• Anonym (???)
    Sun 5 Apr 2020 16:02
    67 visningar
    2 svar
    2
    67

    Hur få bättre självförtroende + självkänsla?

    Snälla ge era bästa tips! Jag har alltid haft ganska ok med båda, så denna sits är ovan för mig. Har insett nyligen att jag har haft en svacka ett tag där jag känner mig ?dålig?, tänker att alla andra kvinnor är bättre än mig osv. Hur börjar man tycka mer om sig själv?

  • Svar på tråden Hur få bättre självförtroende + självkänsla?
  • Martin­etto
    Sun 5 Apr 2020 16:46
    #1

    Mina 5 cent för vad det kan vara värt...


    Visst kan man se det som floskler men de har hjälpt mig.


    Självkänsla=hur mycket du älskar dig själv
    Självförtroende=Hur du uppfattar din förmåga


    Man kan mycket väl ha låg självkänsla och högt självförtroende och vice versa.


    Det tar tid och övning på att få bättre förtroende och självkänsla.
    Du bör föra en logg eller dagbok så kan du se dina framsteg. Det tar som sagt tid och det är lätt att ge upp då man inte ser sina framsteg men de finns där!


    -Börja uppskatta dig själv, Gör en övning i tacksamhet varje dag där du begrundar det som du är nöjd med när det gäller dig själv och det du tycker om hos dig själv. Var snäll mot dig själv, du är förmodligen din egen hårdaste kritiker.


    -Sluta jämföra dig med andra typ att de är bättre och du därigenom är mindre värd. Beundrar du någon så fundera på om du vill få denna egenskap och hur du kan få det.


    -Gör något du är rädd för, sjung, dansa, prata med främlingar eller vad det nudu tycker är jobbigt. Strunta i att skämmas, det är bara självförtroendet som vill att du skall krypa tillbaka i tryggheten. Arbeta med det!


    -Sätt upp mål, fundera ut var du vill vara om 5 år, bryt ner det och gör en plan. Målet skall vara något du verkligen vill! Kan vara att du skall springa lidingöloppet om tre år. Kom ihåg att det är mål som du måste kämpa för att nå, gärna med inslag som du är lite rädd för också.


    -Ge inte upp!!! Det är tillåtet att ändra mål om det inte alls fungerar. Det viktiga är att du har ett mål att arbeta mot


    -Gläds med andra (hänger ihop med tacksamhet), om du upptäcker att du är missunnsam, reflektera varför.
    Ofta är det för att personen har något du vill ha och du missunnar dem detta och det är egentligen att du känner dig misslyckad.


    -Återigen, var snäll mot dig själv (och andra)


    Finns massor med fler saker men min hjärna torkade ihop här


     

  • Anonym (Tanke­sätt)
    Sat 20 Feb 2021 11:22
    #2

    [quote=80323274][quote-nick]Anonym (???) skrev 2020-04-05 16:02:33 följande:[/quote-nick ?dålig?, tänker att alla andra kvinnor är bättre än mig osv. Hur börjar man tycka mer om sig själv?[/quote]

    Du är minst lika bra som alla andra kvinnor. konkurrerar kvinnor ofta gentemot varandra?

Svar på tråden Hur få bättre självförtroende + självkänsla?