• Anonym (2 barns pappa)

    Hur mycket skit ska man behöva ta från sin sambo?

    Som rubriken säger. Hur mycket skit ska man tillåta och ta från sin sambo innan de har gått för långt?

  • Svar på tråden Hur mycket skit ska man behöva ta från sin sambo?
  • Anonym (Alice)

    Varför ska man tillåta skit alls?

    Nej, jag ropar inte ?dumpa?, men att man sätter ner foten, alternativt tar hjälp av terapeut att göra det.

  • Anonym (2 barns pappa)

    Om man har försökt detta och att man ständigt får höra hur dålig man är på allt. Sen får man även ta skit för saker man har gjort innan man träffades. Tex som att man har varit med andra kvinnor och att jag råkade vara med en tjej som hade kille och detta drar hon hela tiden upp och tror att hon får säga vad hon vill till mig utan att jag ska säga emot. Jag har fått ta väldigt mycket. Hon säger så hemska saker till mig. Jag kan inte ens gå in i en affär för hon har ingen tillit till mig och har aldrig haft sen vi började träffats och nu har vi 2 barn ihop

  • bullen1984

    I en relation ska man lyfta varandra, inte tvärtom. 

    Vi bråkar aldrig. Vi har bråkat tidigare i vår relation. Vi båda kom ur destruktiva relationer och hade liksom med oss varsitt bagage. Tillslut satte jag ned foten och sade: Jag vägrar ha en till destruktiv relation. Jag vill inte! Jag vill må bra, ha ett lugnt och skönt och lyckligt liv. Sedan sov jag borta ett tag, så han fick sitta hemma och fundera. 
    Han insåg sitt beteende och vi pratade, och grät. Vi älskar ju varandra. 

    Sedan den dagen, 3 år sedan så har vi aldrig ens snuddat vid de problemen vi haft tidigare. 

    Hon gör säkert sådär för att hon är osäker/rädd att inte duga, men hon måste förstå att det är detta som gör att du kommer att lämna henne.
    Kommunikation är nyckeln till allt. Förklara för henne hur du känner och fråga varför. Vad vill hon ha ut av sitt beteende? Straffa dig livet ut? Du kan inte vrida tillbaka klockan. Man kan bara göra bättre.

  • bullen1984

    I en relation ska man lyfta varandra, inte tvärtom. 

    Vi bråkar aldrig. Vi har bråkat tidigare i vår relation. Vi båda kom ur destruktiva relationer och hade liksom med oss varsitt bagage. Tillslut satte jag ned foten och sade: Jag vägrar ha en till destruktiv relation. Jag vill inte! Jag vill må bra, ha ett lugnt och skönt och lyckligt liv. Sedan sov jag borta ett tag, så han fick sitta hemma och fundera. 
    Han insåg sitt beteende och vi pratade, och grät. Vi älskar ju varandra. 

    Sedan den dagen, 3 år sedan så har vi aldrig ens snuddat vid de problemen vi haft tidigare. 

    Hon gör säkert sådär för att hon är osäker/rädd att inte duga, men hon måste förstå att det är detta som gör att du kommer att lämna henne.
    Kommunikation är nyckeln till allt. Förklara för henne hur du känner och fråga varför. Vad vill hon ha ut av sitt beteende? Straffa dig livet ut? Du kan inte vrida tillbaka klockan. Man kan bara göra bättre.

  • Studentpappa
    Anonym (2 barns pappa) skrev 2020-04-04 00:57:14 följande:

    Om man har försökt detta och att man ständigt får höra hur dålig man är på allt. Sen får man även ta skit för saker man har gjort innan man träffades. Tex som att man har varit med andra kvinnor och att jag råkade vara med en tjej som hade kille och detta drar hon hela tiden upp och tror att hon får säga vad hon vill till mig utan att jag ska säga emot. Jag har fått ta väldigt mycket. Hon säger så hemska saker till mig. Jag kan inte ens gå in i en affär för hon har ingen tillit till mig och har aldrig haft sen vi började träffats och nu har vi 2 barn ihop


    Varför tillåter du det? Förklara för henne att du inte accepterar hennes beteende, och att du inte under några omständigheter kommer fortsätta er relation om hon inte ändrar sig beteende.

    Har hon tryckt ner dig under lång tid förstår jag att det är svårt men du har ett ansvar mot dig själv och dina barn att må bra. Antar era barn får höra det hon säger till dig? Hur tror du det påverkar dem?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (M)

    Här har du en liten checklista på vad som är rimliga förväntningar på ett förhållande. psykiskmisshandel.se/dina-rattigheter/ Alla har vi dåliga dagar och gör misstag, men när det dåliga beteendet blivit vardag är det dags att sätta stopp.

  • Anonym (Anna)

    Man behöver givetvis inte ta någon skit alls.

    I en relation bör man acceptera att den andre gör misstag ibland genom att till exempel överreagera nån gång, vara sur utan uppenbar anledning nån gång osv. Men det ska givetvis tillhöra undantagsfallen och även i såna sammanhang finns det givetvis gränser som man aldrig ska överstiga.

    Om du mår dåligt i er relation, vilket du beskriver att du gör, har ju dina gränser nåtts. Det har alltså redan gått för långt för att du ska må bra.

  • Anonym (?)
    Anonym (2 barns pappa) skrev 2020-04-04 00:57:14 följande:

    Om man har försökt detta och att man ständigt får höra hur dålig man är på allt. Sen får man även ta skit för saker man har gjort innan man träffades. Tex som att man har varit med andra kvinnor och att jag råkade vara med en tjej som hade kille och detta drar hon hela tiden upp och tror att hon får säga vad hon vill till mig utan att jag ska säga emot. Jag har fått ta väldigt mycket. Hon säger så hemska saker till mig. Jag kan inte ens gå in i en affär för hon har ingen tillit till mig och har aldrig haft sen vi började träffats och nu har vi 2 barn ihop


    Varför får du inte gå in på en affär för? Tror hon att du ska hitta någon där?
  • AndreaBD
    Anonym (2 barns pappa) skrev 2020-04-04 00:27:51 följande:

    Som rubriken säger. Hur mycket skit ska man tillåta och ta från sin sambo innan de har gått för långt?


    Man ska inte ta någon skit alls - enkelt svar. Antagligen måste man dock reservera sig för att folk kan bli stressade i väldigt jobbiga situationer och framför allt yngre människor har ibland inte lärt sig än. Men det gör ju relationen sämre och den tål inte hur mycket som helst. 

    Du bör ju säga ifrån, så klart. Men du bör också ge exempel om du vill ha mer specifika råd. 
Svar på tråden Hur mycket skit ska man behöva ta från sin sambo?