• Anonym (EnFörälder)

    Ipad för hemmastudier

    Mitt barn behöver en ipad för att kunna göra sitt skolarbete, men skolan låter inte elever under tolv ta med sig sina hem.

    Nu har mitt barns ipad gått sönder.

    Jag kontaktade skolan och fick bara höra att ?det är min skyldighet att se till att barnet kan ta till sig av undervisningen?.

    Jag fick nej på att få hem skolipaden.

    Tolkar jag detta rätt nu, menar de alltså att jag måste köpa en ny ipad?

  • Svar på tråden Ipad för hemmastudier
  • Anonym (Kostnadsfri skola)

    Skolan ska vara kostnadsfri, så det är ju lite märkligt att de delar ut skoluppgifter som ska göras hemma där de är beroende av en iPad.

  • Anonym (EnFörälder)
    Anonym (Kostnadsfri skola) skrev 2020-04-06 20:34:06 följande:

    Skolan ska vara kostnadsfri, så det är ju lite märkligt att de delar ut skoluppgifter som ska göras hemma där de är beroende av en iPad.


    Ja precis, men tolkar du det likadant?
  • Anonym (Kostnadsfri skola)

    Ja, de får inte kräva att eleverna ska ha iPad för att kunna göra läxa hemma. Då måste skolan planera för att det som behövs göras på iPad ska eleverna få tid till i skolan.

  • Anonym (EnFörälder)
    Anonym (Kostnadsfri skola) skrev 2020-04-06 20:56:26 följande:

    Ja, de får inte kräva att eleverna ska ha iPad för att kunna göra läxa hemma. Då måste skolan planera för att det som behövs göras på iPad ska eleverna få tid till i skolan.


    Det här är alltså för att göra vanligt skolarbete, inte läxor. Det har visserligen varit läxor på ipaden tidigare, men det funderade vi inte över då eftersom ipaden fungerade då. Vet inte hur de löst det tidigare för de som inte har.
  • hammarhajen

    Om barnet är under 12 ska det väl vara i skolan?

    Om ni väljer att hålla barnet hemma har skolan inte skyldighet att bistå med digitala verktyg. Blir det en stängning av skolan kommer ni säkert få låna hem skolans iPads.

  • Anonym (Linda)

    Varför ska barnet göra det ordinarie skolarbetet hemma? 

  • Anonym (EnFörälder)
    hammarhajen skrev 2020-04-06 21:05:56 följande:

    Om barnet är under 12 ska det väl vara i skolan?

    Om ni väljer att hålla barnet hemma har skolan inte skyldighet att bistå med digitala verktyg. Blir det en stängning av skolan kommer ni säkert få låna hem skolans iPads.


    Så familjer i riskgrupper får alltså ta att barnen kommer efter alt. riskera familjemedlemmars liv?
  • Anonym (EnFörälder)

    Ingen som vet hur jag ska gå till väga? Är ju helt orimligt att tvingas köpa en ny när det är skolan som kräver ipad.

  • Anonym (Julie)
    Anonym (Linda) skrev 2020-04-06 21:29:27 följande:

    Varför ska barnet göra det ordinarie skolarbetet hemma? 


    Har du missat att det pågår en pandemi just nu...?
  • Anonym (Julie)
    Anonym (EnFörälder) skrev 2020-04-06 20:30:22 följande:

    Mitt barn behöver en ipad för att kunna göra sitt skolarbete, men skolan låter inte elever under tolv ta med sig sina hem.

    Nu har mitt barns ipad gått sönder.

    Jag kontaktade skolan och fick bara höra att ?det är min skyldighet att se till att barnet kan ta till sig av undervisningen?.

    Jag fick nej på att få hem skolipaden.

    Tolkar jag detta rätt nu, menar de alltså att jag måste köpa en ny ipad?


    Fråga hur de tänker att du ska kunna se till att barnet kan ta till sig av undervisningen då ni saknar en fungerande ipad iom att skolan ska vara kostnadsfri. Om ni inte har en ipad och inte får ta hem skolans, måste ju lärarna hitta ett sätt att göra skolmaterialet tillgängligt på något annat sätt. Har du pratat med rektorn?
Svar på tråden Ipad för hemmastudier