• Anonym (TS)

    Ska jag välja att gifta mig?

    Jag är en man på 32 år. Jag träffade en kvinna som är 21 år på en kurs förra sommaren och vi blev förälskade. Hon tillhör en annan kultur (vill inte skriva ut vilken pga kan bli identifierad) men vi kom väldigt bra överens och har dejtat sedan dess. Vi bor i olika städer och har rest och hälsat på varandra ca en gång i månaden i några dagar utan att hennes familj har vetat om det. 


    Nu har vi känt att det är för riskabelt och hon har därför berättat att hon träffat mig för dem. De har verkat lite försiktiga pga att jag är svensk men inte så negativa som vi trodde och de vill träffa mig, har frågat en massa om vad jag arbetar med (jag har hyfsat bra jobb/lön), om min familj etc. 


    De har sagt att om jag verkar seriös med deras dotter och en bra person när jag träffar dem (förmodligen efter sommaren pga covid) så är de okej med att vi gifter oss, men de vill då se en förlovning omgående och att vi ska gifta oss snarast och inte hålla på att träffas och dejta så mycket innan. 


    Jag känner mig tveksam och ber därför om råd. Jag är verkligen kär i denna tjejen men är nog fortfarande nyförälskad. Vi har träffats i snart ett år men inte så mkt pga distansen. Vi håller dock dagligen kontakt via messenger, skype etc. 

    Vad bör jag tänka på för att bli redo att gifta mig med henne? Hur vet jag att hon är den rätta? Jag känner ju på ett sätt att jag bara vill "go for it" och köra på eftersom jag är så förtjust i henne men vill samtidigt inte göra något dumt. 


    Jag är ju på en plats i livet där jag vill komma till ro med någon men idealt hade jag velat dejta henne under längre tid först för att se hur det utvecklar sig, så som man gör i Sverige. Men det är inte ett alternativ här. 

    Så jag har till slutet på coronakrisen att "bestämma mig". Vad ska jag göra tills dess för att bli mer säker på att hon är den rätta? Vad ska jag fråga henne, göra med henne etc (vi kommer inte kunna ses). Tar gärna emot tips. 

  • Svar på tråden Ska jag välja att gifta mig?
  • Anonym (Xylofon)

    Det viktigaste är att ta reda på vad ni har för grundkrav. Vad är er syn på barn och barnuppfostran? Vilka kulturkrockar kommer ni att få det jobbigt med? Hur känns det för dig att det förmodligen kommer vara hennes släkt som har sista ordet i familjesaker? Hur tänker du kring att skilsmässa förmodligen inte är ett alternativ? Osv osv...

  • Ingrid1983

    Frågan är om man någonsin ska låta sig pressas in i giftermål pga påtryckningar från familjen, oavsett hur kär man är. Det kan bli fel ändå känns det som. Du kan ju föreslå en kompromiss, gå med på förlovning men inte giftermål förrän om ett år minst, och säga att såhär gör vi i Sverige. Det är ändå ditt och tjejens liv och inte föräldrarnas det handlar om. Det bästa vore om ni fick bo ihop, men det är förstås uteslutet. Men i alla fall umgås mycket mer. Vet inte vilka frågor du ska ställa, kanske lite om barnuppfostran och försörjning, ska ni försörja föräldrarna osv. Det kan vara sånt som skiljer sig lite. Och du får ju fråga dig själv om du kommer orka med att föräldrarna har så mycket inflytande i relationen, det blir inte sista gången de tycker till gissar jag. Jag lever med en man från mellanöstern, som inte har anammat sin familjs livsstil utan kör sitt eget race. Han har inte kontakt med dem, och jag tror det kanske är där det landar för många som växer upp med en familj som är så sammansvetsad, att de val man gör är hela familjens angelägenhet. Jag tror man måste kunna mötas i vissa bitar hur man vill ha sitt liv, medans andra småsaker kan vara mindre viktigt.

  • annabellelee

    Det blir en gamble. Hur väl man passar ihop vet man först när man bott ihop och vet om man kommer att bli oense om vem som ska diska, har sett varandra förkylda utan smink, har upplevt lite motgångar, allt sånt som vardagslivet är fullt av. Att avgöra om man passar ihop baserat på att man träffas ett fåtal gånger när man är glada, utvilade och nyduschade är omöjligt.

  • Presens

    Olika kultur skriver du , hur är det med religion?

  • Anonym (.)

    Skulle jag bli inpressad i giftermål så skulle jag fixa ett äktenskapsförord, så giftermålet inte får nån ekonomisk påverkan på din ekonomi om det blir skilsmässa.

    Jag hade nog satsat på henne, även om det är vanskligt att gifta sig innan man bott ihop en längre tid

  • SweeneyTodd
    Anonym (.) skrev 2020-04-06 15:25:49 följande:
    Skulle jag bli inpressad i giftermål så skulle jag fixa ett äktenskapsförord, så giftermålet inte får nån ekonomisk påverkan på din ekonomi om det blir skilsmässa.

    Jag hade nog satsat på henne, även om det är vanskligt att gifta sig innan man bott ihop en längre tid
    Par som är sambo innan giftermål har högre chans för skilsmässa. 
  • Anonym (H)

    Beror på kultur. Men i många kulturer är det inte social accepterat med skiljsmässa. När man ingår ett äktenskaps är det ett livstidskontrakt.

    Jag hade INTE gjort det utan att ha varit tillsammans med personen en längre tid, bott ihop och lärt känns familjen först.

  • Fjäril kär
    SweeneyTodd skrev 2020-04-06 15:33:33 följande:

    Par som är sambo innan giftermål har högre chans för skilsmässa. 


    Kanske mestadels beror på att man i många fall "räddar" ett dåligt förhållande med bröllop (eller ett barn)
  • Anonym (Gift)

    Jag är gift med en person från en helt annan kultur än den svenska jag är van vid. Det handlar mindre om hon är den rätta, och mer om era grundvärderingar, vad kan du/hon kompensera, er syn på familj och släkt, uppfostring med mera.

    Ni kommer stöta på många kulturkrockar, år efter år. Är ni villiga att åsidosätta era värderingar för åtminstone en stund för att se vart er bättre hälft kommer ifrån?

    Jag och partner har varit sambo i snart åtta år, gifta i ett. Både jag och min partner har utvecklas personligt och lärt oss så mycket om varandra och oss själva. Det är tufft, men det är väldigt givande om båda två är lika öppensinnade.

  • Anonym (.)
    SweeneyTodd skrev 2020-04-06 15:33:33 följande:

    Par som är sambo innan giftermål har högre chans för skilsmässa. 


    ...och de som gifter sig innan de bor ihop, hur många av dem kommer ifrån kulturer där det är acceptabelt att skiljas? Om det vore en bra idé att gifta sig innan man verkligen känner en person skulle ju t.ex. "gift vid första ögonkastet" serien ha massor av lyckliga äktenskap.

    Finns många olyckliga äktenskap i de kulturer där skilsmässa inte är acceptabelt.

    Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. När man gifter sig ska man ha de oddsen i åtanke, så man inte går in med för mycket pengar i äktenskapet utan äktenskapsförord. Detta oavsett om man är sambo eller ej innan man gifter sig.
Svar på tråden Ska jag välja att gifta mig?