• Avenia

    Vilken sjukdom hade jag, flammigt utslag?

    Som barn fick jag i 9-årsåldern en åkomma som yttrade sig som flammigt utslag i ett bälte runt överkroppen. Utslaget kliade inte vad jag minns. Det spred sig sedan neråt och neråt. Det hade flyttat sig ett steg ner för var dag. Jag hade feber och allmän sjukdomskänsla. Sköterskan visste inte vad det var så jag fick ingen diagnos. Det försvann efter 1 vecka.

    Någon som haft samma? Vet någon vad det var?

  • Svar på tråden Vilken sjukdom hade jag, flammigt utslag?
  • 8airam8

    Låter lite som urtikaria. Finns alla möjliga typer, Google är din vän. Idiopatisk, virusutöst, allergisk, feber, köld.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Avenia
    8airam8 skrev 2020-04-17 22:03:20 följande:

    Låter lite som urtikaria. Finns alla möjliga typer, Google är din vän. Idiopatisk, virusutöst, allergisk, feber, köld.


    Ja, jag har googlat. Det är därför jag frågar här, för jag hittar inget. Vid urtikaria är väl utslagen uppgöjda? Mina utslag varken kändes med handen eller kliade eller gjorde ont. De bara syntes.
  • 8airam8

    Nej, de behöver inte vara upphöjda, det kan vara just vara flammigt också. Behöver inte klia.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Avenia
    8airam8 skrev 2020-04-17 22:22:46 följande:

    Nej, de behöver inte vara upphöjda, det kan vara just vara flammigt också. Behöver inte klia.


    Allt jag hittar om urtikaria är att det alltid är upphöjda utslag. Tror inte det var det jag hade. För det var jämnt flammigt och rörde sig neråt.
  • JBosse

    Borrelia? Känns dock konstigt att de inte kunde ställa diagnos om det var det, men kan ge rödflammig hudrodnad som flyttar sig, sjukdomskänsla och feber. Kan även självläka.

  • Avenia
    JBosse skrev 2020-04-21 19:51:17 följande:

    Borrelia? Känns dock konstigt att de inte kunde ställa diagnos om det var det, men kan ge rödflammig hudrodnad som flyttar sig, sjukdomskänsla och feber. Kan även självläka.


    Bra gissning, har inte tänkt på det innan. Det kan det vara. Tack för ditt svar, jag tycker det känn rimligt. Jag började få bröstsmärtor efter detta och var ofta orolig. Och vad gäller borrelia tar folk lite för lätt på det. Jag har haft borrelia igen och kan säga med säkerhet att det inte självläker. Spiroketerna liknar syfilis och kräver, som syfilis, månadslånga antibiotikakurer. De flesta som får borrelia och får en för kort kur antibiotika utvecklar följdsjukdomar efter ett tag. Då kopplas det dock sällan till borrelia.
Svar på tråden Vilken sjukdom hade jag, flammigt utslag?