• Anonym (Hmmmm­)
    Sun 5 Apr 2020 21:39
    520 visningar
    18 svar
    18
    520

    Vad är problemet med min vän?

    Jag har en väninna sedan 10 år tillbaka. Jag vet inte vad felet....

    Hon frågar mig om tips och råd och ger jag det så blir hon sur och vänder det mot mig.

    Exempel.

    Sara: "vad tycker du om han här killen, ska på dejt nästa vecka".

    Jag: "han ser väl okej ut, trevlig dock inte min typ :). Men sak samma, dejta och se. Huvudsaken är väl vad du själv tycker".

    Sara: "Hahah lol du är bara avundsjuk för han är snygg och vill på dejt med mig".

    Öhh okej?

    Sara: "har du tips på god maträtt med kyckling?"

    Jag: "kyckling curry med ris. Panerad kycklingfilé med klyftpotatis och sås. Kyckling med tzatziki, ris och sallad".

    Sara: "ehh nä tack... skitsamma får kolla Google".

    Sara: "tipsa om bra filmer. Gärna komedi".

    Jag: tipsar på för fullt.

    Sara: "asså palla... såna kassa. Lol. Får leta själv"

    Sara: "asså fatta jag gjorde så bra fynd nyss på shpock. 350 kr. LV väska och den är ÄKTA. Sjukt snygg".

    Jag: "Ja den var jättefin och snygg färg :). Men förlåt, den är tyvärr inte äkta, men vad gör det. Den är ju fin".

    Sara: "och hur fan vet du det lol??? Hahah snälla"

    Jag: "för jag vet hur väskorna ser ut, plus att man ser på detaljerna samt att jag har 2 väskor som är äkta och jag vet hur de ser ut :)".

    Sara: "är du avis eller...? Fan va tråkigt ha en vän som är avundsjuk på en istället för du ska va glad för en".

    Jag: "avundsjuk är det sista jag är. Jag är glad att du fyndar för bra priser :) jag skrev aldrig att väskan är ful eller hur. Jag sa bara att den inte är äkta för du påstod det. Bara synd att du ska gå och tro den är det eller kanske säger det framför fel folk som kanske ska skratta åt det. Väskan är fin men tyvärr inte äkta".

    Så här är det alltid med allt! Vad är problemet???? Eller är det jag?

  • Svar på tråden Vad är problemet med min vän?
  • Anonym (L)
    Sun 5 Apr 2020 22:12
    #1

    Det är ett maktspel. Sånna personer kan möjligtvis ta ett wow för då bekräftar du dem eller råd om maträtter som alla vet e top notch (stavas det så?) bara då kanske de accepterar dina svar. Jag skulle gissa på att det är en narcissist som du har att göra med. Du måste liksom kräva din poäng tillbaka.. kräva din respekt tillbaka. Att ge ärliga och tråkiga svar är inte det dem är ute efter. Antingen spelar du hennes spel... wow , coolt oj vad duktig du är .. eller så ger du ett svar som ligge högre än hennes uttalande bara då kan du "vinna" dvs du ligger högre än henne i rang för stunden men en sån person fortsätter att försöka förstöra och förgöra dig, dem tycker aldrig om en på riktigt.

    ( eller så gör du som alla säger om narcar.. går grey rock eller run for the hills!) Lycka till!

  • Anonym (?)
    Sun 5 Apr 2020 22:20
    #2

    Det låter som att din vän inte är någon "riktig vän", eftersom hon verkar kommentera spydigt varje gång du säger något. Tror dock inte hon vill vara elak direkt, men det verkar som att hon är lite väl självupptagen. Har det här börjat nu, eller har det alltid varit så under de 10 åren ni varit vänner? Kanske bara är hennes sätt att "vara" helt enkelt. Dock tycker jag faktiskt att du också gör en för stor affär av det hela ibland, och fäller lite onödiga kommentarer - t.ex. det här med LV väskan, eftersom det var ganska onödigt. Om du ser att väskan är fake kan du bara strunta i det för att slippa hela grejen. Det är bara onödigt att säga en sådan sak till en sådan person. Förstår att man vill kunna säga något till en vän utan att tänka igenom det innan men det känns som att din vän är lite "speciell", och hon kanske upplever att du är för "petig" eller att du bara påpekar det för att visa att du är mer "kunnig" än henne. Tydligt så är hon lite för petig också, och hon verkar vilja prata med en spegel mer än med dig (eftersom hon tydligen har andra åsikter) och att hon inte tänker igenom det hon säger heller.

