• Anonym (.....)

    DAGS FÖR RANSONERING PÅ HANDSPRIT!!!

    Folk bunkrar kopiösa mängder handsprit. Handsprit har inte gått att få tag på någonstans där jag bor och i närliggande städer på flera månader.Överallt på internet är det slutsålt också. Det är så oerhört egoistiskt då sjukvården och riskgrupper behöver handsprit bättre. Visst, det är bra att folk tar ansvar för att minska smittspridning, men att bunkra på detta sätt är INTE okej.

    Tycker ni också att det borde sättas regler för hur mycket handsprit man får köpa, tex max 2 stora flaskor handsprit per månad och per person/familj?

  • Svar på tråden DAGS FÖR RANSONERING PÅ HANDSPRIT!!!
  • Disa35

    Verkar som att det kan behövas ransonering - fullständigt obegripligt varför folk bunkrar, när det går lika bra med tvål och vatten. Eller rengörande våtservetter, eller hemmagjord handdesinfektion (det viktiga är alkoholhalten). 

  • Anonym (Bibbi)

    Svårt att ransonera något som inte säljs ... Sedan är ju två flaskor per person och månad rätt mycket. Inte mycket jämfört med vad som går åt i dessa dagar, om man inte kan hålla sig hemma, men mycket jämfört med normal handspritkonsumtion 2019. Hur skulle tillverkarna veta att de skulle bunkra upp jätteläge för försäljning 2020? Vi är alla rätt tagna på sängen av det här viruset.

  • Anonym (trött)
    Disa35 skrev 2020-04-03 14:07:13 följande:

    Verkar som att det kan behövas ransonering - fullständigt obegripligt varför folk bunkrar, när det går lika bra med tvål och vatten. Eller rengörande våtservetter, eller hemmagjord handdesinfektion (det viktiga är alkoholhalten). 


    Det är svårt att tillverka egen handsprit då det även är slut på T-röd sedan ett par veckor. (Eller har du annat recept där det finns tillgängliga ingredienser?)

    Min fru är i riskgruppen (cellgiftsbehandling etc), och vi har varken fått tag på handsprit, ytdesinfektion eller ens T-röd.

    Jag tycker att i nuläget bör handsprit receptbeläggas så att de som vekligen behöver det får en chans att hinna före bunkrarna.
  • Anonym (ooo)

    Jag begriper inte denna hysteri med handsprit. Vi har inte ens nån hemma, hade inte innan coronan heller. Vi tvättar oss ofta, tvål och vatten. Ingen är sjuk. 

  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (trött) skrev 2020-04-03 14:15:03 följande:
    Det är svårt att tillverka egen handsprit då det även är slut på T-röd sedan ett par veckor. (Eller har du annat recept där det finns tillgängliga ingredienser?) Min fru är i riskgruppen (cellgiftsbehandling etc), och vi har varken fått tag på handsprit, ytdesinfektion eller ens T-röd. Jag tycker att i nuläget bör handsprit receptbeläggas så att de som vekligen behöver det får en chans att hinna före bunkrarna.

    Handsprit på recept för de som är extra utsatta låter som en mycket bättre idé än ransonering!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-04-03 14:14:59 följande:

    Svårt att ransonera något som inte säljs ... Sedan är ju två flaskor per person och månad rätt mycket. Inte mycket jämfört med vad som går åt i dessa dagar, om man inte kan hålla sig hemma, men mycket jämfört med normal handspritkonsumtion 2019. Hur skulle tillverkarna veta att de skulle bunkra upp jätteläge för försäljning 2020? Vi är alla rätt tagna på sängen av det här viruset.


    Det säljs väl men tar slut direkt, så det gäller att vara först till kvarn? Eller har det tillfälligt slutat att tillverkas?

    Vet inte hur mycket handsprit som går åt eller hur ofta folk spritar händerna, det var bara ett exempel.
  • Anonym (.....)
    Anonym (trött) skrev 2020-04-03 14:15:03 följande:

    Det är svårt att tillverka egen handsprit då det även är slut på T-röd sedan ett par veckor. (Eller har du annat recept där det finns tillgängliga ingredienser?)

    Min fru är i riskgruppen (cellgiftsbehandling etc), och vi har varken fått tag på handsprit, ytdesinfektion eller ens T-röd.

    Jag tycker att i nuläget bör handsprit receptbeläggas så att de som vekligen behöver det får en chans att hinna före bunkrarna.


    Även om man skulle tillverka egen, finns det väl ganska många risker med det? Det är inte nyttigt att andas in så stark sprit, och mycket är frätande. Det måste avdunsta lika snabbt som handsprit isåfall om det ska vara säkert att använda.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (.....) skrev 2020-04-03 14:19:08 följande:
    Det säljs väl men tar slut direkt, så det gäller att vara först till kvarn? Eller har det tillfälligt slutat att tillverkas? Vet inte hur mycket handsprit som går åt eller hur ofta folk spritar händerna, det var bara ett exempel.

    Det tillverkas knappt ens tillräckligt för att räcka till vården, så jag har svårt att tro att något kommer ut i handeln.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-04-03 14:18:16 följande:

    Handsprit på recept för de som är extra utsatta låter som en mycket bättre idé än ransonering!


    Fast många andra vill ju köpa handsprit också, så jag tycker ransonering är bäst så att man inte behöver förbjuda vissa att köpa.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (.....) skrev 2020-04-03 14:21:04 följande:
    Även om man skulle tillverka egen, finns det väl ganska många risker med det? Det är inte nyttigt att andas in så stark sprit, och mycket är frätande. Det måste avdunsta lika snabbt som handsprit isåfall om det ska vara säkert att använda.

    Etanol är etanol. Och handsprit SKA vara starkt. Vanligt brännvin duger inte. Men har man inte kunskap om vad de olika ingredienserna är så har du helt rätt i att man ska akta sig för att blanda eget.
Svar på tråden DAGS FÖR RANSONERING PÅ HANDSPRIT!!!