-04-02 09:25:32 följande:

    Alltså ni med symptom, har ni fått åka in och hur gick det till?

    Nyfiken och orolig då jag har fått bilder av anhörig som fått bilder av en granne/och kompis på en som både är min granne och en kollega, med skyddsutrustning och typ något som täcker hela ansiktet...? Alltså ink hela hans familj...som sagt är jätte orolig och vet inte om jag vågar gå till jobbet mer. Har inte ens varit rädd för denna viruset tidigare.


    Det där som täcker hela ansiktet låter som ett visir - det ser konstigt och skrämmande ut, men det är mer eller mindre standard när man jobbar med infektioner som sprids lätt och är väldigt smittsamma.

    Vad jobbar du med?
  • Thu 2 Apr 2020 12:36
    #9

    Gasmasker. Ambulanspersonal brukar använda gasmasker när de hämtar folk med c19 symptom. Såna där som ska skydda mot kemiska vapen, alltså seriösa grejor.

  • Thu 2 Apr 2020 12:55
    #10
    Anonym (Tss) skrev 2020-04-02 11:29:13 följande:
    Men jag är inte rädd för att bli sjuk? För jag vet att dom som blir jätte sjuka har andra bakomliggande sjukdomar och är i riskgruppen som gör det svårare. Men det innebär inte att jag inte tar mitt ansvar som medmänniska.
    Vet du, jag tror jag förstår dig; viruset och dess följder har plötsligt blivit en del av även ditt liv. Då är det inte konstigt om man plötsligt blir rädd, det hade jag också blivit. Inte nödvändigtvis för egen del, men för andra.
    Men du behöver inte oroa dig - om jag tolkar dig rätt ingår inte du i någon riskgrupp. Om du har ett sådant arbete att du riskerar att smitta någon i riskgrupp är det förstås en annan sak, men vi börjar här:
    Följ råden från FHM, var uppmärksam på symptom - då stannar du förstås hemma - och försök leva som vanligt i övrigt.
    Det räcker väldigt långt, jag lovar Glad
  • Anonym (Anna)
    Thu 2 Apr 2020 19:42
    #11
    Drottningen1970 skrev 2020-04-02 11:22:07 följande:

    Varför i hela friden har du trott att det är som en vanlig förkylning? Det är ju tur att du nu börjar ta till dig fakta via media, även om du är extremt sen på bollen.


    Antagligen för att det för många just är som en vanlig förkylning/lättare influensa.
  • Fri 3 Apr 2020 08:46
    #12
    Anonym (Tss) skrev 2020-04-02 09:49:45 följande:
    Jag har tänkt att det säkert är en vanlig förkylning eller något.

    Men det är media som skrämt upp mig mer.

    Och jag följer såklart hygienrutinerna och håller mig inne och sånt när jag inte jobbar.
    Tror du media hade gjort så här om det bara är en vanlig förkylning????
  • Anonym (Tss) Trådstartaren
    Fri 3 Apr 2020 11:43
    #13
    Långbenopluto skrev 2020-04-03 08:46:31 följande:

    Tror du media hade gjort så här om det bara är en vanlig förkylning????


    Jag menar bara att man inte ska tro på exakt allt som media säger!
  • Anonym (Tss) Trådstartaren
    Fri 3 Apr 2020 11:51
    #14
    Disa35 skrev 2020-04-02 11:30:23 följande:

    Det där som täcker hela ansiktet låter som ett visir - det ser konstigt och skrämmande ut, men det är mer eller mindre standard när man jobbar med infektioner som sprids lätt och är väldigt smittsamma.

    Vad jobbar du med?


    Disa35 skrev 2020-04-02 12:55:47 följande:

    Vet du, jag tror jag förstår dig; viruset och dess följder har plötsligt blivit en del av även ditt liv. Då är det inte konstigt om man plötsligt blir rädd, det hade jag också blivit. Inte nödvändigtvis för egen del, men för andra.

    Men du behöver inte oroa dig - om jag tolkar dig rätt ingår inte du i någon riskgrupp. Om du har ett sådant arbete att du riskerar att smitta någon i riskgrupp är det förstås en annan sak, men vi börjar här:

    Följ råden från FHM, var uppmärksam på symptom - då stannar du förstås hemma - och försök leva som vanligt i övrigt.

    Det räcker väldigt långt, jag lovar 


    Alltså klart det påverkar mig men jag väljer att inte göra en stor grej av det. Alla kommer ju få viruset någon gång. Men man behöver inte plåga sig själv av rädsla för det blir bara värre då.

    Jobbar inom vården. Nu fick jag reda på att det hade missuppfattats. Men hade det stämt så hade jag ju hållt mig hemma för jag vill inte ta den risken.
Svar på tråden COVID-19