• tårtbiten

    Nu jäklar ska kg rasa!

    Efter att ha fött tre goa ungar är det nu dags att få bort de där extra kilon! Jag behöver gå ner 10 kg för att komma tillbaka till min dåvarande vikt innan barnen. När jag gått ner de tio kg vill jag försöka få bort ytterligare 5 kg. Så målet är att vågen ska visa 65!

    Efter mkt om och men bokade jag in mig till en PT. Jag träffade honom de 2 första träningspassen för att gå igenom de övningar som var personlig rekommendation för just mig.

    Imorgon är det dags för min första träning på helt egna ben. Känns läskigt men är sjukt taggad.

    Jag vill dock ha tips och råd längs med vägen!

    Ni andra som gått ner i vikt och/eller byggt muskler: hur lång tid tog det innan vågen och måttbandet började gå neråt?

    Det här med kosten...tips tack!

    En dag för mig kan se ut så här:

    Frukost: havregrynsgröt med bär

    Lunch: rester från kvällsmat (se nedan) räksallad, kycklingsallad eller två mackor (mörkt bröd, gärna med nötter i) och ett hårdkokt ägg

    Kvällsmat: kyckling/kött med ex rotfrukter, broccoli, blomkål, bovete, zucchini, squash

    Har alltså slopat potatis, ris och pasta.

    Till mellan mål äter jag ex fruktsallad, frukt, kvarg, Kesella

    Låter det här bra? Skicka gärna recept!

  • Svar på tråden Nu jäklar ska kg rasa!
  • Barbro45

    Du har ett bra upplägg med träning och kost. Jag slopade också bröd, ris, potatis och pasta. Tränade tre på gym tre gånger per vecka, promenader de andra dagarna. Men, vikten stod stilla! Insåg då att jag åt för stora portioner, en extra köttbulle, en extra sked av såsen, ta sista biten på fatet. Det blev lite för mycket varje dag. Glöm inte att dricka vatten, jag förväxlade törst med hunger och tog något lite att äta. Det är alltid maten som avgör om man förlorar vikt. För att gå ner i vikt av träning då måste man träna på elitnivå. Men träningen är viktig för att reglera aptiten och få kroppen att må bra då att man fortsätter sin hälsosamma livsstil.

    Den svåraste biten var när jag kommit till min målvikt. Att hitta rätt nivå och livsstil som jag kunde hålla fast vid resten av livet.

  • tårtbiten
    Barbro45 skrev 2020-04-09 08:24:07 följande:

    Du har ett bra upplägg med träning och kost. Jag slopade också bröd, ris, potatis och pasta. Tränade tre på gym tre gånger per vecka, promenader de andra dagarna. Men, vikten stod stilla! Insåg då att jag åt för stora portioner, en extra köttbulle, en extra sked av såsen, ta sista biten på fatet. Det blev lite för mycket varje dag. Glöm inte att dricka vatten, jag förväxlade törst med hunger och tog något lite att äta. Det är alltid maten som avgör om man förlorar vikt. För att gå ner i vikt av träning då måste man träna på elitnivå. Men träningen är viktig för att reglera aptiten och få kroppen att må bra då att man fortsätter sin hälsosamma livsstil.

    Den svåraste biten var när jag kommit till min målvikt. Att hitta rätt nivå och livsstil som jag kunde hålla fast vid resten av livet.


    Ska oxå träna 3 gånger per vecka, gärna fyra när jag kommit in i det.

    Har märkt att jag blivit hungrigare sedan jag började träna. Förutom frukost-lunch-middag, så försöker jag starkt hålla mig till frukt när jag blir sådär hungrig och sötsugen. Jag har fört in en vana att nästan varje kväll hacka ihop en skål med fruktsallad att förvara i kylen, sen tar jag det VARJE gång jag blir hungrig. Inget annat, ingen macka, inget godis eller kex eller så utan endast frukt. Det var skitsvårt i början och frustrerande, men nu fungerar det kanon!

    Hur mkt gick du ner och hur lång tid tog det för dig att nå din målvikt?

    Angående maten så tycker jag att jag äter samma storlek på portion som innan. Men jag känner mig hungrigare ibland. Jag är sjukt dålig på att dricka tillräckligt med vatten, måste verkligen jobba på att få i mig åtminstone 1 liter/dag
  • Barbro45
    tårtbiten skrev 2020-04-09 21:31:58 följande:
    Ska oxå träna 3 gånger per vecka, gärna fyra när jag kommit in i det.

