• Anonym (Galen­)
    Sat 4 Apr 2020 23:44
    1596 visningar
    20 svar
    20
    1596

    Tystnad i förhållande

    Lever i ett förhållande med taskig kommunikation. Jag får panik.. är det en normal reaktion?

    Alltså jag blir galen i huvudet av det stressar mig att gå runt i en bostad och leva med en annan person under samma tak och inte kunna kommunicera. Alltså det blir inget flöde i samtalen, det är tystnad.. Blir behandlad som luft. Sambon svarar ja eller nej på frågor bara.

    Jag är en kille på 35 år.

  • Svar på tråden Tystnad i förhållande
  • Walker­90
    Sun 5 Apr 2020 00:13
    #1
    +1

    Kommunikation är det viktigaste som finns i en relation. Är kommunikationen dålig när ni har en konflikt eller alltid? Hur länge har ni varit tillsammans?

  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 00:17
    #2
    Walker90 skrev 2020-04-05 00:13:32 följande:

    Kommunikation är det viktigaste som finns i en relation. Är kommunikationen dålig när ni har en konflikt eller alltid? Hur länge har ni varit tillsammans?


    Alltid i princip

    I flera pr
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 00:17
    #3

    År

  • Walker­90
    Sun 5 Apr 2020 00:30
    #4

    Har ni något gemensamt? Pratar ni inte om varandras vardag och hur ni mår? Har det varit så här redan sedan ni träffades och blev ihop?

    Min tanke är att om man är ihop, då pratar man väl om saker? Är hon lika tystlåten med familj och vänner? Kanske är hon bara en väldigt tystlåten person?

  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 16:43
    #5
    Walker90 skrev 2020-04-05 00:30:35 följande:

    Har ni något gemensamt? Pratar ni inte om varandras vardag och hur ni mår? Har det varit så här redan sedan ni träffades och blev ihop?

    Min tanke är att om man är ihop, då pratar man väl om saker? Är hon lika tystlåten med familj och vänner? Kanske är hon bara en väldigt tystlåten person?


    Har nog varit dåligt redan från början men blivit sämre efter hand.

    Hon pratar en del om sitt och jag lyssnar men vi har ingen gemensam dialog när vi sätter oss i soffan på kvällen.

    Under dagen pratar vi ju såklart om det praktiska som matlagning och gemensamma inköp och lite planering och så vidare. Helt enkelt inget känslomässigt prat om nånting utan bara praktiskt. Inte alls.. De pratar inte om känslor i hennes familj de är från landet så de skvallrar lite om grannar och släkt och pratar om praktiska grejer som rör vardagen bara.
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 16:45
    #6

    Det går nästan aldrig att få igång ett samtal om nåt. Jag säger nåt och hon svara ja eller nej bara. Sen tar det stopp.

  • Anonym (Säg)
    Sun 5 Apr 2020 16:53
    #7

    Berätta för henne att du saknar det och hjälps åt! Du säger att hon berättar om sin dag men det verkar inte som att du berättar om din? Ställ bättre frågor som kräver mer än ja/nej, med följdfrågor m.m umgås ni/hittar ni på saker tillsammans?

    Vad är det du specifikt saknar samtal kring?

  • Anonym (Shhhh­?)
    Sun 5 Apr 2020 17:05
    #8

    Känner du att hon gör det för att straffa dig?
    Är hon alltid på det sättet så kan det mycket väl vara hennes personlighet men det kan också vara "Silent treatment" som är grymt fult och jobbigt.
    Ofta vet inte den personen om att de gör det utan tycker ungefär "jag har inget mer att säg".


    Människan är en social varelse, att bli utstött ur gemenskapen är ett av de värsta straffen man utdela.


    ?Den värsta synden mot våra medvarelser är inte att hata dem, utan att vara likgiltig mot dem: det är omänsklighetens essens.?


    -George Bernard Shaw-

  • Walker­90
    Mon 6 Apr 2020 19:05
    #9
    Anonym (Galen) skrev 2020-04-05 16:43:51 följande:

    Har nog varit dåligt redan från början men blivit sämre efter hand.

    Hon pratar en del om sitt och jag lyssnar men vi har ingen gemensam dialog när vi sätter oss i soffan på kvällen.

    Under dagen pratar vi ju såklart om det praktiska som matlagning och gemensamma inköp och lite planering och så vidare. Helt enkelt inget känslomässigt prat om nånting utan bara praktiskt. Inte alls.. De pratar inte om känslor i hennes familj de är från landet så de skvallrar lite om grannar och släkt och pratar om praktiska grejer som rör vardagen bara.


    Är ni verkligen kära i varandra? Har ni ens roligt ihop? Det låter som att er relation är väldigt tråkig och det säger jag inte för att vara elak. Skrattar ni ihop?

    Jag vet bara att i min och min makes relation så pratar vi om precis allt: praktiska saker, vardagen, filmer, sport, nyheter, event och annat vi har gemensamt.
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Fri 10 Apr 2020 19:38
    #10
    Walker90 skrev 2020-04-06 19:05:19 följande:

    Är ni verkligen kära i varandra? Har ni ens roligt ihop? Det låter som att er relation är väldigt tråkig och det säger jag inte för att vara elak. Skrattar ni ihop?

