• Anonym (Ego eller vad?)

    Är min sambo en egoist?

    Jag bor i hop med en man sedan några år tillbaka.

    Vi har båda barn sedan tidigare, som bor varannan vecka hos oss.

    Något som jag har börjat uppmärksammat på sista tiden är att min sambo är sniken.

    När jag har varit hemma och varit sjuk nu de senaste veckorna här. Har det hänt att jag har tagit mig en bulle till kaffet. Då fick jag gliringar av min sambo, att då kommer ju bullarna ta slut! Och att han då skulle bli utan ( han sa det inte men jag förstod att det var det han menade)

    Jag sa, men det kommer ju alltid vara någon som tar den sista bullen, kakan, yoghurt etc.

    Så var vi till Mac Donalds. Han bjöd. Vi brukar turas om med det (nej vi har ej gemensam ekonomi)

    Sen var det ett tillfälle då jag hämtade mina barn hos deras pappa och de hade inte ätit lunch.

    -Du kommer säkert stanna på donken, säger min sambo, och då kommer du äta hamburgare med dem där.

    Jag är inte hungrig, svarade jag.

    Men, säger han, ska du ha, ska jag oxå ha hamburgare.....

    om JAG ska ha! Då är det ju inte frågan om han är hungrig. Han vill ju bara ha om jag skulle köpa.

    Så är det med allt, tar jag nått godis i köket, då kommer han.... rädd för att bli utan.

    Och för att inte tala om när det ska ätas mat. Då är han framme först, och lastar på.

    Vi skulle äta potatisgratäng, då var den liiiiiite ofärdig på ett ställe. Då var han framme fort som blixten för att inte han skulle behöva få den biten.

    Han har bra sidor oxå. Men detta stör mig!!

  • Svar på tråden Är min sambo en egoist?
  • Anonym (...)

    Låtee ju mer som att han inte vill att du ska äta typ el så är han allmänt efter som håller på så haha hade bett han hållit käften rent utav o sköta sitt

    Ibland kan min kille säga

    Men ska du äta mera? När jag tar om

    Då kollar jag på honom o himlar med ögonen ibland svarar jag o ibland inte.. svarar jag säger jag i ton med eeh ja? Vad ser de ut som eller svarar inte.

  • Lilant

    Inte egoist :) men tror de hänt honom något i barndomen som spökar :) att han blivit utan men någon annan fått kanske har han syskon som fått mer än honom:) eller så tycker han du är fet och inte borde äta mer :) ta ej illa upp med det sista bara teorier

  • Anonym (Luisa)

    Ni har inte gemensam ekonomi, men delar lika på hushållets utgifter?

    I så fall kan du ju

    A) köpa bullar/godis/burgare osv för dina egna pengar och uppmana honom att göra likadant. Dvs ni bjuder varandra varannan gång om ni äter ihop och övriga gånger går på era egna fickpengar.

    B) säga att om han skall kräva millimeterrättvisa om vissa grejer så skall det väl gälla allt ni köper in gemensamt. Då får han inte ta fler köttbullar än du, eller mer frukost även om han är mer hungrig än du och kanske behöver mer mat (män brukar ju ofta behöva mer mat). Dessutom skall hälften av den ofärdiga lilla biten av gratängen ligga på hans tallrik för annars blir du ju förfördelad...

    Allvarligt, jag skulle bli galen på att en partner uppvisade så giriga drag! Har du försökt ta upp det med honom och vad säger han i så fall då?

  • Anonym (K)

    Det är som att han betraktar dig ömsom som hans förälder som bestämmer vad han får äta, ömsom som hans syskon som konkurrerar om godbitarna. Han verkar inte ha förstått att han är vuxen och får köpa godsaker till sig själv när han vill.

Svar på tråden Är min sambo en egoist?