    Har märkt att jag blivit hungrigare sedan jag började träna. Förutom frukost-lunch-middag, så försöker jag starkt hålla mig till frukt när jag blir sådär hungrig och sötsugen. Jag har fört in en vana att nästan varje kväll hacka ihop en skål med fruktsallad att förvara i kylen, sen tar jag det VARJE gång jag blir hungrig. Inget annat, ingen macka, inget godis eller kex eller så utan endast frukt. Det var skitsvårt i början och frustrerande, men nu fungerar det kanon!

    Hur mkt gick du ner och hur lång tid tog det för dig att nå din målvikt?

    Angående maten så tycker jag att jag äter samma storlek på portion som innan. Men jag känner mig hungrigare ibland. Jag är sjukt dålig på att dricka tillräckligt med vatten, måste verkligen jobba på att få i mig åtminstone 1 liter/dag

    Det där med att glömma att dricka känner jag igen, men efter att regelbundet sett till att dricka fast jag inte kände mig törstig så ändrades det. Kroppen insåg till slut att det äntligen lönade sig att signalera törst. Som extra bonus slapp jag den huvudvärk som jag ofta fick tidigare, inte så intensiv men en molande värk.
    Jag gick ner från 89 kg till 70 kg, det tog 6 månader. Jag ligger nu på mellan 70-72 kg, har hållit vikten i 4 år. 


    Som mellanmål/snacks bör du kanske fundera om frukt det är det bästa, det är en hel del socker och vätska och mättar inte så mycket. Håller också igång sötsuget kände jag, Jag brukar äta ett ägg, några nötter eller annat proteinrikt istället. Fungerar bäst för mig. 

  • tårtbiten
    Barbro45 skrev 2020-04-09 21:56:10 följande:

    Det där med att glömma att dricka känner jag igen, men efter att regelbundet sett till att dricka fast jag inte kände mig törstig så ändrades det. Kroppen insåg till slut att det äntligen lönade sig att signalera törst. Som extra bonus slapp jag den huvudvärk som jag ofta fick tidigare, inte så intensiv men en molande värk.

    Jag gick ner från 89 kg till 70 kg, det tog 6 månader. Jag ligger nu på mellan 70-72 kg, har hållit vikten i 4 år. 

    Som mellanmål/snacks bör du kanske fundera om frukt det är det bästa, det är en hel del socker och vätska och mättar inte så mycket. Håller också igång sötsuget kände jag, Jag brukar äta ett ägg, några nötter eller annat proteinrikt istället. Fungerar bäst för mig. 


    19 kg på 6 månader är otroligt starkt jobbat. Du var säkert jätte fin innan, men säkert bättre nu! Stort grattis, så beundransvärt!

    Faktiskt efter att jag skrivit att jag äter frukt vid hunger så kom jag också att tänka på precis det du skrev angående det. Kan man ta lite kvarg och en skivad banan istället för endast frukt? Och som du sa; ägg är ju en bra idé.

    Har du några bra recept att dela med dig, eller tips på vad man kan laga som tillbehör istället för potatis/ris/pasta?

    Än så länge har jag kokat grönsaker att ha till eller en tjofräs av stekt aubergine, squash, rödlök,champinjoner och paprika.
  • Barbro45
    tårtbiten skrev 2020-04-10 09:55:58 följande:
    19 kg på 6 månader är otroligt starkt jobbat. Du var säkert jätte fin innan, men säkert bättre nu! Stort grattis, så beundransvärt!

    Faktiskt efter att jag skrivit att jag äter frukt vid hunger så kom jag också att tänka på precis det du skrev angående det. Kan man ta lite kvarg och en skivad banan istället för endast frukt? Och som du sa; ägg är ju en bra idé.

    Har du några bra recept att dela med dig, eller tips på vad man kan laga som tillbehör istället för potatis/ris/pasta?

    Än så länge har jag kokat grönsaker att ha till eller en tjofräs av stekt aubergine, squash, rödlök,champinjoner och paprika.
    Tack, framförallt så mår jag så mycket bättre, det är den största vinsten. Mina kilon var jämt fördelade så det syntes inte att jag var så överviktig som jag faktiskt var. Kvarg brukar jag också äta som mellanmål, jag brukar kombinera med bär, oftast hallon/blåbär. Köper förpackning med frysta bär som ju räcker ett tag när man bara tar 7-8 st till en liten portion kvarg. Keso är också bra men det passar bäst med en klick kaviar eller strimlad purjolök, åtminstone för mig. Man hittar sina favoriter.
    Som tillbehör blir det ofta broccoli, en favorit här. Ibland blir det blomkålsris, den milda smaken passar med det mesta. Rättika, ugnsstekt eller som gratäng ersätter potatis på ett bra sätt. Vi kör också ofta med en blandning av grönsaker som vi steker upp, resterna ur kylskåpet liksom.
    Många av mina bästa rätter hittar jag när jag söker på lchf recept. De har många bra recept men jag använder inte fett i den utsträckning som lchf-fantasterna gör. Där hittar jag många bra kombinationer som jag själv inte tänkt på. 
  • tårtbiten
    Barbro45 skrev 2020-04-10 10:49:54 följande:

