• Anonym (Å)

    BVC vill att 8 månaders endast äter vanlig mat, varförV är det skadligt med ersättning i denna åldern?

    Hade 8 månaders kontroll med bvc och hon ville att vi skulle sluta ge ersättning och bara ge vanlig mat. Sonen äter vanlig mat också och älskar det men han äter aldrig så mycket att han håller sig mätt längre än max 30-40 min på vanlig mat. Hon sa att det nog är för att han vet att ersättning kommer senare sen.

    Han får även ersättning när han ska sova för han somnar inte annars. Samma sak på nätterna. Han vaknar några gånger och får då flaskan och brukar somna om väldigt fort. Detta var inte bra enligt bvc även om hon sa att hon har förståelse för att det är ?enklast så?. Han ska inte äta på nätterna och inte heller få flaska när han ska sova.

    Så helt och hållet sluta med ersättning tycker hon. Men jag förstår inte riktigt varför. Vad är det som är dåligt med det? Är det ohälsosamt för barnen att äta det i den åldern? Det finns ju ersättning som till och med är anpassat för barn äldre än vad sonen är.

    Han utvecklas, mår bra, följer sina kurvor - både längd, huvudomfång och vikt. Har ändå försökt följa bvc?s råd men han skriker hysteriskt i timtals om han inte får flaskan när vi ska lägga oss eller på natten. Tills han till slut blir lilaröd och knappt kan andas. Dagen efter är han nedstämd och gnällig, inte alls sitt vanliga glada jag, och får skräck och blir ledsen bara vi ska närma oss sängen för att lägga oss. Känns inte som att det är naturligt att man ska tvinga ett litet barn att vänja sig av med att äta när det vill när reaktionerna blir sådana här... Har testat att ge vatten och har testat att ge ersättning med mindre mängd pulver, det läste jag något tips om, men det fungerar INTE utan gör honom om möjligt bara mer arg.

    När slutade ni ge ersättning helt? Hur går ska man gå till väga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-02 22:14
    Sen en annan sak. Hon har frågat om när han ska börja förskola vid flera besök och det börjar kännas som tjat. Jag vet inte helt enkelt. Inte än i alla fall... Vill vara hemma med honom så länge det går. Jag har inte ställt honom i kö än, detta skrev hon ner. Är detta något som de allmänt ?tjatar? om eller är det ?bara? jag som är med om detta? Varför trycker de på om detta hela tiden? Det började redan när han var typ 4-5 månader...

  • Svar på tråden BVC vill att 8 månaders endast äter vanlig mat, varförV är det skadligt med ersättning i denna åldern?
  • Anonym (Mamma)

    Ersättning är INTE skadligt för barn! Iaf inte ur hälsosynpunkt, och det har i sig ingen negativ inverkan i övrigt heller.

    På natten kan det vara dags att sluta med mat ja, men fortsätt med små matportioner och ge ersättning efteråt, han måste ju få bli mätt!

    Vet inte när vi slutade med ersättning men vi fasade ut det mot vällingpulver istället (Semper) och har nu vanlig välling som även vuxna kan äta (Gyllenmust).

    För att sluta med mat på nätterna så är det avvänjning som gäller. Man behöver inte ge vatten istället, det drar bara ut på saken ytterligare. Poängen är att det är bättre om han sover genom hela natten utan ovanan att bli "matad". Ni kan antingen göra det rakt av eller med mjukare metoder, som att inte ge honom flaska varje gång han vaknar, och sedan fasa ut. Det kan vara lättare om pappa tar honom då, eftersom det ofta är mamman som är associerad med matning på natten iom amningen tidigare.

  • Anonym (Sara)

    Hej!

    Tycker det är en väldigt konstig rekommendation av din Bvc. Jag ger fortfarande flaska till min son ca 5 gånger per dag (På morgonen, innan sovstunder och innan läggning) och en gång på natten och han är snart 10 månader.

    Innan ett års ålder är det inte jätte stress med att byta ut alla mål mat om dagen.

    Du kan ge din son ersättning hur länge du vill kombinerat med vanlig mat. Alla barn är olika och vänjer sig vid vanlig mat olika fort.

