• Anonym (oro mamma)

    normala beteenden? bebis 1 mån

    Hej jag har en 7 veckors son. Första barnet och skulle vilja checka av några beteenden jag funderar över och om de är normala, skadliga.

    1) ibland efter amning rycker han ut munnen från tutten så att huvudet far bakåt.

    2) vid magknip ser han ut som besatt av en demon, böjer huvudet bakåt å rumpa å ben bakåt. Ser nästan ut som att ryggen ska knäckas

    Ligger han på rygg så går han typ upp i brygga med belastning på huvudet...

    3) är det normalt att kunna känna bebis ryggkotor, känner de som är i mitten ett par stycken

    4) täpp i näsan på natten. Upplever att han ibland på natten tar ett andetag håller andan 1-3 sekunder å sedan pustar ut. Är det skadligt? Kan det skada hjärnan?

  • Svar på tråden normala beteenden? bebis 1 mån
  • Gameofthrones
    Anonym (oro mamma) skrev 2020-04-07 10:15:45 följande:

    Hej jag har en 7 veckors son. Första barnet och skulle vilja checka av några beteenden jag funderar över och om de är normala, skadliga.

    1) ibland efter amning rycker han ut munnen från tutten så att huvudet far bakåt.

    2) vid magknip ser han ut som besatt av en demon, böjer huvudet bakåt å rumpa å ben bakåt. Ser nästan ut som att ryggen ska knäckas

    Ligger han på rygg så går han typ upp i brygga med belastning på huvudet...

    3) är det normalt att kunna känna bebis ryggkotor, känner de som är i mitten ett par stycken

    4) täpp i näsan på natten. Upplever att han ibland på natten tar ett andetag håller andan 1-3 sekunder å sedan pustar ut. Är det skadligt? Kan det skada hjärnan?


    1), behöver nog luft och kanske rapa? Mätt,

    2) Du kanske ska ändra din kost under amningstiden? Mina barn såg ut så ibland vid på väg och bajsa, pruttar osv. 

    3) börjar hitta nya rörelser, rulla, tex. 

    4) är han täppt försök då ta en näsfrida du hittar sånt på apotek. Man tar ut snoret, smart sak. Nästan alla barnfamiljer har nog en sådan. tror jag. 
  • Anonym (oro mamma)

    Tack för svar. Vad menar du med att han hittar ändra rörelser å att det är därför jag känner ryggkotorna?

    Han har faktiskt rullat från mage till rygg ett par gånger

  • Gameofthrones

    Tolkningsfråga,
    Jag vet inte hur din baby rör sig hur han ser ut och beteende på det sättet. Barn är starkare än vad man tror , sklett och ben är väldigt rörliga, stabila men sköra på samma gång, För dem växer och växer. Så länge du ser att det är ingen oro.

    Har du tillgång till Netflix, det finns en bra dokumentär första året från fördel till första året. nått sånt heter den. väldigt bra för förstagångsförälder. 

    om du är orolig på det sättet försök besöka BVC eller förklara till ngn som är erfaren  utbildad på 1177.se eller ring?

  • Gameofthrones

    det ska stå från födsel till första året.

  • Gameofthrones

    det ska stå från födsel till första året.

  • Zaxika

    Jag tycker inte det låter som oroande på något sätt. Men t ex det där med nästäppan kan du fråga din bvc sköterska om. Vi har använt någon form av mild saltlösning/spray till näsan och snorsug. Ibland har vi lagt några böcker under benen på spjälsängen (vid huvudändan) för att höja upp lite bakom ryggen. Detta jag fungerat bra för vår son.

Svar på tråden normala beteenden? bebis 1 mån