• Nyckelpiga00

    Sjuksköterskor

    Jag funderar på att plugga till sjuksköterska, är redan utbildad sedan tidigare, 32 år gammal :/

    Någon nyligen klar sjuksköterska som kan svara på vad ingångslönen ligger på 2020? 

    Vad finns det för avdelningar att jobba på med dagstider (mest nyfiken)?

  • Svar på tråden Sjuksköterskor
  • eemeliee

    Jag kan inte svara på dina frågor men är också nyfiken på svaren. Jag är 30 år och har två barn, har sökt in till sjuksköterskeprogrammet och börjar mest troligt studera i höst :)

  • Anonym (E)

    Examinerades jan 2019.

    Det beror helt på om du vänder dig till regionen, kommunen eller privat.

    Jag började på regionen och gick in på 26.600. Har för mig att ingångslönen var 26.200.

    Gick till kommunen efter sex månader i sep 2019 och fick då 30.000. Har idag 30.700 med ett års erfarenhet.

    Skiljer sig mao markant!

  • Anonym (E)

    Vet att min stad ändå är en stad som är bland dom bättre vad gäller ingångslöner (regionen). Detta skiljer ju sig också från stad till stad!

  • Nyckelpiga00

    Tack för ditt svar! Oj, ja det var en stor skillnad. Skönt att du fick mer betalt så snabbt, helt rätt!


    Vad jobbar du med inom kommunen och vilken avdelning började du på inom regionen? 

    Jag bor i Skåne, men roligt att läsa oavsett var man bor.

  • eemeliee
    Nyckelpiga00 skrev 2020-04-16 17:58:16 följande:

    Hej! Vad roligt, vilket universitet har du sökt till? Pluggat något tidigare (om man får fråga ;))


    Jag har sökt till Umeå. Har studerat ett år på Linköpings univ. för många år sedan men har inte fullföljt någon utbildning efter gymnasiet.

    Vart har du ansökt?
  • Anonym (E)
    Nyckelpiga00 skrev 2020-04-21 22:13:23 följande:

    Tack för ditt svar! Oj, ja det var en stor skillnad. Skönt att du fick mer betalt så snabbt, helt rätt!


    Vad jobbar du med inom kommunen och vilken avdelning började du på inom regionen? 

    Jag bor i Skåne, men roligt att läsa oavsett var man bor.


     


    Jag började på en medicinsk akutvårdsavdelning och jobbar nu i hemsjukvården.

  • Nyckelpiga00

    Jag har sökt till alla i Skåne :) Men hoppas mest på Lund. Skrattande


     


    Fungerade det att jobba som "ny" inom hemsjukvården? Läst en del om att man behöver sååå mycket erfarenhet för att klara sig där, men hade också valt bort de stora sjukhusen snabbt om jag fått möjlighet till det.

  • Anonym (E)
    Nyckelpiga00 skrev 2020-04-23 20:43:34 följande:

    Jag har sökt till alla i Skåne :) Men hoppas mest på Lund. 

     

    Fungerade det att jobba som "ny" inom hemsjukvården? Läst en del om att man behöver sååå mycket erfarenhet för att klara sig där, men hade också valt bort de stora sjukhusen snabbt om jag fått möjlighet till det.


    Det har funkat bra med 6 månaders erfarenhet iallafall. Inga problem! Men det kan säkert vara olika. Däremot hade jag nog inte gått till HSV med inga erfarenheter alls. Det är bra att som ny nöta medicin och medicinhantering på en avdelning, lära sig att arbeta ihop med andra professioner och få lite självförtroende! Sen kan det säkert ta olika lång tid.
  • Anonym (Ssk)

    Är också 32 år. Blev klar januari 2019, började direkt på en vårdcentral. 27 000 i ingångslön.

  • Anonym (Eva)

    På det äldreboende jag jobbade på hade sjuksköterskorna mellan 35-40000 i lön. Dem var visserligen inte nyutexade utan hade längre erfarenhet.

Svar på tråden Sjuksköterskor