    Absolut Borde han kanske inte äta flera gånger på natten, kanske äter han inte tillräckligt på dagen? Eller så är det satt i system att vakna flera gånger för mat? Min son vaknar en gång men min Bvc sa att han förmodligen behöver den flaskan då han sover ca 12 timmar.

  • Anonym (Å)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-04-02 22:13:24 följande:

    Ersättning är INTE skadligt för barn! Iaf inte ur hälsosynpunkt, och det har i sig ingen negativ inverkan i övrigt heller.

    På natten kan det vara dags att sluta med mat ja, men fortsätt med små matportioner och ge ersättning efteråt, han måste ju få bli mätt!

    Vet inte när vi slutade med ersättning men vi fasade ut det mot vällingpulver istället (Semper) och har nu vanlig välling som även vuxna kan äta (Gyllenmust).

    För att sluta med mat på nätterna så är det avvänjning som gäller. Man behöver inte ge vatten istället, det drar bara ut på saken ytterligare. Poängen är att det är bättre om han sover genom hela natten utan ovanan att bli "matad". Ni kan antingen göra det rakt av eller med mjukare metoder, som att inte ge honom flaska varje gång han vaknar, och sedan fasa ut. Det kan vara lättare om pappa tar honom då, eftersom det ofta är mamman som är associerad med matning på natten iom amningen tidigare.


    Det finns ingen pappa inblandad. Jag är ensamstående. Varför är det viktigt att sluta med det? Att hoppa över att ge vissa gånger funkar som sagt inte. Då sover han inte mer den natten. Blir totalt hysterisk i timtals och även dagen efter blir förstörd.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Å) skrev 2020-04-02 22:16:23 följande:
    Det finns ingen pappa inblandad. Jag är ensamstående. Varför är det viktigt att sluta med det? Att hoppa över att ge vissa gånger funkar som sagt inte. Då sover han inte mer den natten. Blir totalt hysterisk i timtals och även dagen efter blir förstörd.
    Det beror på hur bra nattsömn du vill att ni båda ska ha. Så länge du fortsätter att ge mat på natten är det större risk att sonen inte sover genom hela natten, det kan bli en negativ spiral som blir svår att bryta, och du själv får ju inte heller någon vettig sömn på det sättet. Därför är det viktigt att skapa goda nattrutiner vid det här laget.

    Hur du än väljer att göra det så kommer du till den punkten där du ändå måste sluta, för barnets skull om inte annat. Det är inte hälsosamt att få avbruten sömn på det där sättet hur högt upp i ålder som helst. Så skrika kommer han att göra, hysterisk kommer han att bli, det måste du förbereda dig på. Sedan hur du går till väga är upp till dig själv, men jag vill varna dig för att ju äldre han blir desto svårare blir det att bryta en sådan vana.
  • Anonym (Sara)

    Gällande förskola så är det inte heller någon stress. Herregud vilken märklig Bvc sköterska du har. Kanske du ska byta? Vi har inte ens pratat om förskola än.

  • Frejv

    Jag är absolut ingen expert men jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig!

    Det är absolut inte skadligt med ersättning!

    Gör det ni trivs bäst i eran vardag!

    Och som svar på när han ska börja förskolan så kan du ju säga att du vill försöka ha honom hemma så länge det går..

    Ibland är det väldigt lång kö till förskolan och då kan det ju vara dumt om föräldradagarna tar slut och du inte ens står i kö.

    Bättre att stå i kö och säga nej till platsen.

  • Anonym (Mamma)

    Vår sköterska lägger sig också i en massa, hon är såååå himla orolig för allt möjligt! Och orolig å mina vägnar också, konstigt nog! Efter nästa kontroll ska vi iaf byta till en annan bvc helt och hållet som ligger närmare oss.

    Jag tycker du ska överväga att byta bvc eller åtminstone sköterska. Och de ska inte tjata om fsk, det väljer du och ingen annan. Vårt barn var 2½ när det började på fsk, ganska lagom ålder för vår del. Jag ser ingen vits med fsk före två års ålder åtminstone.

