• solstickan2

    Varför är folk så ointressanta?

    Är det någon slags överlevnadsinstinkt att inte verka intressant i rädsla för att det skulle flockas folk kring en? Eller är det så illa att folk (många) verkligen är nästintill förståndshandikappade när det kommer till att expandera sitt sinne och ta till sig ny kunskap som inte är lika officiellt etablerad som samtalsämne mellan vanligt folk, jämfört med vädret och annat. Att vara allmänt osocial kan jag förstå men att inte kunna underhålla mer avancerade tankar eller konversationer har jag svårt att förstå. Varför är folk så himla ointressanta för? Det är ju nästintill skrämmande

  • Svar på tråden Varför är folk så ointressanta?
  • Robert 832

    Folk är betydligt mer intressanta än de ger sken av. Vi lever dock i en kultur där vi tvingas in varandras privata sfär flera timmar om dygnet och det kompenseras genom att upprätthålla en professionalitet och korrekthet gentemot de vi inte känner.

    För att lära känna någon krävs ofta att man bjuder väldigt mycket på sig själv. Kanske du själv helt enkelt inte är intressant nog för någon att öppna sig.

  • Liberté

    Tyvärr är det inte så mycket andra personer som att du har stängt ditt sinne för det din hjärna redan accepterat.

    Tänk på att sinnets plasticitet även gäller för dig, du har förutbestämde åsikter som du ser som sanning efter som de redan blivit etablerade.

    Vad som kan se ut som en kopia av en annan pleb har möjlighet att vara unik.

  • solstickan2
    Robert 832 skrev 2020-04-14 22:46:52 följande:

    Folk är betydligt mer intressanta än de ger sken av. Vi lever dock i en kultur där vi tvingas in varandras privata sfär flera timmar om dygnet och det kompenseras genom att upprätthålla en professionalitet och korrekthet gentemot de vi inte känner.

    För att lära känna någon krävs ofta att man bjuder väldigt mycket på sig själv. Kanske du själv helt enkelt inte är intressant nog för någon att öppna sig.


    Tveksamt. Folk är ju banala. Det är väl bara kolla på utbudet vad gäller media, litteratur mm. Det som säljer bäst. Hur mycket våldsamma män säljs inte när det kommer till film t ex? Det är liksom inget som är djupt nog att beröra en.. allt är bara ytligt och ointressant. Folk snackar hellre skit om andra än att samtala om något intressant. Försöker man så byter de samtalsämne osv. Tvivlar starkt på att folk är mer intressanta än vad de ger sken av men visst du har säkert rätt till viss del. Kanske. Möjligtvis. Folk verkar ganska dumma överlag ärligt talat
  • solstickan2
    Liberté skrev 2020-04-14 22:49:00 följande:

    Tyvärr är det inte så mycket andra personer som att du har stängt ditt sinne för det din hjärna redan accepterat.

    Tänk på att sinnets plasticitet även gäller för dig, du har förutbestämde åsikter som du ser som sanning efter som de redan blivit etablerade.

    Vad som kan se ut som en kopia av en annan pleb har möjlighet att vara unik.


    Det är väl bara att kolla på vad folk skriver här på FL så förstår man ju hur ointressanta de och deras liv är
  • Viilmaa

    det där är en intressant frågeställning som jag själv funderat en hel del över. Jag har i mitt liv haft få vänner , just på grund av detta skäl. Jag söker en vän som är mer som jag, intellektuell med allt vad det innebär, öppen för alla slags filosofiska diskussioner, men som också kan finna skönheten i att ibland ägna sig åt ytligheter. Min son som är 25 är en mycket intressant person, kreativ och tänkande, ska jag vara ärlig är han nog bland de enda som jag känner jag har utbyte av i diskussioner då hans tankar alltid far iväg-men utan att bli flummiga till intressanta slutsatser som jag i min tur kan ifrågasätta. På jobbet finns också en Iransk man som har mycket av det jag söker i en vän, OCH humor, det är viktigt. Vilka kretsar rör du dig i? Jag själv är ingenjör och umgås med många intelligenta människor, detta ger mig glädje, men dock inte på så sätt att de kvalar in som vänner(trots att jag är populär), för vänner krävs högt IQ och EQ.

  • solstickan2
    Tow2Mater skrev 2020-04-14 23:03:29 följande:

    Ge exempel på vad du anser intressant att samtala om (som andra inte vill prata med dig om)?


    Skandaler, världen, politik, religion, filosofi, sex (till viss del) ALLT som är kontroversiellt eller djupare och kräver mer intellektuell ansträngning än vad som krävs när man pratar om sina åsikter om "andra personer" som inte är närvarande i rummet t ex. Sina egna idéer och intressen, specialkunskaper och annat. Sånt som är lite "extra" och inte bara kallt småprat. Sånt som kan få en att haja till och tänka efter lite... så man kan utveckla något tsm med andra.


    De flesta människor pratar inte om sånt eftersom de inte förstår sig på sånt eller kan uttrycka sig och underhålla såna typer av konversationer eller har en direkt ovilja till det för att inte hamna på kant med andra, verkar det som iaf. VAD F-N PRATAR ENS FOLK OM undrar man ju ibland

  • Piggogladpappa

    Intressant ämne.

