• Anonym (Gift)

    Gift - Smittspårning - anonym

    Behöver hjälp. Och jag ber inte om några moralkakor.

    Jag är gift sedan många år. Vi har småbarn tillsammans och har en bra relation. Vill ha kvar det så till varje pris. Vår sexuella relation är obefintlig. Sedan hon blev gravid med vår yngsta så har vi ej haft sex, ingenting. Inte ens kyssar och pussar. Vi har inte haft sex på 2,5år.

    För några månader sedan hade jag sex med en okänd man, på en porrklubb. Jag var väldigt full, men gick med på det eftersom jag fantiserat om det länge.

    För en vecka sedan så började jag få ont i nedre delen av magen, pungen värker och det kommer flytningar från analen. Jag misstänker klamydia eller gonorréinfektion.

    Min fråga är såhär: Om jag går och testar mig och börjar få behandling så ska det smittspåras enligt lag såklart. Behöver jag säga till kuratorn/smittspåraren att jag är gift? Vilka frågor kommer de ställa? Om jag är 100% säker på att jag blev smittad av den mannen och jag och min fru ej haft sex på 2,5 år. Kommer de slå upp min sociala status på infotorg eller liknande bara för att hitta en eventuell partner som jag undanhåller?

    Jag planerar ju såklart att bli smittfri, men jag överväger att beställa medicin via nätet istället om det finns risk för att min fru ska bli inblandad.

    Min moralkaka: Jag är en egoistisk otrogen jävel som inte förtjänar henne. Väl medveten om detta. Är såklart livrädd för att såra henne och första familjen.

    Någon som har några svar?

  • Svar på tråden Gift - Smittspårning - anonym
  • Anonym (killgissar)

    inte hundra men jag kan bjuda på en killgissning:
    det är en läkare du ska till och inte en polis.
    säg sanningen. Du är gift och du haft oskyddad sex med okänd(?) man. varför skulle läkaren blanda in din fru? han har ju tystnadsplikt, inte ute efter att förstöra? 

  • Anonym (.-.)

    De är inte intresserade av om du är gift eller inte. För smittspårnings skull behöver de veta vilka du haft sex med. Allt annat är oväsentligt. Säg att du är gift men att ni inte har sex om du vill. Säg att du är singel om du vill. Spelar ingen roll.

  • Anonym (Camilla)

    Håller med föregående skribent.

    www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/6c76e8cd35c1445fa4a4023dcf6773a3/smittsparning-vid-sexuellt-overforbara-infektioner-2008-101-7.pdf

    Här är länken som förklarar hur det hela går till.

    Frugan får inte reda på något om du inte berättar själv. Har det inte blivit sex på 2,5 år så lär inget hända de närmsta veckorna. Var lite diskret med antibiotikatabletterna.

    Sen vill jag slå ett slag för säker sex. Oavsett berusningsgrad.

  • Anonym (Uska)

    Du är enligt lag skyldig att medverka i smittspårning, så ljug inte om din civilstatus. Det ger inget bra intryck. Var istället fullständigt ärlig. Eftersom det är i analen du har flyttningar så kommer dom också fatta att det inte är hon som smittat dig. Och om jag förstår dig rätt så har ni inte haft den minsta antydan till nåt som ens kan likna sex under tiden efter att du träffade denna killen? Då kan du säga det till läkaren. Ja, jag är gift men vi har inte haft ens så mycket som en kram sedan den här händelsen. Då behöver inte hon smittspåras. Men smittspårningen kommer först efter att provsvar har kommit så steg 1 är att göra provtagning. Glöm då inte att meddela läkaren att du önskar att han/hon ringer dig, inte skickar brev med svar. Oavsett resultat.

  • Anonym (Gift)
    Anonym (killgissar) skrev 2020-04-09 21:08:40 följande:

    inte hundra men jag kan bjuda på en killgissning:

    det är en läkare du ska till och inte en polis.

    säg sanningen. Du är gift och du haft oskyddad sex med okänd(?) man. varför skulle läkaren blanda in din fru? han har ju tystnadsplikt, inte ute efter att förstöra? 


    Tänker mest på att om jag verkligen är ärlig, så kanske läkaren inte tror mig och bestämmer sig för att testa min fru också. Vet ju inte hur de tänker. Därför jag är orolig
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Camilla) skrev 2020-04-09 22:45:12 följande:

    Håller med föregående skribent.

    www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/6c76e8cd35c1445fa4a4023dcf6773a3/smittsparning-vid-sexuellt-overforbara-infektioner-2008-101-7.pdf

    Här är länken som förklarar hur det hela går till.

