• anansie

    Tidig pubertet

    Min dotter är 9 år. Sen hon var 6.5 år har hon gått på utredning för "för tidig pubertet". För ett år sen fick vi beskedet att nu har den startat. Hennes bröst har börjat växa och nu har lite könshår har kommit.

    Nästa steg är mensen.

    Hon blev erbjuden behandling för att bromsa puberteten i 2 år men det ville hon absolut inte när hon hörde att man måste ta en spruta (i magen tror jag) varannan månad typ.

    Men nu börjar hon få panik. Hon märker ju att kroppen ändras, humöret blir svårare att kontrollera och igår kväll grät hon och sa att hon inte är redo för mens. Och jag förstår henne till 150%. Var själv tidig, fick bröst som sjuåring och mens när jag precis fyllt 10 år. Och jag hatade det, mådde jättedåligt & skämdes & blev retad.

    Skillnaden med min dotter är att nu vet vi att det kommer (tidigt) vi kan prata om det och förbereda oss så gott vi kan.. Men, det är ju skitjobbigt. Mitt mammahjärta går sönder, jag vill inte att hon ska behöva gå igenom detta, men det är ju oundvikligt.

    Hur som helst.. har du orkat läsa ända hit så vill jag bara veta om det är någon annan där ute i samma situation? Jag känner att jag behöver bolla detta med någon som förstår.. att min dotter kanske kan få höra någon i samma situation som kan berätta hur hon upplever det.

    Ja du fattar..

  • Svar på tråden Tidig pubertet
  • anansie
    Långbenopluto skrev 2020-04-15 08:08:43 följande:

    Men varför lät du en nioåring ta ett sånt allvarligt beslut om att INTE ta sprutan??


    I samråd med läkaren och dotterns pappa och även dottern så togs detta beslut. Det var givetvis inte helt upp till en då 8-åring men självklart lyssnar jag på henne med.
Svar på tråden Tidig pubertet