    Kan absolut känna igen mig i det du skriver Viilmaa.

    Kan nog i mina reflektioner över mitt eget liv se hur en bekantskapskrets sedan unga år med övervikt mot det ointressanta, ytliga och mindre givande umgänge successivt bytts till en tonvikt mot det mer tänkande, intellektuella och kreativa... inte medvetet med eftertanke, men det som diskuteras här Sätter Nog fingret på min slutsats om orsaken.

    Spännande tanke -vad säger det om mig..? Hur kan jag påverka skeendet framåt om jag är medveten om detta?

  • solstickan2
    Viilmaa skrev 2020-04-14 23:10:01 följande:

    det där är en intressant frågeställning som jag själv funderat en hel del över. Jag har i mitt liv haft få vänner , just på grund av detta skäl. Jag söker en vän som är mer som jag, intellektuell med allt vad det innebär, öppen för alla slags filosofiska diskussioner, men som också kan finna skönheten i att ibland ägna sig åt ytligheter. Min son som är 25 är en mycket intressant person, kreativ och tänkande, ska jag vara ärlig är han nog bland de enda som jag känner jag har utbyte av i diskussioner då hans tankar alltid far iväg-men utan att bli flummiga till intressanta slutsatser som jag i min tur kan ifrågasätta. På jobbet finns också en Iransk man som har mycket av det jag söker i en vän, OCH humor, det är viktigt. Vilka kretsar rör du dig i? Jag själv är ingenjör och umgås med många intelligenta människor, detta ger mig glädje, men dock inte på så sätt att de kvalar in som vänner(trots att jag är populär), för vänner krävs högt IQ och EQ.


    Ja, för det krävs det ju att man är öppensinnad och det är det väl inte alla som är... Jag rör mig i kretsar av arbetslösa och alkoholister, utslagna och traumatiserade människor, då jag är en sådan själv. Både äldre och unga. Sitt eget IQ och EQ kan man väl ifrågasätta ibland.. Känns överlag som att det är svårt att diskutera saker av värde utan att vara del av en plattform, aktivitet mm. Som man själv säkert måste initiera då det ofta finns en avsaknad av dem möjligheterna. Och finns det så har folk redan suttit reglerna för det och ofta exkluderar det som inte passar dem personligen.  Det är liksom inte lika allmänt och inkluderande, tillåtet, högt i tak.. utan allt ska vara i sina egna små bubblor och det kan ju säkert vara skönt ibland. Men ibland blir det ju bara en begränsning för mötet mellan människor. De sociala forum som finns ger ju inte den möjligheten att fördjupa sig i något med andra.. Inte alls i den grad man hade önskat iaf
  • Viilmaa
    solstickan2 skrev 2020-04-14 23:25:09 följande:
    Ja, för det krävs det ju att man är öppensinnad och det är det väl inte alla som är... Jag rör mig i kretsar av arbetslösa och alkoholister, utslagna och traumatiserade människor, då jag är en sådan själv. Både äldre och unga. Sitt eget IQ och EQ kan man väl ifrågasätta ibland.. Känns överlag som att det är svårt att diskutera saker av värde utan att vara del av en plattform, aktivitet mm. Som man själv säkert måste initiera då det ofta finns en avsaknad av dem möjligheterna. Och finns det så har folk redan suttit reglerna för det och ofta exkluderar det som inte passar dem personligen.  Det är liksom inte lika allmänt och inkluderande, tillåtet, högt i tak.. utan allt ska vara i sina egna små bubblor och det kan ju säkert vara skönt ibland. Men ibland blir det ju bara en begränsning för mötet mellan människor. De sociala forum som finns ger ju inte den möjligheten att fördjupa sig i något med andra.. Inte alls i den grad man hade önskat iaf
    för att börja i ditt slutstycke så håller jag med dig tyvärr, de sociala forum man skulle kunna använda sig av ger tillnärmelsevis inte det en fysisk närhet till personen man samtalar med där man avläser kroppspråk, minspel,pauser osv, men det är ändå inte att förakta. Du har ju redan här i denna tråd funnit några likasinnade, eller hur. Jag föreslår att du försöker se det ur ett annat perspektiv, ja, du har förstått att de flesta är ointressanta, du har ett intellekt och en intelligens som behöver utrymme och stimulans, finns det något du kan göra för att finna den stimulansen? Jag själv växte upp i ett hem där båda mina föräldrar var alkoholister, jag orkade p g a detta varken gymnasiet eller annat. När jag sedan blev ca 25 så började jag inse att jag behövde nämnda stimulans för mitt sinne och mitt IQ så jag började plugga-från scratch- till att idag jobba som projektledare på ett stort företag. Jag älskar mitt jobb och som jag nämnde-jag träffar många intressanta människor genom det. Där är det ju de dagar när jag själv är laid back-ofta andra som initierar de intressanta diskussionerna, även om svenskar överlag sällan vågar sig in på djupare dialoger.
Svar på tråden Varför är folk så ointressanta?