• Anonym (Osugen)

    Träffa folk i påsk?

    Jag är totalt osugen på att träffa folk i påsk med tanke på covid-19. Vill bara göra det mest nödvändiga, dvs gå till jobbet men sen vara hemma och bara umgås med barnen. Tyvärr är det ju andra som vill umgås, ens föräldrar och så. Hur tänker ni kring detta? Mina föräldrar är under 70 men jag är självisk och vill miminera kontakt för att inte jag själv och mina barn ska bli smittade.. En av mina föräldrar kommer dessutom ta det personligt om jag inte vill umgås. Denna förälderns partner jobbar dessutom på sjukhus så finns en risk att hen bär på smitta.

  • Svar på tråden Träffa folk i påsk?
  • Anonym (Sara)

    Spelar väl ingen roll om de blir sura. Det är bara att vara ärlig och säga som det är.

    Eller så säger du att du är förkyld och kan därför inte ses.

  • Anonym (Osugen)

    Men överdriver jag? En del av mig tycker dessutom det är skönt att kunna ha detta som ursäkt och bara ta det lugnt hemma med barnen..

  • Anotherone

    Du överdriver inte! Covid-19 är sjukt smittsamt och många är sjuka utan symptom. Stanna hemma och fira,måla ägg och ät godis. Det kommer fler chanser.

  • Såontany

    Min mamma skulle ha kommit till oss i påsk. Vi har ställt in pga att rekommendationerna är att man ska ha social distans. Att vi ställer in är att minimera antal sociala kontakter.

    Vi får träffas längre fram helt enkelt.

  • Pope Joan II

    Nej, vi träffar inte folk under påsken. Maken och jag ämnar äta och dricka gott, gå långa promenader med hundarna och läsa många böcker. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Osugen) skrev 2020-04-08 08:46:18 följande:

    Jag är totalt osugen på att träffa folk i påsk med tanke på covid-19. Vill bara göra det mest nödvändiga, dvs gå till jobbet men sen vara hemma och bara umgås med barnen. Tyvärr är det ju andra som vill umgås, ens föräldrar och så. Hur tänker ni kring detta? Mina föräldrar är under 70 men jag är självisk och vill miminera kontakt för att inte jag själv och mina barn ska bli smittade.. En av mina föräldrar kommer dessutom ta det personligt om jag inte vill umgås. Denna förälderns partner jobbar dessutom på sjukhus så finns en risk att hen bär på smitta.


    Men stanna hemma bara! Ingen har med vad du och din familj gör och man kan alltid tala om att man seriöst följer alla rekommendationer från myndigheter, även om andra i släkten inte anser det vara så viktigt. Om den släktingens partner jobbat på sjukhus Bode väl åtminstone den personen tycka det är bra om ni minimerar kontakttillfällena.

    I går på nyheterna hade de ett helt inslag om vad "rekommenderar" betyder när en myndighet säger det och det innebär att man ska göra vad de säger. Det enda som skiljer det från att vara en lag är att i Sverige kan man inte göra allt till en lag så snabbt. Tyvärr verkar ju en hel del ta "rekommendera" enbart som ett råd. 

    Vi ska inte heller träffa någon i påsk. Min mamma som alltid har påsklunch har ställt in (klokt tycker jag) 
  • Anonym (Osugen)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-08 09:16:08 följande:
    Men stanna hemma bara! Ingen har med vad du och din familj gör och man kan alltid tala om att man seriöst följer alla rekommendationer från myndigheter, även om andra i släkten inte anser det vara så viktigt. Om den släktingens partner jobbat på sjukhus Bode väl åtminstone den personen tycka det är bra om ni minimerar kontakttillfällena.

    I går på nyheterna hade de ett helt inslag om vad "rekommenderar" betyder när en myndighet säger det och det innebär att man ska göra vad de säger. Det enda som skiljer det från att vara en lag är att i Sverige kan man inte göra allt till en lag så snabbt. Tyvärr verkar ju en hel del ta "rekommendera" enbart som ett råd. 

    Vi ska inte heller träffa någon i påsk. Min mamma som alltid har påsklunch har ställt in (klokt tycker jag) 
    Mm.. här lär det dock bli klagan över att man inte får träffa barnbarnen.. Vet inte vad jag ska göra.
  • Anonym (Mamma till tre)

    Vi har ställt in allt av respekt för all vårdpersonal och alla riskgrupper. Vi brukar åka till landet och vara en massa släktingar men inte i år. Vi ska bara fira själva. Det är jättetrist men jag tycker allt annat är respektlöst.

  • Anonym (Johanna)

    Jag gör detsamma. Fast här är det min egen mamma som först avstod sig att träffas, hon är 52 år och har två hemmaboende tonårsbarn (mina halvsyskon). Så de träffar ju folk i skolan och så, men utöver det har de bestämt sig för att hålla kontakterna så få som möjligt. Jag, min sambo och våra fyra barn kommer fira härhemma själva i år då vi också vill dra ner kontakterna. Känns som det enda rätta och det kommer bli jättemysigt det också.

  • Anonym (Alice)
    Anonym (Osugen) skrev 2020-04-08 08:46:18 följande:

    Jag är totalt osugen på att träffa folk i påsk med tanke på covid-19. Vill bara göra det mest nödvändiga, dvs gå till jobbet men sen vara hemma och bara umgås med barnen. Tyvärr är det ju andra som vill umgås, ens föräldrar och så. Hur tänker ni kring detta? Mina föräldrar är under 70 men jag är självisk och vill miminera kontakt för att inte jag själv och mina barn ska bli smittade.. En av mina föräldrar kommer dessutom ta det personligt om jag inte vill umgås. Denna förälderns partner jobbar dessutom på sjukhus så finns en risk att hen bär på smitta.


    Jag tänker enbart träffa min man. Tycker det är rent oansvarigt att ha ett "vanligt" påskfirande i år, och träffas hela tjocka släkten. Om någon blir sur får dom väl bli det..? I min släkt förstår alla att vi inte kan ses i år, men skulle någon sura skulle jag bara förklara att det inte känns bra att umgås i nuläget och att vi kan ses igen när pandemin har lugnat ner sig.
Svar på tråden Träffa folk i påsk?