• Anonym (H)

    Lågt SF-mått, kan det bero på stress eller att jag äter dåligt?

    Väntar just nu mitt tredje barn och har ett SF-mått på lägsta kurvan. Min BM har sagt att jag troligen får ett TUL framöver.

    Undrar om detta ev kan bero på stress eller att jag äter dåligt? Får i mig frukost varje dag och sen äter jag bara något litet dagtid (ett äpple eller dylikt), nästa måltid blir på kvällen när barnen har somnat. Och i ärlighetens namn orkar jag inte alltid ställa mig och laga iordning något riktigt i matväg, så ibland blir det bara äggsmörgås, fil med müsli och banan eller en soppa. Har bägge barnen hemma med mig nu såhär i Coronatider och jag har inte ro att äta när de härjar runt. Därav också stressen. Hade verkligen inte räknat med att vara höggravid under en pandemi. :(

  • Svar på tråden Lågt SF-mått, kan det bero på stress eller att jag äter dåligt?
  • Långbenopluto

    Men som vuxen gravid kvinna så MÅSTE du fixa mat, du äter åt helsike för lite... det skadar både ditt ofödda barn och dig själv.

  • Anonym (C)
    Långbenopluto skrev 2020-04-05 15:33:31 följande:

    Men som vuxen gravid kvinna så MÅSTE du fixa mat, du äter åt helsike för lite... det skadar både ditt ofödda barn och dig själv.


    Det skadar inte alls barnet. Jag åt knappt något under hela min graviditet. Mitt barn mår utmärkt.
  • Anonym (Majken)

    Ja det kan det bero på, men det vet man ju inte helt säkert. Så blev det för mig iaf, hade också så låga sf mått med tvåan och jag led av mkt psykisk ohälsa. Tror det beror på det faktiskt. Som tur är mådde sonen bra, vägde 3715g. Förlossningen kom inte igång naturligt heller, fick igångsättning.

  • Anonym (H)
    Långbenopluto skrev 2020-04-05 15:33:31 följande:

    Men som vuxen gravid kvinna så MÅSTE du fixa mat, du äter åt helsike för lite... det skadar både ditt ofödda barn och dig själv.


    Jag har verkligen ingen möjlighet till det så som vardagen ser ut för oss nu när Corona kom in i bilden och jag inte längre har nån avlastning i form av förskola för mina små. De är i en energisk ålder och ena barnet är mer utåtagerande än tidigare pga isoleringen, så jag har fullt sjå att se till att den yngre inte blir slagen eller biten. Sen så funkar jag så (alltid funkat) att om jag är stressad klarar jag inte av att äta utan att få kväljningar och i värsta fall spy. Så jag gör verkligen mitt bästa nu, jag åt mycket bättre innan coronan.
  • Anonym (K)
    Anonym (C) skrev 2020-04-05 17:01:54 följande:

    Det skadar inte alls barnet. Jag åt knappt något under hela min graviditet. Mitt barn mår utmärkt.


    Hur ditt barn mår spelar totalt NOLL roll. Det finns mängder med barn till rökare som mår toppen också.
  • Anonym (C)
    Anonym (K) skrev 2020-04-05 17:48:35 följande:

    Hur ditt barn mår spelar totalt NOLL roll. Det finns mängder med barn till rökare som mår toppen också.


    Fast att äta lite under graviditeten är inte samma sak som att röka under graviditeten. Och inte i närheten av så farligt för barnet.

    Finns mängder av kvinnor som svälter under graviditeten i fattiga länder, och det finns en sjukdom som gör att man inte får i sig något under hela graviditeten. Dessa barn föds helt friska.

    Barnet tar vad den behöver och äter inte mamman något tar barnet av reserverna i mammans kropp.
  • Anonym (Li)
    Anonym (C) skrev 2020-04-05 20:39:23 följande:

    Fast att äta lite under graviditeten är inte samma sak som att röka under graviditeten. Och inte i närheten av så farligt för barnet.

    Finns mängder av kvinnor som svälter under graviditeten i fattiga länder, och det finns en sjukdom som gör att man inte får i sig något under hela graviditeten. Dessa barn föds helt friska.

    Barnet tar vad den behöver och äter inte mamman något tar barnet av reserverna i mammans kropp.


    Ditt första inlägg utgjordes av anekdotisk bevisföring. "Jag gjorde x och allt gick bra, alltså är x ingen riskfaktor", men det funkar inte så på gruppnivå. Ditt andra inlägg tar bara en googling på "iugr" eller "svält graviditet" för att avfärda. Jag citerar:

    "Intrauterine growth restriction (IUGR) refers to poor growth of a fetus while in the mother's womb during pregnancy. The causes can be many, but most often involve poor maternal nutrition(...)" - Wikipedia

    "Undernäring är allra mest förödande under graviditeten i mammans mage och under barnets första år" - Unicef

    "(risk för) hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och olika psykiska besvär exempel på diagnoser. De bakomliggande riskerna finns enligt Peter Nilsson till stor del hos modern. Hit hör näringsbrist och dålig kost" - Vetenskap och hälsa
  • Anonym (K)
    Anonym (C) skrev 2020-04-05 20:39:23 följande:

    Fast att äta lite under graviditeten är inte samma sak som att röka under graviditeten. Och inte i närheten av så farligt för barnet.