  • Anonym (Emma)

    Ta det med en nypa salt det hon sa. Ge din son ersättning så länge som du tycker att det funkar bra med det.

  • Akira Öken

    Du har fått felaktiga råd som går helt emot alla rekommendationen. Du gör rätt och det är klart att du inte ska låta din bebis svälta! Det är bara så absurt.

    När det gäller att sluta med mat på natten handlar det om att bebisar ur näringssynpunkt inte längre har behov av att äta på nätterna när de passerat sex månader. Bebisen kan förstås ändå vakna och vara hungrig. Det är inte skadligt att ge ersättning (eller bröstmjölk) på natten efter sex månader utan handlar mer om att det är möjligt att börja avänja bebisen med att få mat på nätterna.

    Du gör rätt och miitt råd är att fortsätta som du gör samt att byta BVC/BHV eller be att få byta sköterska. Om du vill och orkar så ta gärna kontakt med enhetschefen och informera om dessa felaktiga råd så att fler slipper drabbas.


  • Anonym (Natten)

    Jag tycker det låter som att din bvckontakt säger en del konstiga saker. Jag tycker du ska byta, för vad är meningen att gå dit om du tappat förtroendet för henne?

    Vad gäller mat på natten så har du fått bra svar. Efter 6 månader är det helt enkelt mer värdefullt med ostörd sömn. Jag tänkte bara tillägga att jag avvänjde min dotter utan att hon behövde skrika, vara hungrig eller få panik. Jag klarade det hur bra som helst utan att låta någon annan ts över. Jag gjorde helt enkelt så att jag provade att trösta coh ge napp en stund varje gång hon vaknade istället för att ge mat direkt, fungerade inte det så fick hon mat. I början dög sällan tröst eller napp men efter ungefär en vecka var hon helt avvänjd att äta på natten.

  • Anonym (G)

    Trams. Första året ska barnen ha amning/ersättning som huvudföda, helt normalt. Byt BVC.

  • Anonym (Mamma till 3)

    Förlåt, men min erfarenhet är att man ska ta mycket av det dom säger på BVC med en nypa salt. De följer de dom läser i sina böcker. Man kan lyssna på deras råd, men gör det som känns bäst för dig och ditt barn.

    Min äldsta tex åt välling länge, (hon var nog 4 innan hon slutade helt) det var det enda hon åt till frukost och BVC tyckte absolut inte skulle äta välling för hon var så stor och att det var bättre hon åt vanlig frukost. Vi sluta ge henne välling, men inte bytte hon välling mot frukost. Hon äter än idag inte frukost och hon är 11 år.

  • Jemp

    Konstiga råd. Nej det är inte skadligt med ersättning, och det är inte viktigt att avvänja barnet vid mat nattetid i den åldern heller. Vad som är smidigast för er är det bara du som vet.

    Min dotter åt knappt fast föda i den åldern. Går hen upp dåligt? Hört lite olika råd då kring att dra ner på amning/mat eller inte.

    Förskolan har du fått svar kring. Det är givetvis inte nån brådska för barnet att börja förskolan, däremot måste man vara ute i rätt god tid. De flesta kommuner har garantiplats (nånstans i kommunen) efter 4 mån, men verkar finnas olika regler kring hur platserna fylls upp i övrigt. Inget som skadar med att ställa i kö nu och flytta om vid behov.

  • Anonym (Bvc söder)
    Anonym (Å) skrev 2020-04-02 22:02:22 följande:

    Hade 8 månaders kontroll med bvc och hon ville att vi skulle sluta ge ersättning och bara ge vanlig mat. Sonen äter vanlig mat också och älskar det men han äter aldrig så mycket att han håller sig mätt längre än max 30-40 min på vanlig mat. Hon sa att det nog är för att han vet att ersättning kommer senare sen.

    Han får även ersättning när han ska sova för han somnar inte annars. Samma sak på nätterna. Han vaknar några gånger och får då flaskan och brukar somna om väldigt fort. Detta var inte bra enligt bvc även om hon sa att hon har förståelse för att det är ?enklast så?. Han ska inte äta på nätterna och inte heller få flaska när han ska sova.