    Tack, framförallt så mår jag så mycket bättre, det är den största vinsten. Mina kilon var jämt fördelade så det syntes inte att jag var så överviktig som jag faktiskt var. Kvarg brukar jag också äta som mellanmål, jag brukar kombinera med bär, oftast hallon/blåbär. Köper förpackning med frysta bär som ju räcker ett tag när man bara tar 7-8 st till en liten portion kvarg. Keso är också bra men det passar bäst med en klick kaviar eller strimlad purjolök, åtminstone för mig. Man hittar sina favoriter.

    Som tillbehör blir det ofta broccoli, en favorit här. Ibland blir det blomkålsris, den milda smaken passar med det mesta. Rättika, ugnsstekt eller som gratäng ersätter potatis på ett bra sätt. Vi kör också ofta med en blandning av grönsaker som vi steker upp, resterna ur kylskåpet liksom.

    Många av mina bästa rätter hittar jag när jag söker på lchf recept. De har många bra recept men jag använder inte fett i den utsträckning som lchf-fantasterna gör. Där hittar jag många bra kombinationer som jag själv inte tänkt på. 


    Tack! Ska söka på det.

    Har märkt att jag är väldigt hungrig efter träningen, vill äta direkt lixom. Är det normalt, eller är det psykiskt just för att man inte vill vara hungrig då det känns som man förstör träningen om man går direkt efteråt och äter? Nu har jag ju ätit något nyttigt efter träningen, sallad, kvarg eller så. Har inte stoppat i mig en hamburgare direkt ;) men det känns som träningen blir förstörd.. sen är jag vissa dagar mer sötsugen och hungrig och stoppar i mig en frukt eller ett ägg...detta tror jag dock ÄR psykiskt inbillning, då jag ju börjat träna och inte vill förstöra det jag förlorar med att proppa i mig mat. Måste klura ut något jag kan göra när jag känner så...jag vill inte att vikten ska stå stilla... Detta är första veckan jag tränat "riktigt" på egen hand1,5 timme i ett kör, tre gånger denna veckan. Jag får upp flåset på crosstrainern, när jag sen gymmar blir jag svettig, röd i ansiktet och ökad puls så jag vet att jag anstränger mig och jag följer mitt personliga schema med tillhörande instruktioner slaviskt. Kan det finnas en chans att åtminstone något kilo eller två kan försvinna inom några veckor?

    Allteftersom jag tränar kommer kondition, styrka och uthållighet öka, vilket i sin tur gör att jag kommer orka ex 40 min på crosstrainern istället för 25-30 och kunna lägga till fler övningar och lyfta tyngre. Men jag vill att det ska synas på vågen eller måttbandet åtminstone lite inom en snar framtid, annars är jag väldigt rädd att jag ger upp :(
  • tårtbiten
    MedelåldersAnders skrev 2020-04-10 19:49:56 följande:

    Du skalläta direkt efter träningen. Framför allt om du tränat styrka. Proteiner.


    Ok, tack!
  • tårtbiten

    Mer tips och peppning tas mer än gärna emot!!

  • Anonym (Micke)

    Du vill gå ned i vikt , Och samtidigt bygga muskler?
    Det blir lite som att äta kakan och ha den kvar. Vill du bygga muskler måste du äta mer,vad ska kroppen annars få energi av? Proteiner är a och o , det MÅSTE du få i dig. Att träna sig till viktnedgång är en jobbig resa,om du samtidigt vill träna upp styrka. Varför inte gå på pass,pass som du blir riktigt slutkörd på,typ crossfit,spinning,easy line killer osv.  Såna pass tajtar till kroppen men bygger inte mycket.Men likadant där,kroppen måste ha nåt att förbränna.
    Du käkar gröt på morron ,slå på protein pulver ,, innan träning käka 2 ägg eller ta med för att käka i "halvtid". 
    Efter träning fyller du på med protein igen,finns en massa olika i pulver form.
    Och under dagen,mellan träningarna,fyll på med mer protein. Kvarg med bär,,Keso med lightsaft,,bananer,,proteinshake.

  • tårtbiten
    Anonym (Micke) skrev 2020-04-14 06:33:51 följande:

    Du vill gå ned i vikt , Och samtidigt bygga muskler?

