• HannahAurora

    Vilket/vilka jobb kan passa mig?

    Jag känner mig hopplös. I flera år nu har jag sökt jobb utan att hitta nåt lämpligt. Jag känner att jag inte duger till något jobb alls. Jag är för nervös för kunder, eller djur (även om jag tycker mycket om djur, speciellt katter), jag kan inte ta eget initiativ och jag måste ha rutiner för att vara säker. De två sista beror på bristande självkänsla och rädsla för att göra misstag.

    Jag ska inte gå in alltför mycket på personal detaljer om jag inte måste, men jag kan säga att en hel del av mina brister kommer från min pappa. Under min barndom blev han ursinnig om man gjorde minsta fel, som att spilla vatten på diskbänken. På grund av honom är jag rädd för att folk ska bli arga på mig om jag gör minsta fel, och därför vågar jag inte ta eget initiativ. I övrigt lät han mig aldrig göra något. Antingen satt i skolan eller hemma.

    Men nog om honom. Det jag är bra på, är att formulera mig, efterforskning (till viss del), och jag har grundläggande datakunskaper. Jag har även arbetat med städ, men om jag ska ha ett städjobb kan det inte vara på ett företag där man åker hem till massa människor ä/företag varenda dag. Det är för stressigt, och för spontant. Jag vill vara på samma områd/byggnad pch jag vill veta vad jag ska göra, när jag ska göra det och hur det ska göras.

    Endast seriösa förslag tack. Och vänlig ingen mobbning. Tack.

  • Svar på tråden Vilket/vilka jobb kan passa mig?
  • Smillefix

    Jättetråkigt att höra om din barndom, låter som du haft det väldigt tufft. Sådant kan sätta djupa spår men det behöver inte avgöra vem du kommer att vara i framtiden. Man utvecklas och förändras hela livet. Glöm inte det.

    Men ok jobb - har du några tankar själv om vad du skulle vilja jobba med eller som skulle passa dig. Har du några intressen eller något du är bra på?

    Har du t.ex lätt för siffror, är konstnärlig, bra på att skriva, bra på att pilla ihop små saker, gillar att läsa... försök komma på 5 saker du är bra på eller tycker är intressant och skulle vilja kunna så börjar vi där :)

  • Anonym (Tips)
    HannahAurora skrev 2020-04-14 02:20:20 följande:

    Jag känner mig hopplös. I flera år nu har jag sökt jobb utan att hitta nåt lämpligt. Jag känner att jag inte duger till något jobb alls. Jag är för nervös för kunder, eller djur (även om jag tycker mycket om djur, speciellt katter), jag kan inte ta eget initiativ och jag måste ha rutiner för att vara säker. De två sista beror på bristande självkänsla och rädsla för att göra misstag.

    Jag ska inte gå in alltför mycket på personal detaljer om jag inte måste, men jag kan säga att en hel del av mina brister kommer från min pappa. Under min barndom blev han ursinnig om man gjorde minsta fel, som att spilla vatten på diskbänken. På grund av honom är jag rädd för att folk ska bli arga på mig om jag gör minsta fel, och därför vågar jag inte ta eget initiativ. I övrigt lät han mig aldrig göra något. Antingen satt i skolan eller hemma.

    Men nog om honom. Det jag är bra på, är att formulera mig, efterforskning (till viss del), och jag har grundläggande datakunskaper. Jag har även arbetat med städ, men om jag ska ha ett städjobb kan det inte vara på ett företag där man åker hem till massa människor ä/företag varenda dag. Det är för stressigt, och för spontant. Jag vill vara på samma områd/byggnad pch jag vill veta vad jag ska göra, när jag ska göra det och hur det ska göras.

    Endast seriösa förslag tack. Och vänlig ingen mobbning. Tack.


    Ett jobb i industrin kanske? Där finns behov av det mesta och mycket är datoriserat. Det verkar också som att de som jobbar där får veta precis vad de ska göra också. Mer välbetalt än en del akademiska yrken, inga studieskulder och man förväntas inte ta jobbet med sig hem.
  • Smillefix

    Lagerjobb brukar vara enkla, du behöver inte fatta egna beslut utan plockar ordrar efter en lista t.ex och du behöver inte vara särskilt social heller. Det finns gott om lagerjobb också och lönen är helt ok.

  • StevenDiese
    Anonym (Tips) skrev 2020-04-14 10:10:46 följande:

    Ett jobb i industrin kanske? Där finns behov av det mesta och mycket är datoriserat. Det verkar också som att de som jobbar där får veta precis vad de ska göra också. Mer välbetalt än en del akademiska yrken, inga studieskulder och man förväntas inte ta jobbet med sig hem.


    Tänkte precis samma sak! Finns väl inte många arbeten som har så tydliga riktlinjer som industrin.
  • HannahAurora

    Jaa, lager verkar vara stressigt och jag kan liksom inte lära mig om det går för fort fram. Snnars va det en jättebra idé! Industri sen, det skulle jag nog passa på, bara jag inte behöver axla alltför mycket ansvar. Just nu är jag och städar med en grupp människor i ett sågverks produktionslokaö, så kanske sågverk vore nåt?

  • Anonym (Lagerarbetaren)

    Jag jobbar på ett lager för en onlinebutik som säljer kläder och skor så vi plockar och packar små ordrar som ska skickas till privatpersoner. Det är allt annat än stressigt, vi packar så mycket vi hinner den dagen och det vi inte hinner med ja det får vänta tills dagen efter, eller så tar de in mer personal. Det är inte svårt att lära sig heller. Jag fick en dags introduktion för att lära mig scannern man använder för att hämta rätt varor på hyllorna på lagret sen gör man ju bara samma hela tiden. Antingen går jag runt på lagret med plockvagnen och hämtar varor, eller så står jag vid packbordet och packar varorna i lådor, klistrar på adresslappar och staplar sen lådorna på lastpallar så de kan skickas iväg. Det är lite enformigt men meditativt att stå och göra exakt samma hela tiden och jag trivs bra med jobbet, man kan stå med hörlurar och lyssna på musik och man måste inte prata med nån om man inte vill, det är rätt soft. Jag tycker det låter som ett perfekt jobb för dig :)

Svar på tråden Vilket/vilka jobb kan passa mig?