• Anonym (Ensamma mamman)

    Tankar/erfarenheter kring öppet förhållande?

    Jag vill höra erfarenheter av andra som har ett öppet förhållande. Hur tog ni upp det på tal med er partner? Vad var orsaken till att ni ville ha det? Hur funkar det idag, osv? ????

    Lever i ett tråkigt och dött förhållande som jag troligtvis inte kommer att klara mig ta mig ur pga. ekonomiska skäl. ???? Äger en hästgård tillsammans med min man, som vi äger 50/50. Två barn 4 och 7 år. Gått i parterapi som föga hjälpt, finns inga känslor från min sida. Jag börjar leka med tanken på att få ut mina behov "lagligt" men utan att vara otrogen, om båda skulle vara med på det. Jag och min man har sedan länge sovit skilt, har inget sex, kramas aldrig, osv.

    Kan inte skiljas pga ekonomin. Då hamnar vi att sälja hästgården, huset, allt... Har redan rett ut saker och ting med banken. Så behöver inga synpunkter på det.

    Obs! Jag behöver inga dömande kommentarer om hur fel det är, osv. Vi lever alla vårt eget liv, den som är utan synd kastar första stenen, osv.

    Jag vill höra er som har erfarenheter av ett öppet förhållande, vad har det gett er? ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-03 15:45
    Sen kan jag faktiskt tillägga att jag en gång varit otrogen. Det var med en man som även var fast i sitt äktenskap, för honom var inte heller en separation aktuell. Vi har träffats två gånger under 2017-2018 och det var någonting som jag absolut skulle göra om. Ångrar faktiskt ingenting. Han skulle ha varit den perfekta KK:n men pga. våra jobb som vi valde att inte fortsätta. Vi träffas ganska ofta så det skulle ha varit för svårt att dölja, fullt med risker.

    Livet är inte svartvitt, minns det :)

  • Svar på tråden Tankar/erfarenheter kring öppet förhållande?
  • Anonym (Ensamma mamman)

    Märker att jag skrev med emojies, men det ser ut som en massa frågetecken just där emojien skulle vara :)

  • Anonym (Åsa)

    Det jag tänker spontant är vad du gör om du får ett nej på frågan? Det ändrar ju ändå dynamiken ytterligare i ert förhållande till varandra. Samt att du får mer sorg att bära.

  • Anonym (Ensamma mamman)
    Anonym (Åsa) skrev 2020-04-03 12:22:05 följande:

    Det jag tänker spontant är vad du gör om du får ett nej på frågan? Det ändrar ju ändå dynamiken ytterligare i ert förhållande till varandra. Samt att du får mer sorg att bära.


    Jo jag har tänkt tanken. Men då är det ett nej. Har ingenting att förlora på så vis. Jag vet att jag isåfall kommer att vara otrogen, men skulle ändå vilja undvika det. Men vem vill leva ett helt liv utan sex och romantik? Jag är ung, 35 år.
  • Anonym (Juno)

    Du har aldrig tänkt att det kanske skulle vara värt det att sälja hästgården för att du och din man ska få en chans att faktiskt hitta någon som ni kan ha ett kärleksfullt förhållande med? Eller ta ut skilsmässa, sälja huset och behålla hästgården tillsammans, men enbart som affärspartners? Ingen av er verkar ju vara lycklig i ert förhållande.

  • Anonym (storabananen)

    Jag är tänd på några kvinnor som är upptagna. Hoppas att de har öppet förhållande och att de vill ligga med mig. 

  • Anonym (Ensamma mamman)
    Anonym (Juno) skrev 2020-04-03 12:33:48 följande:

    Du har aldrig tänkt att det kanske skulle vara värt det att sälja hästgården för att du och din man ska få en chans att faktiskt hitta någon som ni kan ha ett kärleksfullt förhållande med? Eller ta ut skilsmässa, sälja huset och behålla hästgården tillsammans, men enbart som affärspartners? Ingen av er verkar ju vara lycklig i ert förhållande.


    Jag behöver inga synpunkter angående skiljas eller inte. Detta är någonting som varit på tapeten i över 4 år. Tro mig då jag säger att jag har vänt på alla stenar! I flera års tid, i flera omgångar.... Parterapi... Jag har varit och rett ut saker med banken i flera omgångar, men ska vi skiljas ska ALLT säljas, rubb och stubb. Vi bor dessutom i en liten by, barnens förskola/skola är invid, mina föräldrar bor i grannhuset och hans föräldrar ett stenkast ifrån. Vet att alla skilsmässor är komplicerade, men detta är någonting av helt annan kaliber. Jag kan inte köpa ut honom, han kan inte köpa ut mig.
  • Anonym (Ensamma mamman)
    Anonym (storabananen) skrev 2020-04-03 12:36:40 följande:

    Jag är tänd på några kvinnor som är upptagna. Hoppas att de har öppet förhållande och att de vill ligga med mig. 


    Vilket fantastiskt givande svar. :D
  • Anonym (Ensamma mamman)

    Jag vill förtydliga ännu, vill alltså ha svar på min fråga, behöver inga åsikter om vi ska skiljas eller inte.

  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Ensamma mamman) skrev 2020-04-03 12:32:39 följande:

    Jo jag har tänkt tanken. Men då är det ett nej. Har ingenting att förlora på så vis. Jag vet att jag isåfall kommer att vara otrogen, men skulle ändå vilja undvika det. Men vem vill leva ett helt liv utan sex och romantik? Jag är ung, 35 år.


    Du inser risken att du blir kär i en ny person med allt vad det innebär hoppas jag?

    Att ha ett öppet förhållande kräver en hel del i grunden, framför allt tillit och respekt och tydliga gränser. Något som är svårt att upprätthålla om du utgår ifrån ett trasigt förhållande med chans att bli blixtkär redan första träffen... Vilket du också riskerar vid en otrohet

    Jag hade ett öppet förhållande på lika villkor förut (vi älskade varandra och ville bara ha extra kul sex förutom det vi hade med varandra) men det började skava efter något år då vi båda två sakta sakta smög över gränserna och töjde på sanningen. Till slut hade en av oss kärat ner sig i den andra utanför och det slutade i bitter skilsmässa och uppslitande vårdnadstvist. Idag skulle jag aldrig gå med på det igen.
  • Anonym (storabananen)
    Anonym (Ensamma mamman) skrev 2020-04-03 12:32:39 följande:
    Men vem vill leva ett helt liv utan sex och romantik? Jag är ung, 35 år.
    Jag känner inga, så jag vet inte vad de heter, men munkar och nunnor vill det.
Svar på tråden Tankar/erfarenheter kring öppet förhållande?