    Finns mängder av kvinnor som svälter under graviditeten i fattiga länder, och det finns en sjukdom som gör att man inte får i sig något under hela graviditeten. Dessa barn föds helt friska.

    Barnet tar vad den behöver och äter inte mamman något tar barnet av reserverna i mammans kropp.


    Du får nog läsa på lite bättre tror jag.
  • Anonym (C)
    Anonym (Li) skrev 2020-04-05 21:23:47 följande:

    Ditt första inlägg utgjordes av anekdotisk bevisföring. "Jag gjorde x och allt gick bra, alltså är x ingen riskfaktor", men det funkar inte så på gruppnivå. Ditt andra inlägg tar bara en googling på "iugr" eller "svält graviditet" för att avfärda. Jag citerar:

    "Intrauterine growth restriction (IUGR) refers to poor growth of a fetus while in the mother's womb during pregnancy. The causes can be many, but most often involve poor maternal nutrition(...)" - Wikipedia

    "Undernäring är allra mest förödande under graviditeten i mammans mage och under barnets första år" - Unicef

    "(risk för) hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och olika psykiska besvär exempel på diagnoser. De bakomliggande riskerna finns enligt Peter Nilsson till stor del hos modern. Hit hör näringsbrist och dålig kost" - Vetenskap och hälsa


    Nej, eftersom det har gått bra för miljontals svältande gravida kvinnor och även mig är det inte anekdotisk bevisföring.

    Enligt min barnmorska och flera av mina vänners barnmorskor är det heller inte farligt att äta lite under graviditeten, då barnet tar det den behöver även om modern svälter.

    Länka gärna till dina källor så jag också kan läsa eftersom du annars tenderar att välja ut en text som passar dina åsikter bäst utan att se till hela sammanhanget av texten som då kan kan handla om något helt annat.
  • Anonym (E)

    Lågt sf-mått behöver inte betyda så mycket. Jag började på mellankurvan vid första mätningen och dalade sedan neråt. Var på lägsta kurvan och strax under hela tiden sen. Stod still på samma mått mellan två besök etc. Det var tal om tul flera gånger. Barnmorskan kände också på magen och sa att det är ingen stor bebis. Ut kom dock just en stor bebis... Betydligt längre och tyngre än genomsnittet.

  • Anonym (Lågt SF)

    Jag hade också lågt SF-mått under slutet av min första graviditet och fick göra flera TUL. Bebisen var normalstor under hela tiden och föddes med snittmått pålängd och vikt. Jag åt som vanligt och var sjukskriven och ensam hemma så jag var absolut inte stressad. Min barnmorska sa bara att ?vi bär våra barn olika? - vissa barn ligger ju mer inåt kroppen och andra längre ut. Jag fick ingen rund kula utan magen blev mer bred. Jag är ganska lång och har lång överkropp, det tror jag också kan ha bidragit.

  • Anonym (Sf)

    Jag hade lågt sf-mått hela graviditeten och fick göra tul. Det uppskattades att vår flicka var -17% men när hon föddes så vägde hon 3500g.

    Varför får du inte lämna barnen på förskola?

    I Västmanland så är förskolor öppna och så länge barnen är friska och utan symptom så får barnen gå på förskola.

  • Anonym (Larv)
    Anonym (H) skrev 2020-04-05 17:42:29 följande:

    Jag har verkligen ingen möjlighet till det så som vardagen ser ut för oss nu när Corona kom in i bilden och jag inte längre har nån avlastning i form av förskola för mina små. De är i en energisk ålder och ena barnet är mer utåtagerande än tidigare pga isoleringen, så jag har fullt sjå att se till att den yngre inte blir slagen eller biten. Sen så funkar jag så (alltid funkat) att om jag är stressad klarar jag inte av att äta utan att få kväljningar och i värsta fall spy. Så jag gör verkligen mitt bästa nu, jag åt mycket bättre innan coronan.