    Så helt och hållet sluta med ersättning tycker hon. Men jag förstår inte riktigt varför. Vad är det som är dåligt med det? Är det ohälsosamt för barnen att äta det i den åldern? Det finns ju ersättning som till och med är anpassat för barn äldre än vad sonen är.

    Han utvecklas, mår bra, följer sina kurvor - både längd, huvudomfång och vikt. Har ändå försökt följa bvc?s råd men han skriker hysteriskt i timtals om han inte får flaskan när vi ska lägga oss eller på natten. Tills han till slut blir lilaröd och knappt kan andas. Dagen efter är han nedstämd och gnällig, inte alls sitt vanliga glada jag, och får skräck och blir ledsen bara vi ska närma oss sängen för att lägga oss. Känns inte som att det är naturligt att man ska tvinga ett litet barn att vänja sig av med att äta när det vill när reaktionerna blir sådana här... Har testat att ge vatten och har testat att ge ersättning med mindre mängd pulver, det läste jag något tips om, men det fungerar INTE utan gör honom om möjligt bara mer arg.

    När slutade ni ge ersättning helt? Hur går ska man gå till väga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-02 22:14

    Sen en annan sak. Hon har frågat om när han ska börja förskola vid flera besök och det börjar kännas som tjat. Jag vet inte helt enkelt. Inte än i alla fall... Vill vara hemma med honom så länge det går. Jag har inte ställt honom i kö än, detta skrev hon ner. Är detta något som de allmänt ?tjatar? om eller är det ?bara? jag som är med om detta? Varför trycker de på om detta hela tiden? Det började redan när han var typ 4-5 månader...


    Nu vet jag inte var du bor men jag jobbar på BVC söder om Stockholm, är utbildad barnsjuksköterska. Jag tycker att du ska anamma faktumet att bvc och allt som hör till BVC är helt frivilligt. Vad din sköterska råder dig till är ingen lag du måste följa utan gör som du vill i detta. Eller byt sköterska. Nu ska du ju inte dit så tätt längre heller utan det är ju vid 10 mån och vid 12 mån sen dröjer det ett halvår och därefter 1,5 år.. Man kan ju alltid humma med i vad hon säger och sen göra det man känner funkar bäst ändå. Man kan även säga att man slutat med ersättning om det är så att hon tjatar, vad vet hon liksom? Ersättning är inte skadligt i den åldern. Amning eller ersättning ska ju stötta näringsintaget till ett års ålder och många ammar eller ger ersättning längre än så. Min äldsta fick ersättning till kvällen och på morgonen tills hon var 2,5. Vi tog bort den för att vi då tog bort blöjan. Min mellersta ammade i nästan två år. Hade svårt att svälja av rent motoriska skäl så amningen var räddningen eftersom flaska inte funkade alls. Jag skulle aldrig ge det rådet på jobbet men tyvärr kan jag nog tänka mig att någon av mina lite äldre kollegor skulle kunna säga ngt liknande. Nya rekommendationer stämmer inte överens med det din sköterska hävdar. Att bara äta vanlig mat redan vid åtta månader är ärligt talat lite väl extremt att råda någon till. Jag hade en väldigt negativ bild av BVC pga sånt här när jag fick barn men min sköterska visade sig vara vettig, uppdaterad och inte så låst i gamla regler och föreställningar. Det var pga henne jag själv valde det jobbet. Råden du fått är felaktiga, så byt eller strunta bara helt i vad hon säger. Ta matintroduktionen i er takt, behålla god nattflaskan om ni vill men försök snarare kanske vänja barnet sen vid att mysa med den och sen borsta tänderna efteråt typ. Natten gör ni som ni vill med. För min äldsta innebar flaskan kl 05 att barnet sen sov till 9:30 så det innebar mer sömn varje natt för hela familjen. Fanns ingen vinning i att ta bort den om man inte gillat att gå upp 06 istället. Växer barnet bra, mår bra och utvecklas så gör du ju redan massor av saker rätt. Tyvärr är inte alla sköterskor helt positiva till nya rön...
Svar på tråden BVC vill att 8 månaders endast äter vanlig mat, varförV är det skadligt med ersättning i denna åldern?