    Det blir lite som att äta kakan och ha den kvar. Vill du bygga muskler måste du äta mer,vad ska kroppen annars få energi av? Proteiner är a och o , det MÅSTE du få i dig. Att träna sig till viktnedgång är en jobbig resa,om du samtidigt vill träna upp styrka. Varför inte gå på pass,pass som du blir riktigt slutkörd på,typ crossfit,spinning,easy line killer osv.  Såna pass tajtar till kroppen men bygger inte mycket.Men likadant där,kroppen måste ha nåt att förbränna.

    Du käkar gröt på morron ,slå på protein pulver ,, innan träning käka 2 ägg eller ta med för att käka i "halvtid". 

    Efter träning fyller du på med protein igen,finns en massa olika i pulver form.

    Och under dagen,mellan träningarna,fyll på med mer protein. Kvarg med bär,,Keso med lightsaft,,bananer,,proteinshake.


    Tack för tips!

    I första hand vill jag gå ner de tio kg jag har kvar efter min graviditet. Bygga muskler är inte prio 1, däremot vill jag satsa på det när mina kg är borta och det är viktigt att äta bra och regelbundet oavsett vad man vill uppnå, men jag har ju förstått att det är ännu viktigare om man ska bygga muskler. Därav undrade jag kring det bland annat det här med proteinpulver, vilket jag ska testa. Jag äter innan och efter träning (protein-rikt)
  • E1984

    Även om målet inte är att bygga muskler just nu utan minska vikten vill du inte att kroppen ska använda sig av dina befintliga muskler till energi då du inte äter kolhydrater som ger energi. För att undvika det bör du äta 2 g per kilo kroppsvikt om dagen. Sen är det bra att direkt efter träning dricka bcca som reparerar musklerna. Jag skulle också sluta med frukten, för mycket socker i det. På kvällen fungerar 2 riskakor bättre och till mellanmål kvarg med bär eller hårt bröd med kalkon/skinka utan smör. Tänk på att äta regelbundet men mindre portioner, tex. 150 g kyckling och 150 g grönsaker varje måltid.

  • Andrekhaldi

    Nu har du redan en PT men jag skulle rekommendera att fokusera på styrketräning och vardagsmotion (+10k steg varje dag). Sen som många sagt att äta tillräckligt med protein.
    Det går att bygga muskler samtidigt som man ligger på ett underskott då kroppen tar energi från sig själv men det tar mycket längre tid, då är det väldigt viktigt med proteinintaget!

    Pass som får dig slutkörd kommer troligtvis att leda till resultat i början men kommer troligtvis att avta efter ett tag. Vid träning som fokuserar mycket på kondition så anpassar sig kroppen till att vara energisnål för att det är det som krävs för att behålla energin under passet. 

    Under styrketräning så kommer kroppen att behöva förbränna mer energi för att bygga styrka och muskler, alltså tvärtom från konditionsträning!

    Har haft många klienter som kört på det sättet och när vi börjat köra tillsammans och fokuserat på styrketräning så har de fått resultat väldigt snabbt.

    Lyssna gärna på min podcast för tips och inspiration!
    Och om du har några frågor så skicka in dom Skrattandehttps://open.spotify.com/show/1mBMAEiSLQzznopwOsakIO?si=H3Iqot_8Qo6KbC1kmB1dEg

  • Anonym (Ångermanland)

    Att bygga muskler och gå ner i vikt, det låter som ett felaktigt upplägg från början.
    När du tränar bygger du muskler, muskler väger mer än fett, du går upp i vikt av att träna, detta sker helt automatiskt och är en naturlig process, däremot kommer du få en mycket finare kroppshållning.

    När du tränar kommer din mage dessutom börjar vilja ha mer mat eftersom du kommer ligga på kaloriunderskott mot vad din kropp normalt behöver, detta gör att risken ökar rejält att man istället lägger på sig kg!

    Enligt mig finns det två sätt att gå ner i vikt och det är att räkna kalorier, att veta exakt vad man stoppar i sig och hur mycket per dag och hur mycket man behöver. Detta måste man nästan rådfråga en expert om vad man ska ligga på och vad för typ av mat man ska äta för att inte kroppen ska ta skada.

    Nummer två är att motionera, räkna hur mycket kalorier du gör av med under din motion. Faran med detta är att du kommer bli hungrig och gärna lasta på lite mer på tallriken efter träningen.

    Tror felet många gör är att efter ett hårt träningspass så vill man gärna unna sig något gott och lägger då på lite extra, vips har man ätit upp kalorierna man nyss gjort av med och man går upp i vikt.

    Känns som man snarare bör lägga om livsstilen helt om man fortsätter gå upp i vikt, att jojo banta är det ingen större vits med.

Svar på tråden Nu jäklar ska kg rasa!