    Och varför har du ingen möjlighet att ta hand om dina barn när du har dem hemma. Det låter ju mycket märkligt för det vill jag säga att de flesta föräldrar är kapabla till gravida eller ej om det inte föreligger några psykiska problem eller utvecklingsstörning. Om du har svårt att få en struktur skriv ett veckoschema från du stiger upp till du går och lägger dig med allt från när och vad ni ska äta och olika aktiviteter under dagen så är jag helt säker på att du får till det. Men sluta tyck synd om dig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Larv) skrev 2020-04-07 22:41:19 följande:

    Och varför har du ingen möjlighet att ta hand om dina barn när du har dem hemma. Det låter ju mycket märkligt för det vill jag säga att de flesta föräldrar är kapabla till gravida eller ej om det inte föreligger några psykiska problem eller utvecklingsstörning. Om du har svårt att få en struktur skriv ett veckoschema från du stiger upp till du går och lägger dig med allt från när och vad ni ska äta och olika aktiviteter under dagen så är jag helt säker på att du får till det. Men sluta tyck synd om dig.


    Nu missförstår du ju. Jag skrev att jag inte har nån möjlighet att få ro till att äta själv medan jag har barnen hemma såhär, prioriterar att ta hand om dem ju.
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (H) skrev 2020-04-05 15:31:22 följande:

    Väntar just nu mitt tredje barn och har ett SF-mått på lägsta kurvan. Min BM har sagt att jag troligen får ett TUL framöver.

    Undrar om detta ev kan bero på stress eller att jag äter dåligt? Får i mig frukost varje dag och sen äter jag bara något litet dagtid (ett äpple eller dylikt), nästa måltid blir på kvällen när barnen har somnat. Och i ärlighetens namn orkar jag inte alltid ställa mig och laga iordning något riktigt i matväg, så ibland blir det bara äggsmörgås, fil med müsli och banan eller en soppa. Har bägge barnen hemma med mig nu såhär i Coronatider och jag har inte ro att äta när de härjar runt. Därav också stressen. Hade verkligen inte räknat med att vara höggravid under en pandemi. :(


    Just angående maten kanske du kan förbereda enklare och mer näringstät mat så du får i dig det du behöver? Inte minst för att du själv skall orka tänker jag.

    Ex smoothies, overnight oats och bars kan du ju göra och ha stående i kylen för flera dagar framöver, och du får i dig det snabbt om du har en stressig vardag.
  • HejsanJenny

    Mitt sf-mått har legat under på flera cm sedan de började mäta, vilket jag tror var i vecka 25? Nånstans runt där. Är i vecka 36 idag. Har gått på tillväxtultraljud varannan eller var tredje vecka sedan v 24 (dock av andra skäl) och även fast bebisen är liten (vid första TUL var hon -23% i tillväxt) och måttet lågt så är det aldrig någon som fått mig att känna mig lugn och trygg i att allt är som det ska vara. Bebisen mår bra och är frisk, jag mår bra och är frisk, det är det enda viktiga och det enda värt att fokusera sig på. Jag äter förövrigt som vanligt, varken mer eller mindre. Hoppas du kan få ett TUL som lugnar dig! Vilken vecka är du i?

  • Anonym (Ssk)

    Lågt sf mått kan skvallra om att barnet får för lite näring, antingen via födan modern äter eller pga sjukdom. Stress mos modern kan leda till havandeskapsförgiftning vilket ger sämre flöde genom navelsträngen och därmed mindre näring till barnet. Så ta för bövelen ansvar, ät ordentligt och ta det lugnt så bebisen mår bra! Antagligen därför du får göra TUL för att se hur bebis mår och hur flödet är till bebisen.

  • Anonym (Mom2)

    Lågt SF-mått behöver inte alls betyda att barnet inte får näring, det kan bero på att man har livmodern längre in. Jag fick göra 3 tillväxtul på båda mina barn pga låga och avstannade mått, båda barnen föddes strax efter bf och båda vägde över 3000 g.

    Dock så bör ju alla avvikande mått kollas upp, för min del var det inte bara för den låga kurvan, hade jag följt min kurva hade jag nog inte fått tul. Men eftersom måtten stannade av lite då och då så skickade de iväg mig.

  • Anonym (H)
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-09 06:34:15 följande:

    Lågt sf mått kan skvallra om att barnet får för lite näring, antingen via födan modern äter eller pga sjukdom. Stress mos modern kan leda till havandeskapsförgiftning vilket ger sämre flöde genom navelsträngen och därmed mindre näring till barnet. Så ta för bövelen ansvar, ät ordentligt och ta det lugnt så bebisen mår bra! Antagligen därför du får göra TUL för att se hur bebis mår och hur flödet är till bebisen.


    Jag tycker att det är rätt elakt att skriva så som du gör (?ta för bövelen ansvar?) när jag skrivit anledningen till att min situation är som den är och att jag verkligen inte klarar av att få i mig mat dagtid.Det är inget jag själv väljer. Säger du samma till de som kräks upp allt de äter? Och att stress ger hvf gör mig knappast mindre stressad. Det vore en jävla skillnad om jag medvetet bantade eller nåt sånt.
Svar på tråden Lågt SF-mått, kan det bero på stress eller att jag äter dåligt?