• Anonym (Kaffedraken)

    Borde inte alla använda munskydd ute?

    Om nu smittan sprids genom att vi blåser ut viruspartiklar från munnen, borde väl en rätt enkel åtgärd som i att alla som vistas i det offentliga ska använda munskydd, en bra ide? Vissa länder har infört en sådan lag, t ex Tjeckien. 

    Tänk om t ex alla som handlar i mataffären skulle använda munskydd, skulle inte det kännas säkrare? 

    Många säger att ''men munskydd skyddar inte från smittan'', det är sant. Men rimligtvis hjälper det att inte sprida smitta, då utandningsluften stoppas av skyddet. Det borde vara superenkelt att tillverka ett enkelt munskydd på egen hand. T o m en sjal/halsduk över munnen skulle nog hjälpa. Även om man inte känner sig sjuk så sägs det ju att man kan vara smittbärare i alla fall, vilket är anledningen till den enorma spridningen antagligen.

    Vad tycker ni? Borde en lag om täckt mun/näsa införas i Sverige nu? Använder någon munskydd? Jag har hittills bara sett en, men tänker nog börja använda det själv snart, för att liksom demonstrera att det är ok. Om folk ser andra som har det kanske fler vågar? Verkar ju vara något sorts stigma, att man ''sticker ut''. Man behöver ju inte ha sånnadär fula plastskydd, det finns säkert många stilfulla varianter man kan köpa eller tillverka. 

  • Svar på tråden Borde inte alla använda munskydd ute?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför skulle munskydd inte skydda från smittan? Ingen skulle hävda att kondomer inte skyddar mot könssjukdomar, eller hur.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Munskydd som inte är t.ex. N95 menar de nog. Ett gjort av tyg skyddar inte, men hindrar saliv och partiklar från att spridas.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Dr Nail skrev 2020-04-05 03:44:15 följande:

    Varför skulle munskydd inte skydda från smittan? Ingen skulle hävda att kondomer inte skyddar mot könssjukdomar, eller hur.


    Menade främst sådana enkla, som i princip är ett tyg eller plastskynke med snören. Inte gasmask. Sådana kan man ju också använda om man vill vara helt säker, men menade att huvudsaken var att alla skulle täcka för munnen. Och sådana munskydd lär vara betydligt billigare än riktiga gasmasker med filter och sånt. En rätt enkel åtgärd för att stoppa smittspridning alltså.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det borde alla, men vi har inte tillräckligt med skydd så det tonas ned. Varenda person har det i vissa länder. Och i vissa länder isolerar man ju sig, vem kan tänka sig. Sverige? Ute med barnen och lever loppan nu. Handlar i butik osv, jadåeh.

    Smittan kommer vara värst här. Säg hejdå till många nära.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Sverige Idioti) skrev 2020-04-05 06:17:13 följande:

    Ja det borde alla, men vi har inte tillräckligt med skydd så det tonas ned. Varenda person har det i vissa länder. Och i vissa länder isolerar man ju sig, vem kan tänka sig. Sverige? Ute med barnen och lever loppan nu. Handlar i butik osv, jadåeh.

    Smittan kommer vara värst här. Säg hejdå till många nära.


    Det som är bra med just munskydd är att de är relativt enkla att tillverka på egen hand, huvudsaken är ju att munnen täcks på något sätt. I Tjeckien som jag nämnde i ts så uppmanar man till att tillverka skydd med det man har, kan vara papper, tyg, plast. 

    Tror allt handlar om att det måste till en lag. Nu vågar ingen använda pga att ingen annan gör det. Skulle alla göra det skulle det snabbt bli en normalitet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ts) skrev 2020-04-05 06:28:17 följande:

    Det som är bra med just munskydd är att de är relativt enkla att tillverka på egen hand, huvudsaken är ju att munnen täcks på något sätt. I Tjeckien som jag nämnde i ts så uppmanar man till att tillverka skydd med det man har, kan vara papper, tyg, plast. 

    Tror allt handlar om att det måste till en lag. Nu vågar ingen använda pga att ingen annan gör det. Skulle alla göra det skulle det snabbt bli en normalitet.


    En lag kan du glömma. Inte med vår fega regering. En rekommendation möjligen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, ett enkelt munskydd kan hjälpa till att inte sprida smitta, men skyddar inte mot att bli smittad särskilt bra. Så jag tror att användande av munskydd skulle öka risken för att smittsamma personer tänker "äh, jag har ju munskyddet som stoppar upp om jag hostar till, och jag ska bara in i affären lite snabbt och köpa ditt och datt", istället för att avstå. Det kommer väl tyvärr alltid finnas sådana personer, men jag tror att fler skulle riskera att sprida smitta med munskydd.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Finns ju inte ens tillgång till munskydd för alla i vården som behöver pga brist på material så jag tycker inte alls att några munskydd ska användas av allmänheten. De skydd som tillverkas ska gå till vårdpersonal.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Falsk trygghet) skrev 2020-04-05 08:05:06 följande:

    Ja, ett enkelt munskydd kan hjälpa till att inte sprida smitta, men skyddar inte mot att bli smittad särskilt bra. Så jag tror att användande av munskydd skulle öka risken för att smittsamma personer tänker "äh, jag har ju munskyddet som stoppar upp om jag hostar till, och jag ska bara in i affären lite snabbt och köpa ditt och datt", istället för att avstå. Det kommer väl tyvärr alltid finnas sådana personer, men jag tror att fler skulle riskera att sprida smitta med munskydd.


    Håller med. Bättre att alla som har minsta symtom istället stannar hemma som det är sagt nu. Jag tror också sjuka skulle bege sig ut i större utsträckning. Och finns det något som helst bevis för att någon typ av hemmagjorda munskydd skulle skydda? Det som skyddar på riktigt är att isolera sig om man är sjuk.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Falsk trygghet) skrev 2020-04-05 08:05:06 följande:

    Ja, ett enkelt munskydd kan hjälpa till att inte sprida smitta, men skyddar inte mot att bli smittad särskilt bra. Så jag tror att användande av munskydd skulle öka risken för att smittsamma personer tänker "äh, jag har ju munskyddet som stoppar upp om jag hostar till, och jag ska bara in i affären lite snabbt och köpa ditt och datt", istället för att avstå. Det kommer väl tyvärr alltid finnas sådana personer, men jag tror att fler skulle riskera att sprida smitta med munskydd.


    Dessutom så måste skyddet hanteras på rätt sätt för att det ska skydda någpt, tex bytas direkt när det blir blött osv.
Svar på tråden Borde inte alla använda munskydd ute?