• Anonym (FiaLisa)

    Gravid och extremt illamående - när gick det över för er? Hur fan står man ut?

    När blev illamåendet lindrigare för er andra som lidit av svårt illamående under graviditeten? Vad kunde ni dricka/äta?

    Är gravid i vecka 12 (11+5) med fjärde barnet och mår så bedrövligt jäkla illa. Illamåendet började i vecka 4+3, klarar inte ens av att tänka på mat utan att få kväljningar. Lever på typ mannagrynsgröt, nyponsoppa, smörgåsar och juice, får tvinga i mig då allt smakar skit och ger en äcklig eftersmak. Klarar inte dricka kranvatten eller bubbelvatten, har testat med citron och apelsin i men det kräks jag direkt av.

    Det är svårt att beskriva hur dåligt jag mår, men tänk er den värsta bakfyllan ever blandat med vinterkräksjukan dag ut och dag in från morgon till kväll. Klassiska tips som "ät kex innan du kliver upp ur sängen" eller "drick te med ingefära" känns som ett hån när man man mår såhär illa. Illamåendet tar över i allt, kan inte tänka på annat, orkar inget, känner mig deppig rent ut sagt pga detta mående. Nej fy fasen för detta!! Vill bara lägga mig i en hög och gråta, står inte ut.

    Med första barnet gick illamåendet över i vecka 14, med tvåan i vecka 22 (då kräktes jag så mycket att jag fick ligga inne med dropp i omgångar) och med trean gick det över runt vecka 16. Hade hoppats att det skulle ge sig i vecka 12 denna gång men tydligen inte :(

  • Svar på tråden Gravid och extremt illamående - när gick det över för er? Hur fan står man ut?
  • LittleSunshine84

    Stackare! Jag kräktes och mådde riktigt dåligt fram till v26. Be om lergigan comp! Det hjälpte en del!

    En del tycker att sånna där seaband är bra, men hjälpte inte mig det minsta!

  • Anonym (FiaLisa)
    LittleSunshine84 skrev 2020-04-05 16:34:55 följande:

    Stackare! Jag kräktes och mådde riktigt dåligt fram till v26. Be om lergigan comp! Det hjälpte en del!

    En del tycker att sånna där seaband är bra, men hjälpte inte mig det minsta!


    Samma här, seaband har inte fungerat för mig :( Lergigan comp har jag och har ätit 4 tabletter per dag men det har inte heller hjälpt mig nämnvärt tyvärr. Det hjälpte första två veckorna typ och höll spyorna i schack åtminstone, men nu funkar det inte alls.

    Fy tusan, fram till vecka 26 - du skulle ha ett pris!! (ja utöver bebisen alltså xD)
  • Jag är bara jag

    V.25 med första barnet, v.27 med andra. Åt det jag fick ner helt enkelt. Undvek nästan allt som luktade. Åt Lergigan Comp med första, det hjälpte när jag var tvungen fungera som människa. Vatten var rena döden, jag drack väldigt svag saft. Mjölk funkade också.

  • LittleSunshine84
    Anonym (FiaLisa) skrev 2020-04-05 16:53:03 följande:

    Samma här, seaband har inte fungerat för mig :( Lergigan comp har jag och har ätit 4 tabletter per dag men det har inte heller hjälpt mig nämnvärt tyvärr. Det hjälpte första två veckorna typ och höll spyorna i schack åtminstone, men nu funkar det inte alls.

    Fy tusan, fram till vecka 26 - du skulle ha ett pris!! (ja utöver bebisen alltså xD)


    Jag fick världens finaste bebis! :) så jag är nöjd!

    Jag hade även kryckor pga foglossning från v13.

    Det finns starkare mediciner man kan få utskrivet av specialmödravården som är i nödfall. Tror att det var en jäkla massa biverkningar och det fanns studier som visade att det kunde påverka fostret. Minns ej, men kan vara värt att kolla upp. Du måste kunna leva trots att du är gravid.

    Jag hade hyperemesis bägge graviditeterna och funderar nu på ett tredje barn :P
  • Anonym (18)

    Det gick över i v 18 för mig. Hade hemskt illamående, sjukskriven och kräktes flera ggr per dag. Tappade vikt etc. 

  • Anonym (V12)

    Vecka 12 för mig. Slutade med folsyra precis då. Har inbillat mig att det var därför den försvann. Mådde illa me båda barnen så länge ja åt den, sen släppte det. Men de flesta slutar väl med folsyra runt vecka 12 och många har illamående långt längre så jag förstår att de inte beror på just folsyran, men de va ju ett märkligt sammanträffande.

    En sked bikarbonat i ett glas valfri dryck underlättade illamåendet ett del. Tog de tidigt på morgonen. Huskur som mamma rekommenderade :P samt att äta nått lätt innan man kliver ur sängen på morgonen. Alltså ha nått redo på sängbordet som man kan ta innan man går upp.

Svar på tråden Gravid och extremt illamående - när gick det över för er? Hur fan står man ut?