• Thu 9 Apr 2020 20:04
    1651 visningar
    14 svar
    14
    1651

    Hur får jag katten att inte bajsa utomhus?

    Hej alla! Våran nyligen adopterade 2,5 åriga katt har precis fått för sig att han kan använda lekplatsen på gården som sin toalett! :( Jag vill verkligen bryta det här innan det blir en vana, är jätterädd att han ska bli impopulär på gården, och att skita i sandlådan är ju ett bra sätt. Jag håller alltid koll när jag släpper ut honom så att han inte går dit, och när jag tagit honom på bar gärning har jag sagt bestämt nej och shasat bort honom. Nu följer jag alltid med honom ut, men vill kunna släppa ut honom på egna äventyr igen utan att behöva höka konstant! Har nån några tips? Han kissar inne på sin låda, men nu ska han prompt skita ute. Jag har försökt vänta med att släppa ut honom tills han ska skita inne, men han håller sig och står och jamar vid dörren. Har nån några tips på hur jag kan få honom att välja sin egen låda?

  • Svar på tråden Hur får jag katten att inte bajsa utomhus?
  • Fri 10 Apr 2020 10:59
    #2

    Tack för tipset. Jag har lärt honom high fivea, rulla runt och att apportera, kunde han med enkelhet lära sig det borde han kunna lära sig detta. Kattens naturliga beteende är väl att gräva ner/gömma sin avföring för rovdjur, inte att nödvändigtvis skita på en lekplats. Är det något som går emot kattens natur så är det att vara inomhus, och det är inget alternativ så länge han inte väljer det själv. Kan han inte lära sig att lämna sandlådan i fred får han fortsätta gå ut med oss som i dagsläget. Han följer efter som en skugga, vi kan gå på långa skogspromenader. Men jag vill att han ska få gå ut ännu mer, och själv.

  • Fri 10 Apr 2020 17:42
    #4

    Det hade varit toppen, men hela lekplatsen har sandbotten, det är liksom ingen avskärmad låda. Det är säkert 15 kvadrat.

  • Sat 11 Apr 2020 11:15
    #9
    Walker90 skrev 2020-04-10 18:35:01 följande:

    Kan du lära katten gå på låda och sätta en låda utanför lägenheten?


    Han kan redan gå på låda, han kissar i sin låda men han har börjat skita ute, det känns nästan som att han håller sig tills han blir utsläppt! Att ställa en låda ute var en bra idé. Ska testa en på balkongen med mer finkorniga sand. Tack för tipset! :)
  • Sat 11 Apr 2020 11:25
    #10
    Life skrev 2020-04-10 18:28:54 följande:

    Hej TS, har du bra kontakt med grannarna? Det bästa är ju om alla som ev ser katten göra något i sandlådan säger till den. Jag tror att om dina grannar är trevliga och förstående kanske ni tillsammans kan lära katten att inte gå i sandlådan.

    Om du dessutom pratar med grannarna och de vet din inställning samt att det är din katt blir det lättare för både dig och grannarna att bemöta varandra i det här problemet. Du får förhoppningsvis lite hjälp av granskarna att tillrättavisa din katt och de vet även att du gör ditt bästa för att få katten att inte gå i sandlådan (samt kan återkopplade med dig när de ser att det inte funkar).

    Det går nog att lära katten om alla hjälps åt, och med kommunikation kan man lösa många irritationer som kan uppstå... Hoppas det löser sig för dig TS, katter är så otroligt mysiga djur men fruktansvärt envisa ibland.


    Tack för tipset, det låter klokt. Jag är bara lite rädd att kanske uppmärksamma någon potentiell surgranne som annars missat det på problemet i onödan???? Men det var ett bra tips du gav! Jag har bra kontakt med många grannar, jag ska snacka med dom. Jag känner de flesta lite äldre barnen på gården med, och de älskar katten och hälsar alltid på honom, så de kan säkert också hjälpa till och schasa bort honom. De cyklar ju runt där ute hela dagarna :)
  • Sat 11 Apr 2020 11:30
    #12

    Det skulle inte stå "????", det skulle bli en sån ap-smiley som håller för ögonen, hehe.

  • Sat 11 Apr 2020 11:38
    #13
    Jemp skrev 2020-04-11 11:29:08 följande:

    Fortsätt gå ut med katten. Den behöver varken kissa i sandlådor, blir utsatt för ev arga grannar, bli instängd eller påkörd för att må bra.


    Ok, tack! Då har jag missförstått helt. Jag trodde de var de fyra fundamenten för hans välmående! ;)
  • Sat 11 Apr 2020 11:50
    #14
    Mortiscia80 skrev 2020-04-10 17:43:18 följande:

    Det hör till kattens natur att gräva ner sin avföring, en sandlåda är perfekt. Ser du verkligen inte det sambandet utan att vara otrevlig??


    Inte för att otrevnad skulle öka klarsynthet, men jo, jag ser sambandet utan att vara otrevlig.
Svar på tråden Hur får jag katten att inte bajsa utomhus?