• Anonym (?)
    Sun 5 Apr 2020 15:30
    91 visningar
    9 svar
    9
    91

    Förstår era barn det här?

    Min dotter på 1,5 år slår sig som alla andra.

    Problemet är att när jag frågar vart hon slagit sig så springer hon till soffan, trappen, bordet osv och pekar på den sak som hon slog sig på.

    Jag undrar ju vart på kroppen.

    Jag säger och pekar på kroppen var det här eller här eller här men hon fortsätter peka på typ bordet och säger DÄR!

    Gör era barn likadant? Hur får man barnet att förstå vad man menar?

  • Svar på tråden Förstår era barn det här?
  • Sun 5 Apr 2020 15:32
    #1

    Men snälla nån, hon är ETT och ETT HALVT ÅR!

  • Sun 5 Apr 2020 15:33
    #2

    Tror alla barn gör så i början!


    Man får undersöka barnet och se om det har ont någonstans på kroppen. Kommer inte riktigt ihåg när det ändras och de förstår att man vill veta var på kroppen de slagit sig, men typ 2-3 år så brukar de ha koll på att peka på sig själva.

  • Anonym (K)
    Sun 5 Apr 2020 15:36
    #3

    Så gör min 2,5 åring ibland. Och det är när jag frågar "vart slog du dig?". Frågar jag "gör det ont? Ska mamma blåsa?" så pekar han vart på kroppen det gör ont.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 15:36
    #4
    nnnnnnnn skrev 2020-04-05 15:33:05 följande:

    Tror alla barn gör så i början!

    Man får undersöka barnet och se om det har ont någonstans på kroppen. Kommer inte riktigt ihåg när det ändras och de förstår att man vill veta var på kroppen de slagit sig, men typ 2-3 år så brukar de ha koll på att peka på sig själva.


    Tack! Skönt att höra att min tjeja inte är ensam om att inte förstå vad jag menar.

    Men man blir ju lite frustrerad när hon står och skriker och pekar på bordet och skriker DÄR AJ AJ DÄR!

    Jag har aldrig kunnat se vart på kroppen. Aldrig ens ett litet märke så det är så svårt att veta. Men det är väl inger allvarligt då när man inte ser något och när hon dessutom gapar för full hals.
  • Sun 5 Apr 2020 15:36
    #5
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 15:30:30 följande:

    Min dotter på 1,5 år slår sig som alla andra.

    Problemet är att när jag frågar vart hon slagit sig så springer hon till soffan, trappen, bordet osv och pekar på den sak som hon slog sig på.

    Jag undrar ju vart på kroppen.

    Jag säger och pekar på kroppen var det här eller här eller här men hon fortsätter peka på typ bordet och säger DÄR!

    Gör era barn likadant? Hur får man barnet att förstå vad man menar?


    Det kommer med åren! Är helt normalt och svårt att lära ut innan barnet är moget att förstå att "var" kan betyda två så olika saker. Man kan fråga "var är aj" eller vad nu barnet bäst förstår för ord (att prata vuxligt kan man göra resten av tiden)... Jag tror "var ska mamma blåsa" var det som jag använde för att få reda på var på kroppen ungarna slagit sig.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 15:37
    #6
    Anonym (K) skrev 2020-04-05 15:36:06 följande:

    Så gör min 2,5 åring ibland. Och det är när jag frågar "vart slog du dig?". Frågar jag "gör det ont? Ska mamma blåsa?" så pekar han vart på kroppen det gör ont.


    Tack det ska jag prova nästa gång och fråga om jag ska blåsa. Bra tips.
  • Anonym (K)
    Sun 5 Apr 2020 15:52
    #7
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 15:37:50 följande:

    Tack det ska jag prova nästa gång och fråga om jag ska blåsa. Bra tips.


    Ja jag har pratat om vad alla kroppsdelar heter så det kan han. Men han vill inte säga orden än då han inte är intresserad av att prata . Men om han pekar så frågar jag "slog du huvudet?" "Ska mamma blåsa på huvudet?" Så brukar han upprepa pekandet och vara mer specifik vart på huvudet det gör ont.

    Och annars blåser man över hela barnet, sonen och mina systerdöttrar har älskat det. Då visar man att man vill trösta och det samtidigt blir lite roligt och de glömmer det onda lite .
  • Sun 5 Apr 2020 16:00
    #8

    Alla småbarn gör så! Och det är ju inte så konstigt. Man får fråga ?var gör det ont??

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Sun 5 Apr 2020 17:04
    #9

    Jag minns inte hur mitt barn gjorde men jobbar på förskola och i nästan alla barn på småbarnsavdelningen (1-3) för så. Helt normalt!

    Ibland när de har visat vad de slog sig på så frågar jag var på kroppen gör det ont? Då kan en hel del av dem visa.

Svar på tråden Förstår era barn det här?