    Tips är att du pratar med henne om det, inte mobil eller sms och säger till henne att du tycker hon är spydig och inte särskilt trevlig ganska ofta. Säg till henne t.ex. det här med maten & att hon beter sig väldigt otrevligt och att hon inte alls bryr sig om hur du tycker & tänker. 

    Man vill väl säkert fortsätta vara vänner om man varit det i 10 år, känns dock som att det här beteendet är något nytt? Och i vilket fall så är det nog en bra idé att träffas och prata igenom det, eftersom hon säkert inte förstår själv att det är jobbigt för dig. Då kan hon kanske även berätta för dig om hon tycker du är otrevlig ibland eller så. Det är dock fortfarande mest problem på hennes sida, vad gäller när hon frågar dig om råd och sen "hånar" dig gällande din smak eller så, men det här med LV vad som sagt lite onödigt. 

    Hoppas det löser sig & lycka till! :) 

  • Anonym (?)
    Sun 5 Apr 2020 22:26
    #3

    Läste förresten igenom din text igen, och börjar nästan fundera på om din vän kanske är en sådan person som bara kräver och kräver? Bekräftelse-typen liksom? Låter sjukt irriterande & tråkigt att vara vän med en sådan person, men förstår samtidigt att du undrar eftersom ni varit vänner i 10 år. Har själv stött på såna människor (eller verkar iaf så enligt din beskrivning) och de är inget o ha. Har aldrig velat bli vän med en sådan och har faktiskt aktat mig noga. Finns nog många av den "sorten" om man säger så. 
    De försöker ofta "lyfta sig högre" än den andra, och få det att låta som att de är fantastiska och bara lever lyxigt t.ex. Ljuger en hel del, eller iaf de jag stött på. Din "vän" låter ungefär som en sådan typ, och jag rekommenderar dig som sagt starkt att prata med henne om det & säga till henne att det inte funkar något vidare. Gör det direkt så slipper du! Tror inte det är någon bra o fortsätta som om inget hänt!

    Återigen, lycka till! O berätta gärna hur det går sen :)

  • Anonym (:))
    Sun 5 Apr 2020 22:30
    #4

     Genom att fråga dig blir du inkluderad, men genom att säga emot blir du dumförklarad.

    Så efter ett par års upprepning har det där verkligen cementerats i dig, att du ger dumma svar och du är dum, men hon är snäll som ändå alltid inkluderar dig genom att fråga.

    Om hon gör det rätt vill säga. I så fall skapar hon en dynamik av att hon är den smarte, du den dumme, men hon vill ändå höra din åsikt och inkludera dig för att hon är så snäll trots att du är dum.

    Men jag misstänker att hon inte riktigt är så bra manipulatör som hon tror, utan lyckas bara göra dig irriterad :D

    Den typen av spel funkar nog bäst mellan en yngre och en äldre syster, som gjort så i några år och numera är tonåring resp. något äldre tonåring. Där lillasyster ser upp till storasyster och vill bli likadan.

    Hos någotsånär eller helt vuxna kvinnor funkar det där nog inte så bra :D 

  • Anonym (Hmmmm­) Trådstartaren
    Mon 6 Apr 2020 00:57
    #5

    Kan sammanfatta lite vår relation....

    Jag skriver detta för att jag undrar vad felet är och vad jag ska göra?

    Vi känner varann i 10 år. I början var vi tajta och umgicks en del men jag kände av negativa vibbar ofta och en spydig attityd så jag undvek henne och det var 3 år sen och sen dess ses vi bara när vi ska festa ihop eller ut på krogen. Tajtare än så vill jag inte ha igen. Hon är rolig att festa med men det är typ det enda.

