• Anonym (Undra­r)
    Thu 2 Apr 2020 18:48
    366 visningar
    9 svar
    9
    366

    Sälja eller hyra ut?

    Jag ska sälja min lägenhet i Sthlm då vi köpt en ny. Har fått ett bud efter första visningen där jag skulle gå back ca 50 tkr efter mäklararvode osv om jag signar. Kan inte bestämma mig för om jag ska ta det budet, skippa visningen till helgen och förlora 50tkr eller om jag ska avvakta till efter visningen men då kanske denna budgivare har tagit tillbaka sitt bud. Osäker på om jag kan få så mycket mer i denna marknad med Corona osv..

    Jag har även möjlighet att ha kvar lägenheten och hyra ut den i upp till tre år. Kan ta ett pris där jag skulle gå plus runt 8-9 tkr i månaden. Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Sälja eller hyra ut?
  • Thu 2 Apr 2020 19:06
    #1

    Men så mycket får du inte ta om du hyr ut, så mycket som 8-9 tusen plus...... galet och inte lagligt!

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 2 Apr 2020 19:10
    #2

    Det är en bostadsrätt så jo det får jag. Har kollat vad andra tar för bostäder runtomkring och dom hyr ut för runt det priset.

  • Anonym (Y)
    Thu 2 Apr 2020 19:36
    #3

    Jag skulle nog ha hyrt ut bostaden.

  • Mascar­aklump­ar
    Thu 2 Apr 2020 19:56
    #4

    Hur ligger budet i förhållande till utgångspriset eller vad andra likvärdiga bostäder gått för på sistone?

    9000*12 månader*3 år är 324 000. Sedan är det väl skatt på det? Vad är sannolikheten att priset på bostadsrätten inte fallit mer än 2-300 000 på 3 år? Man kan förstås aldrig veta säkert hur bostadspriserna kommer att påverkas, men redan innan Corona fanns det ganska starka tecken på att vi var på väg in i en lågkonjuktur. Sen får du lägga till en global kris i samma storlek som andra världskriget på det.

  • Steven­Diese
    Thu 2 Apr 2020 22:29
    #5

    Sälj och slipp problemen.

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Thu 2 Apr 2020 22:35
    #6

    Hyr ut!! Om du har så goda möjligheter till inkomst så känns det helt rätt att vänta tills försäljningsläget förbättrats, fastigheter/lägenheter är alltid en bra investering för de går garanterat upp i pris med tiden, men man får räkna med låååång tid för det. Tänk på att du måste skatta för de där 8-9000:- annars är det skattefusk, straffbart osv.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 3 Apr 2020 22:48
    #7

    Jag sålde! Tack för all input :)

  • Alexi8­3
    Sat 4 Apr 2020 00:04
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2020-04-02 18:48:11 följande:

    Jag ska sälja min lägenhet i Sthlm då vi köpt en ny. Har fått ett bud efter första visningen där jag skulle gå back ca 50 tkr efter mäklararvode osv om jag signar. Kan inte bestämma mig för om jag ska ta det budet, skippa visningen till helgen och förlora 50tkr eller om jag ska avvakta till efter visningen men då kanske denna budgivare har tagit tillbaka sitt bud. Osäker på om jag kan få så mycket mer i denna marknad med Corona osv..

    Jag har även möjlighet att ha kvar lägenheten och hyra ut den i upp till tre år. Kan ta ett pris där jag skulle gå plus runt 8-9 tkr i månaden. Hur skulle ni gjort?


    Om du går plus på att hyra ut så hade jag definitivt htrt ut. Har själv en BR jag har uthyrd och tänker sälja om först ett år.
    Anonym (Undrar) skrev 2020-04-02 18:48:11 följande:

    Jag ska sälja min lägenhet i Sthlm då vi köpt en ny. Har fått ett bud efter första visningen där jag skulle gå back ca 50 tkr efter mäklararvode osv om jag signar. Kan inte bestämma mig för om jag ska ta det budet, skippa visningen till helgen och förlora 50tkr eller om jag ska avvakta till efter visningen men då kanske denna budgivare har tagit tillbaka sitt bud. Osäker på om jag kan få så mycket mer i denna marknad med Corona osv..

    Jag har även möjlighet att ha kvar lägenheten och hyra ut den i upp till tre år. Kan ta ett pris där jag skulle gå plus runt 8-9 tkr i månaden. Hur skulle ni gjort?


    Hyr ut om du går plus.

    Har själv en BR som hag har uthyrd nu och får in 10000 kr i hyra. Tänker sälja nästa höst och då har jag haft sen uthyrd två år vilket är det jag får.
  • Alexi8­3
    Sat 4 Apr 2020 00:05
    #9
    Långbenopluto skrev 2020-04-02 19:06:12 följande:

    Men så mycket får du inte ta om du hyr ut, så mycket som 8-9 tusen plus...... galet och inte lagligt!


    Jo, det får man.
Svar på tråden Sälja eller hyra ut?