• Anonym (Sofia­)
    Sun 5 Apr 2020 07:39
    109 visningar
    6 svar
    6
    109

    Jag har fått ECT - fråga mig vad du vill

    Som rubriken avslöjar så har jag fått ECT-behandling, eller också kallat elektrokonvulsiv terapi på svenska, för ca 1 år sedan.

    Alla som hör ordet rycker nästan till och får obehgskänslor på en gång, så passa på att ställ frågor om det är något ni undrar över? ????

  • Svar på tråden Jag har fått ECT - fråga mig vad du vill
  • Anonym (Depri­merad)
    Sun 5 Apr 2020 15:44
    #1

    Gav du ditt samtycke till behandlingen eller gjordes den mot din vilja? Hjälpte den och i så fall hur länge? Har du fått några biverkningar?

  • Anonym (Sofia­) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 19:42
    #2
    Anonym (Deprimerad) skrev 2020-04-05 15:44:01 följande:

    Gav du ditt samtycke till behandlingen eller gjordes den mot din vilja? Hjälpte den och i så fall hur länge? Har du fått några biverkningar?


    Ja, jag gav samtycke och är så glad att jag gjorde det! Den hjälpte väldigt, väldigt snabbt. Dock hade jag lite problem med minnet efter och glömde att en av mina mediciner hade dubblats i dosen, vilket gjorde att jag sjönk ner i depressionen igen under ca 6 veckor. Så fort dosen rättades till kändes det rätt stabilt.

    Enda biverkningen är väl minnet, just tiden för ECT:n är mycket vag. Dock inget man vill komma ihåg direkt heller.. Ett år senare känner jag att jag fortfarande har lite svårt att inprägla sifferkombinationer, typ koder osv. Men jämfört med sjukdomen är det ingenting, från att inte se någon annan utväg än självmord till att behöva skriva ned viss information ibland. Inte ett svårt val precis.
  • Anonym (Undra­r)
    Sun 5 Apr 2020 19:50
    #3

    Hur mådde du efteråt? Hade det någon effekt på din psykiska hälsa?

  • Anonym (Sofia­) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 20:03
    #4
    Anonym (Undrar) skrev 2020-04-05 19:50:46 följande:

    Hur mådde du efteråt? Hade det någon effekt på din psykiska hälsa?


    Direkt efter själva behandlingen menar du?

    Innan jag började orkade jag ingenting, låg bara i sängen på sjukhusrt, åt inte, drack inte. Minns att jag var trött efteråt, men de första gångerna hade jag varit minst lika trött ändå, det vara bara skönt att få en ursäkt att få sova.

    Senare kändes det lite som hjärnan hade fått ett ordentligt träningspass. Om du löptränar te.x så vet du hur det känns i musklerna när man maxat, lite så fast i hjärnan. Dock inget obehagligt egentligen.

    Kände en förbättring efter första behandlingen, fick ECT i en behandlingsserie om 6. Efter femte gången var förbättringen verkligen tydlig för omgivningen, och efter sjätte så mådde jag bra, MADRS-poäng på gränsen mellan ingen och lindrig depression.
  • Anonym (Intre­ssant)
    Sun 5 Apr 2020 22:17
    #5

    Hur länge tros en sådan behandling räcka? Hela livet?

    Hur stor va chansen att det skulle gå bra? Varför fungerar det, vad händer i hjärnan?

    Lider sj av kronisk depp. Så väldigt intressant detta.

  • Anonym (Sofia­) Trådstartaren
    Mon 6 Apr 2020 08:43
    #6
    Anonym (Intressant) skrev 2020-04-05 22:17:42 följande:

    Hur länge tros en sådan behandling räcka? Hela livet?

    Hur stor va chansen att det skulle gå bra? Varför fungerar det, vad händer i hjärnan?

    Lider sj av kronisk depp. Så väldigt intressant detta.


    Hmmm, bra fråga. Tror den häver det aktuella tillståndet mer. Själv måste jag medicinera ett bra tag framöver ändå för att hålla nivån uppe. Vissa får underhålls-Ect. Oftast polikliniskt som jag förstått, med ett mycket glesare intervall.

    Själva depressionen kan ju komma tillbaka senare i livet i ett nytt skov.

    Chansen att det ska gå bra beror mycket på sjukdomen. Sjv hade jag en djup depression, och tror att ungefär 90% blir bra/förbättrade. Har förstått det som att ju djupare depression, desto bättre resultat.

    Ingen verkar veta exakt varför ect fungerar, teorierna jag fått till mig är att vid ett grand mal så utsöndrar receptorerna i hjärnan massor med seratonin/dopamin/noradrenalin. Dessutom verkar delar av hjärnan reparera sig själv, pga massa nya celler bildas. Men som sagt, brasklapp för att jag inte är läkare utan patient och för att jag kan ha missförstått.
Svar på tråden Jag har fått ECT - fråga mig vad du vill