    Hon kan ofta säga "alla är kära i mig, jag är som en magnet. Alla killar jag träffar blir kära i mig HAH. Sån king jag är. Jag kan få vem jag vill".

    Men roliga är att hon är 30 och alla bara ligger med henne och kastar bort henne. Hon har aldrig haft ett seriöst förhållande.

    När vi varit ute några gånger nu på senaste så presenterade hon mig för sin killvän och sa "han är så jävla snygg. Fan vad jag vill ha honom men vågar ej ta steget".

    Vi hälsade på varann och han var på mig och ville dansa med mig, följde efter mig och frågade när han får träffa mig igen. Jag höll det på vänskaplig nivå då jag inte är intresserad av någon kille just nu och allra minst någon hon är sugen på.

    Och hon blev så sur och sa sen att hon inte ens är intresserad av honom för han är äcklig, hon ville bara ligga. Alltså.....

    Och alla de killar som kommer fram till mig på krogen. Dem ska hon sen gå och klänga På och sen ta med sig hem? Förstår inte...

    Hon lägger upp hela sitt liv på Facebook med kommentarer som "fan vad snygg jag är".

    "Alltså vem lagar ens mat som mig? Jag är the queen of cooking".

    "Se på mina nya sandaler så fina, kostade 300. Sjukt asså. Men lätt värt. Alla kommer titta för jag har så snygga fötter".

    Och lägger upp bilder på alla sina köp med "märken" som bondelid, esprit, zara och skryter. Sorligt att se och så är det typ 1 eller 2 som gillar.

    Lägger upp status med "bästa kvällen eveeeeer. Fan vad full jag hahaha lol, kommer ha så fet kväll".

    Sen när man frågar henne efter några dagar vad hon gjorde den dagen så sa hon att hon låg hemma och såg film. Hon glömde bort att hon skrev den statusen märkte jag. Det var precis som att hon ville visa att hon hade så trevlig kväll när hon egentligen degade i soffan.

    Jag berättade för henne om mitt problem jag hade med min fd. sambo, om att han ofta ville ses och mysa med mig på helgerna istället för att roa sig med vännerna.

    Hennes svar var "men lämna skitet då vad fan. Ha lite självrespekt vad fan. Orka ha sån kille, sånt jävla lim".

    Då tänkte jag... självrespekt?? Du som släpar hem killar från krogen och ligger med dem och sen drar de på morgonen.

    Varje dag skriver hon om alla hennes köp och vad dem kostade.

    Om alla killar som vill ha henne. Och alla killar som ska på dejt. Och alla killar hon träffar på helgerna och vem hon knullat.

    Alltså riktigt skryt. Förstår inte varför...?

    Hon köpte en klänning och skickade bild till mig på den på sig.

    Då skrev jag: "wow gud vad snygg klänning. Kommer passa så fint när vi ska ut i helgen".

    Då svarade hon "hah men eller hur!!! Den är ju extra snygg för den sitter på min kropp såklart hehe".

    Och sen det med väskan... Jag bryr mig inte om det är äkta eller inte. Jag har själv 2 äkta och sen 1 falsk. Så länge det ser bra ut så.

    Jag ville bara säga det till henne för att hon inte ska gå och tro den är äkta eller skryta om det till fel folk och så ska de skratta åt henne och titta med upphöjda ögonbryn.

  • Anonym (Hmmmm­) Trådstartaren
    Mon 6 Apr 2020 00:59
    #6

    Glömde även säga att hon är undersköterska och när någon frågar vad hon jobbar med så säger hon alltid "jag är legitimerad

    mentalskötare på rättspsykiatri och samarbetar med myndigheter och poliser".

    Och jag bara tänker.... mmmm sure.

    Alltså vad är detta?

