• Anonym (Sommar)

    Gå ner i vikt av att äta mindre

    Är så att jag gärna vill gå ner i vikt. Just nu har jag inte riktigt tiden att träna och hålla på, kan som mest göra några övningar på kvällar om jag inte är för trött..

    Undrar om man kan gå ner i vikt av att äta betydligt mindre, utan motion?

    Som idag till exempel har jag ätit två gånger. Och precis lagom mycket så jag blir perfekt mätt. Har dessutom druckit hela dagen utöver det.

    Är det möjligt att gå ner i vikt av att äta så som jag gör nu och utan att träna/motionera? Och hur lång tid kan det ta på ett ungefär att nå målvikt?

    Är 1.60 cm lång, väger runt 67 kg och vill gå ner till ca 55 kg.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt av att äta mindre
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sommar) skrev 2020-04-05 17:30:05 följande:

    Är så att jag gärna vill gå ner i vikt. Just nu har jag inte riktigt tiden att träna och hålla på, kan som mest göra några övningar på kvällar om jag inte är för trött..

    Undrar om man kan gå ner i vikt av att äta betydligt mindre, utan motion?

    Som idag till exempel har jag ätit två gånger. Och precis lagom mycket så jag blir perfekt mätt. Har dessutom druckit hela dagen utöver det.

    Är det möjligt att gå ner i vikt av att äta så som jag gör nu och utan att träna/motionera? Och hur lång tid kan det ta på ett ungefär att nå målvikt?

    Är 1.60 cm lång, väger runt 67 kg och vill gå ner till ca 55 kg.


    Det är jättesvårt att gå ner i vikt med enbart motion. Vilket är lättast, att låta bli en chokladkaka eller att springa 5 km? Tror man brukar säga att maten är 80% och motionen 20%.

    Så det räcker med att du justerar maten. 
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-05 17:39:46 följande:

    Det är jättesvårt att gå ner i vikt med enbart motion. Vilket är lättast, att låta bli en chokladkaka eller att springa 5 km? Tror man brukar säga att maten är 80% och motionen 20%.

    Så det räcker med att du justerar maten. 


    Okej, vad bra! Har lyckats gå ner 10 kg innan fast då motionerade jag i rask takt varje dag i 1 timme. Det hinner jag inte med nu så det är därför jag undrar om det funkar att minska på matintaget.
  • SWO

    Det finns 1000 dieter. Dock har alla dessa samma metod:

    1. Använda energi (träna/röra på sig)

    2. Intaga mindre energi (äta mindre per dag)

    Bara att välja vilken av dem som passar. Det bästa är att kombinera. Kör du lite övningar på kvällen. Sätt p0 en träningsvideo som håller på i 15 min.

    SWO

  • Anonym (Sommar)
    SWO skrev 2020-04-05 17:56:42 följande:

    Det finns 1000 dieter. Dock har alla dessa samma metod:

    1. Använda energi (träna/röra på sig)

    2. Intaga mindre energi (äta mindre per dag)

    Bara att välja vilken av dem som passar. Det bästa är att kombinera. Kör du lite övningar på kvällen. Sätt p0 en träningsvideo som håller på i 15 min.

    SWO


    Jo, men det känns som att jag inte kommer gå ner i vikt om jag inte rör på mig oavsett hur lite jag äter..
  • Anonym (Sommar)
    SWO skrev 2020-04-05 17:56:42 följande:

    Det finns 1000 dieter. Dock har alla dessa samma metod:

    1. Använda energi (träna/röra på sig)

    2. Intaga mindre energi (äta mindre per dag)

    Bara att välja vilken av dem som passar. Det bästa är att kombinera. Kör du lite övningar på kvällen. Sätt p0 en träningsvideo som håller på i 15 min.

    SWO


    Jo, men det känns som att jag inte kommer gå ner i vikt om jag inte rör på mig oavsett hur lite jag äter..
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sommar) skrev 2020-04-05 18:18:22 följande:
    Jo, men det känns som att jag inte kommer gå ner i vikt om jag inte rör på mig oavsett hur lite jag äter..
    Ta då reda på fakta.
  • SWO
    Anonym (Sommar) skrev 2020-04-05 18:18:22 följande:

    Jo, men det känns som att jag inte kommer gå ner i vikt om jag inte rör på mig oavsett hur lite jag äter..


    Gener har lite med ens vikt att göra med. Dock kvarsgår faktum - äta mindre och/eller röra sig mer = viktnedgång.

    Tänk bara på att det kan ta tid. Se till att schemalögga intag. Köp inte hem snask osv, lättare att undvika suget. Ät EN portion. Vänta sedan 5-10 min så hungern hinner lägga sig. Försök att inte få vikten att rasa. Om vikten ibland går upp, få ej panik. Kroppen sparar ibland mer. Svält dig inte. Ät ofta. Etc, etc...

    Lycka till!

    SWO
  • Anonym (Samma här)

    Samma här - vill också minska i vikt men känner inte att jag är inte rätt fas för att sätta upp träningsmål just nu, så jag gör helt enkelt så att jag varje måltid medvetet äter hälften så mycket som jag hade tänkt tidigare. T ex en macka på morgonen i stället för två, en halv biff till lunchen i stället för en hel, samt slutat med mjölk i kaffet (dricker havremjölk och insåg att det är lika högt kaloriinnehåll som i standardmjölk så det blev många kalorier på en dag med ca tre-fyra koppar kaffe). Köper heller inte hem godis sedan två veckor tillbaka, men kunde inte stå emot i fredags när jobbet bjöd på påskgodis så det är inte helt lätt. Kanske svårt att klara noll godis/kakor/glass men jag åt rätt mycket tidigare så även en minskning gör nog skillnad från nu till sommarlovet. Så det viktigaste känns som att inte köpa hem, sedan om någon annan bjuder så kan jag smaka ibland.

  • Anonym (Samma här)

    Men t ex nu på de lediga dagarna har jag tänkt att jag ska gå en timmes promenad med familjen åtminstone. Inte för att det kanske direkt bränner så mkt kalorier (med tanke på att det blir i barntempo) men för att komma ut mer och vänja mig vid att röra på mig mer igen. Väger nu 66 till 1,68 och har gått ner tre kg på sex veckor. 0,5 kg per vecka är inte så mycket men jag tror att 0,5-1 kg per vecka är bra för att det ska hålla i längden och att huden ska hänga med. Jag är väldigt smalt byggd så jag har verkligen mage och innerlår nu med 66 kg till 1,68 och ser gravid ut när jag nyss ätit... Drömvikt är 55 för mig också men dit når jag nog inte förrän tidigast till jobbstart efter sommaren.

  • hammarhajen

    Oavsett om man vill gå ner i vikt eller ej rekommenderas ju minst 150 minuters fysisk aktivitet i veckan, om man vill ta ansvar för sin hälsa. Så försök att peta in några promenader här och där tänker jag.. 

  • Anonym (Ja)

    Kosten är a och o i viktminskning så ja det funkar.

  • Anonym (Sommar)

    Hur "farligt" är det då att äta bröd om man vill gå ner i vikt? Idag har jag ätit en tallrik med wokade grönsaker och senare idag 2 mackor. Måste jag avstå från bröd helt eller är det okej om man äter så lite?

Svar på tråden Gå ner i vikt av att äta mindre