    Jag vet bara att i min och min makes relation så pratar vi om precis allt: praktiska saker, vardagen, filmer, sport, nyheter, event och annat vi har gemensamt.


    Jag vet inte vi har trevligt ihop ungefär halva tiden vi spenderar ihop men tråkigt för det mesta. Urtråkigt

    Ingen direkt förtrolighet
  • Anonym (Polly­)
    Fri 10 Apr 2020 19:55
    #11

    Stackars dig Det låter fruktansvärt trist. Frågar mig vad det är som håller dig kvar ? Har ni barn ihop ? Varit ihop länge ?

  • Anonym (Lattj­o)
    Fri 10 Apr 2020 20:24
    #12
    Anonym (Galen) skrev 2020-04-04 23:44:37 följande:

    Lever i ett förhållande med taskig kommunikation. Jag får panik.. är det en normal reaktion?

    Alltså jag blir galen i huvudet av det stressar mig att gå runt i en bostad och leva med en annan person under samma tak och inte kunna kommunicera. Alltså det blir inget flöde i samtalen, det är tystnad.. Blir behandlad som luft. Sambon svarar ja eller nej på frågor bara.

    Jag är en kille på 35 år.


    Kan vi byta partner? Min är aldrig tyst
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sat 11 Apr 2020 06:55
    #13
    Anonym (Polly) skrev 2020-04-10 19:55:53 följande:

    Stackars dig Det låter fruktansvärt trist. Frågar mig vad det är som håller dig kvar ? Har ni barn ihop ? Varit ihop länge ?


    Har barn
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sat 11 Apr 2020 07:00
    #14

    Så de är väl ett djupt skäl till att jag stannar kvar.

    Sen är det ett stockholmsäktenskap. Dvs jag har inte riktigt råd att lämna för var hamnar jag då? På gatan? I en dyr andrahandsetta i Farsta strand i bästa fall? Ja ni förstår, jag tillhör inte samhällets mest förmögna människor direkt..

    Nu har jag iofs jobbet kvar än, men få sitter säkert vad gäller den biten i dessa tider heller. Jag är helt enkelt lite beroende av sambon. Men mest av allt vill jag ju träffa mitt barn.

  • Walker­90
    Sat 11 Apr 2020 22:04
    #15

    Det låter faktiskt inte som en relation av kärlek och i så fall förtjänar både du och hon bättre. Ska du verkligen stanna i den här relationen?

    Om du skulle göra slut, har du någonstans att bo tills du hittar något eget? Hur känner du vid tanken på att faktiskt göra slut?

  • Anonym (nja)
    Sat 11 Apr 2020 22:21
    #16
    Anonym (Galen) skrev 2020-04-05 16:45:05 följande:

    Det går nästan aldrig att få igång ett samtal om nåt. Jag säger nåt och hon svara ja eller nej bara. Sen tar det stopp.


    Du får sluta att ställa ja/nej- frågor. Du får ställa frågor som kräver att man svarar med mer än ett ord, då kanske det går att få igång lite mer konversation.

    Men troligen är ni så olika och är så vana vid att det är så här, så det blir nog svårt att förändra. 
  • Sat 11 Apr 2020 22:29
    #17

    Det kan ju också vara så att ni helt enkelt inte har samma intressen. Alltså att hon inte är intresserad av det du pratar om och tvärtom. Eller så kan man ha en partner som är mindre intresserad av saker och ting, inte så mångsidig. Det finns människor som inte är intresserade av så mycket. Om man själv har några intressen och sen har man en partner som bara kan prata om vad man ska handla eller skvallra om grannarna - då är det ganska trist. Jag får känslan att ni inte passar ihop.

  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 12 Apr 2020 19:47
    #18
    AndreaBD skrev 2020-04-11 22:29:35 följande:

    Det kan ju också vara så att ni helt enkelt inte har samma intressen. Alltså att hon inte är intresserad av det du pratar om och tvärtom. Eller så kan man ha en partner som är mindre intresserad av saker och ting, inte så mångsidig. Det finns människor som inte är intresserade av så mycket. Om man själv har några intressen och sen har man en partner som bara kan prata om vad man ska handla eller skvallra om grannarna - då är det ganska trist. Jag får känslan att ni inte passar ihop.


    Nej vi har verkligen inte samma intressen
  • Sun 12 Apr 2020 20:38
    #19
    Anonym (Galen) skrev 2020-04-12 19:47:47 följande:
    Nej vi har verkligen inte samma intressen
    Då låter det ju som om ni inte passar ihop. Konstigt att du inte har funderat på det från början? 
  • Anonym (J)
    Sun 12 Apr 2020 20:52
    #20

    Är du kär i henne? Är du attraherad ev henne? Har ni ett aktivt sexliv?

Svar på tråden Tystnad i förhållande