  • Anonym (Hmmmm­) Trådstartaren
    Mon 6 Apr 2020 01:00
    #7
    Anonym (L) skrev 2020-04-05 22:12:08 följande:

    Det är ett maktspel. Sånna personer kan möjligtvis ta ett wow för då bekräftar du dem eller råd om maträtter som alla vet e top notch (stavas det så?) bara då kanske de accepterar dina svar. Jag skulle gissa på att det är en narcissist som du har att göra med. Du måste liksom kräva din poäng tillbaka.. kräva din respekt tillbaka. Att ge ärliga och tråkiga svar är inte det dem är ute efter. Antingen spelar du hennes spel... wow , coolt oj vad duktig du är .. eller så ger du ett svar som ligge högre än hennes uttalande bara då kan du "vinna" dvs du ligger högre än henne i rang för stunden men en sån person fortsätter att försöka förstöra och förgöra dig, dem tycker aldrig om en på riktigt.

    ( eller så gör du som alla säger om narcar.. går grey rock eller run for the hills!) Lycka till!


    Hur ger jag ett svar som är högre än hennes uttalanden?

    Är så dåligt på sånt här
  • Anonym (Hmmmm­) Trådstartaren
    Mon 6 Apr 2020 01:10
    #8

    En annan sak också....

    Hon har aldrig haft ett förhållande. Ingen kille tar henne seriöst. Bara knullar henne och hör av sig på kvällen eller helger för att träffa henne, ligga och sen sticker på morgonen.

    Hon har inga långvariga relationer med vänner. Alla bryter med henne. Jag är den enda hon haft så här länge. Och hon har heller ingen vän hon kan prata med och umgås med dagligen. Alla är ytliga vänskaper. Dem bara hör av sig när de vill festa.

    Ingen vän som hör av sig för att ta en fika, sen en film hemma eller gå på stan. Det är märkligt.

    Hon har inte så bra relation med familjen heller. Dem inkluderar inte henne så ofta vid större saker som jul och sånt.

    Jag vet inte men tycker allt är så konstigt... typ vem är hon ens?

    Jag har också märkt när jag klätt upp mig och varit finklädd så har hon alltid tittat så hatisk på mig? Svårt förklara...

    Köpte en Michael kors väska så sa hon "ah snygg väska. Va kosta den?". Då sa jag " tack så jättemycket. Jag köpte den för 2800 på burken i Köpenhamn".

    Då svarade hon "haha fan vad blåst... 2800?? Mår du bra... Jag köpte min i Bulgarien på marknad för 300 svenska lol".

    Då ss jag "ja men min är äkta. Går intr jämföra?".

    Då sa hon "jaja whateeeever" och himlade med ögonen

  • Mon 6 Apr 2020 01:25
    #9

    Ni verkar ju inte gilla varandra så det bästa är väl att ni slutar umgås.

  • Mon 6 Apr 2020 01:29
    #10

    Och efter att ha läst hur du uttrycker dig om någon du kallar vän; så tycker jag att ni är lika barnsliga båda två.

  • Anonym (Omoge­n)
    Mon 6 Apr 2020 01:51
    #11

    Är hon i tonåren? Så där uttrycker man sig när man är 14-18 år.

  • Mon 6 Apr 2020 09:02
    #12

    Hon är självupptagen.

    Hon har starkt bekräftelsebehov och behöver vara i centrum hela tiden.

    Så jo hon är den som har problem. Oftast bruka dåligt självförtroende, självkänsla osv ligga bakom ett sånt beteende.

    Hon kanske ha en diagnos som Narcissistisk personlighetsstörning. Det låter som det på det du har berättat men jag är ingen expert.

    Däremot är hon ingen riktig vän. Hon behöver dig för sin glans i solskenet. Men du behöver inte henne.

  • Anonym (Falab­ella)
    Mon 6 Apr 2020 09:29
    #13

    Vandra vidare är nog mitt tips, skaffa bättre vänner.

    Jag tror inte du kan bli en vuxen person själv om du fortsätter hänga med så barnsliga människor och sen blir man själv ofta bedömd efter de man umgås med också.

