• TotteE

    NG-uttalet?

    Finangs acceptangs korrespondangs etc?

    Ofta hör man bildade människor prata såhär. Är det en sociolekt?

  • Svar på tråden NG-uttalet?
  • MallaL

    Det är franska lånord som på franska har det nasala n-ljudet som inte finns på svenska. Vissa av dessa ord fick ng-stavning på svenska t ex restaurang, balkong etc men varken n eller ng motsvarar orginaluttalet, därför kan uttalen variera.

    Det är ju uttalet som är språket man lär sig av sina föräldrar, t ex ordet chans, också från franskan, som uttalats tjangs i generationer på svenska, uttalas numera av de yngre som schans, det är ett så kallat läsuttal.

  • StevenDiese

    vad är rätt? Själv använder jag inte G i uttalet.

  • Anonym (Sara)
    StevenDiese skrev 2020-04-17 07:28:36 följande:

    vad är rätt? Själv använder jag inte G i uttalet.


    På orden i ts är det inget ng-uttal alls enligt "norm", utan bara ett vanligt n-ljud.

    Har aldrig hört de orden uttalas med ng-ljud, så tror inte att det enbart kan vara en sociolekt utan i så fall också geografiskt beroende, eller att det handlar om en väldigt liten klick "bildade".
  • Anonym (kretsen)

    Det är definitivt en sociolekt som är vanlig här där jag bor, bland gamla direktörer och finansmänniskor i den gamla stammen. Det är på väg bort, alla över 60 uttalar orden så, alla under 40 uttalar utan g. Mellan 40 och 50 är det lite blandat.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (kretsen) skrev 2020-04-17 14:22:38 följande:

    Det är definitivt en sociolekt som är vanlig här där jag bor, bland gamla direktörer och finansmänniskor i den gamla stammen. Det är på väg bort, alla över 60 uttalar orden så, alla under 40 uttalar utan g. Mellan 40 och 50 är det lite blandat.


    Så upplever jag det fast på tv och i radio. Inte just där jag bor.
  • FtS70

    Både finans och korrespondens brukar anges med bägge uttalen, däremot aldrig acceptans som är en mycket senare avledning av acceptera och dyker upp kring 1980, därav minskat behov att visa upp kännedomen om den franska förlagan.

Svar på tråden NG-uttalet?