    Frugan får inte reda på något om du inte berättar själv. Har det inte blivit sex på 2,5 år så lär inget hända de närmsta veckorna. Var lite diskret med antibiotikatabletterna.

    Sen vill jag slå ett slag för säker sex. Oavsett berusningsgrad.


    Tack för länken, ska läsa.

    Nej precis, vi lär inte ha sex på ett tag. Och inget jag är sugen på just nu heller såklart. Men i framtiden hoppas jag ju att vi hittar tillbaks.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Uska) skrev 2020-04-10 09:46:22 följande:

    Du är enligt lag skyldig att medverka i smittspårning, så ljug inte om din civilstatus. Det ger inget bra intryck. Var istället fullständigt ärlig. Eftersom det är i analen du har flyttningar så kommer dom också fatta att det inte är hon som smittat dig. Och om jag förstår dig rätt så har ni inte haft den minsta antydan till nåt som ens kan likna sex under tiden efter att du träffade denna killen? Då kan du säga det till läkaren. Ja, jag är gift men vi har inte haft ens så mycket som en kram sedan den här händelsen. Då behöver inte hon smittspåras. Men smittspårningen kommer först efter att provsvar har kommit så steg 1 är att göra provtagning. Glöm då inte att meddela läkaren att du önskar att han/hon ringer dig, inte skickar brev med svar. Oavsett resultat.


    Tack för svar.

    Det är just det jag är rädd för, att om jag är fullständigt ärlig så kommer de inte tro på att jag och min fru inte har haft sex på 2,5 år. Och därför kalla henne på provtagning ändå. Vill ju vara ärlig såklart, men inte till vilket pris som helst. Kommer läkaren att tro på mig?
  • Anonym (Uska)
    Anonym (Gift) skrev 2020-04-10 10:55:56 följande:

    Tack för svar.

    Det är just det jag är rädd för, att om jag är fullständigt ärlig så kommer de inte tro på att jag och min fru inte har haft sex på 2,5 år. Och därför kalla henne på provtagning ändå. Vill ju vara ärlig såklart, men inte till vilket pris som helst. Kommer läkaren att tro på mig?


    Det beror förstås på vilken läkare du träffar men det är större chans att de tror på dig om du är ärlig och säger att du är gift men att ni inte ens kramas längre än om du antingen säger att du är singel och det sen kommer fram att det inte stämmer eller att du säger att du är gift men att ni inte har sex. Olika människor definierar sex så olika så att vara tydlig med att beröringen är = noll tror jag är en viktig bit. Likaväl är det viktigt att du beskriver att du har flytningar från analen då provtagningen kan skiljas från om du hade haft klassiska symptom med flytningar från penis.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Uska) skrev 2020-04-10 11:08:41 följande:

    Det beror förstås på vilken läkare du träffar men det är större chans att de tror på dig om du är ärlig och säger att du är gift men att ni inte ens kramas längre än om du antingen säger att du är singel och det sen kommer fram att det inte stämmer eller att du säger att du är gift men att ni inte har sex. Olika människor definierar sex så olika så att vara tydlig med att beröringen är = noll tror jag är en viktig bit. Likaväl är det viktigt att du beskriver att du har flytningar från analen då provtagningen kan skiljas från om du hade haft klassiska symptom med flytningar från penis.


    Jag förstår precis vad du menar, det låter som rätt väg att gå.

    Men när du skriver "och det sen kommer fram att det inte stämmer". Hur ska det komma fram menar du? Om jag säger att jag inte har något förhållande sen en bra tid tillbaka, och att jag bara haft sex med en okänd man. Kommer läkaren slå upp mig i folkbokföringen eller liknande och se att jag är gift? Är det en metod de använder sig av och har befogenhet att göra?

    Jag vill ogärna ljuga för läkaren, men jag vill inte heller att det ska bero på vilken läkare jag träffar.

    Tack för att du tar dig tid att svara
  • Anonym (Moraltant i think not)

    Var ärlig, har du inte haft sex med frugan på 2.5 år så har du inte heller gett henne något. Säg inget, ta kuren, och vid frågan så säger du sanningen om mannen men utlämnar resterade familj där hemma (de kommer inte kolla upp dig). Ta kuren, och återtesta dig igen för att säkerställa att du inte har något.

Svar på tråden Gift - Smittspårning - anonym