  • Anonym (Hmmmm­) Trådstartaren
    Mon 6 Apr 2020 23:19
    #14

    Har väldigt svårt att bryta kontakten för att vi har det kul när vi umgås och är ute och festar.

    Hon skriver även varje dag till mig, jag är den enda hon skriver och berättar om allt som händer i hennes liv. Jag är typ den enda hon har.

    Vill bara veta vad felet är med henne och hur JAG ska hantera det?

  • Anonym (Jenny­)
    Tue 7 Apr 2020 04:32
    #15

    Det låter som om hon har extremt dålig självkänsla och måste lyfta sig själv. Både genom att skryta och genom att sänka andra. Trist och lite tragiskt. Det enda som kan förändra det i grunden är om hon får bättre självkänsla.

    Men du kan givetvis sätta gränser för hur hon talar till dig. Det gäller att göra det med respekt. Respekt för henne, men minst lika mycket respekt för dig själv. Du kommer aldrig att förändra henne genom att ge tillbaka med samma mynt eller försöka trumfa henne. Du vet ditt eget värde och inget hon gör eller säger kan ändå påverka det, eller hur? Du behöver stå upp för dig själv, inte ge dig in i slagsmål, om du förstår vad jag menar.

    Rent praktiskt så frågar du henne vänligt och neutralt hur hon menade när hon säger något elakt. De flesta försöker i det här läget att förklara bort det eller säga att de menade något helt annat. Din vän är kanske lite "extra" och kommer kanske att vidhålla vid det hon sa. Du håller dig rätt neutral och sval. Du kan svara "jaha, det var så du menade" eller "varför säger du så?". Om du kan säga det utan att låta sarkastisk eller sårande kan du säga att hon är fin nog och att du älskar henne som hon är, utan att hon behöver sänka andra. Men det är inte lätt att få fram det budskapet på ett genuint sätt med ord.

  • Anonym (Salla­den)
    Tue 7 Apr 2020 11:10
    #16
    Anonym (L) skrev 2020-04-05 22:12:08 följande:

    Det är ett maktspel. Sånna personer kan möjligtvis ta ett wow för då bekräftar du dem eller råd om maträtter som alla vet e top notch (stavas det så?) bara då kanske de accepterar dina svar. Jag skulle gissa på att det är en narcissist som du har att göra med. Du måste liksom kräva din poäng tillbaka.. kräva din respekt tillbaka. Att ge ärliga och tråkiga svar är inte det dem är ute efter. Antingen spelar du hennes spel... wow , coolt oj vad duktig du är .. eller så ger du ett svar som ligge högre än hennes uttalande bara då kan du "vinna" dvs du ligger högre än henne i rang för stunden men en sån person fortsätter att försöka förstöra och förgöra dig, dem tycker aldrig om en på riktigt.

    ( eller så gör du som alla säger om narcar.. går grey rock eller run for the hills!) Lycka till!


    Håller med. Känner igen det där alltför väl...
  • Anonym (Salla­den)
    Tue 7 Apr 2020 11:19
    #17

    Hur gamla är ni?

    Inte för att det spelar så stor roll.

    Din väninna låter väldigt omogen och som en energitjuv.

    Inte sällan smyger det in sig mönster av maktspel och tävling i kvinnlig vänskap.

    Jag skulle rekommendera dig att läsa en bok som heter ?Energitjuvar? av Inga-Lill Roos.

    Jag hade en vän likt den du beskriver och jag blev tvungen att bryta tillslut för att inte gå under.

    En sund och normal vänskap innehåller inte inslag av tävlan och maktspel. Jag håller med en skribent här ovanför: när du hör henne fälla en kommentar - börja med att fråga henne vad hon menar. Då blir det jobbigt för henne att fälla kommentarer tillslut.

    Många kvinnor har usel självkänsla idag som de gärna spyr ur sig på vänner och andra som är benägna att ta emot

  • Anonym (Hmmmm­) Trådstartaren
    Wed 8 Apr 2020 17:31
    #18

    Vi är båda i 30 års ålderna

Svar på tråden Vad är problemet med min vän?