• Anonym (Hund)
    Sun 19 Apr 2020 14:45
    1025 visningar
    13 svar
    13
    1025

    Skaffa hund?!?!?

    Till er som har hund.

    Jag har verkligen funderat mycket på hund den senaste tiden och känner att det verkligen skulle göra gott för mig i mitt liv.

    Jag har ingen hobby eller intresse. Min sambo har till och med på pekat att jag inte gör så mycket. Anledningen till det är för att ja inte riktigt blivit fäst vid något jag känner att jag vill lägga tid på. Har nu fått för mig att jag verkligen skulle kunna lägga min tid på att träna lydnad osv med en hund.

    Dock är jag rädd att jag tar vatten över huvudet och inte inser hur mycket tid det egentligen kommer ta.

    Har också funderat på att bli jourhem för att testa på ett tag.

    Har någon erfarenhet av att känt som jag gör nu och sedan skaffat hund?

    Inflika gärna med råd :)

  • Svar på tråden Skaffa hund?!?!?
  • Sun 19 Apr 2020 15:20
    #1

    Tja, jag skaffade ursprungligen hund mest för att jag alltid har haft det och livet känns så fruktansvärt tomt utan en. Men så läste jag en extremt bra träningsbok och började följa en av landslagsekipagen i lydnad på sociala medier innan jag skaffade valp och blev Otroligt inspirerad att börja tävla med min framtida hund.

    Kort sagt så har du i så fall att göra, och din sambo kommer snart börja klaga på att du är iväg för mycket och prioriterar hen för lite, hehe.

    Det finns inget roligare än att träna och utvecklas tillsammans med sin hund. Du kommer att få massvis av nya vänner och bekanta. I icke-coronatider är det tävlingar i princip varje helg. Det - och mitt barn - är helt klart det bästa jag gjort i livet!

  • Sun 19 Apr 2020 15:24
    #2

    För att du inte ska ta dig vatten över huvudet bör du ju ställa dig själv några frågor.
    1, Hur löser du hundpassningen när du jobbar.
    2. Har du en bra buffert till veterinärkostnader, hunddagis om det krävs osv.
    3, Är ditt intresse så stort så du kan tänka dig att lägga 3-4 timmar per dag på hunden, försaka mycket för att hunden inte kan vara ensam tex, gå kurser på helger när familjen gör annat.

    Att ha hund är fantastiskt roligt men man blir låst, det kostar en hel del pengar, tar mycket tid och tålamod .

  • Anonym (Hund) Trådstartaren
    Sun 19 Apr 2020 16:50
    #3
    Ignoramus skrev 2020-04-19 15:20:39 följande:

    Tja, jag skaffade ursprungligen hund mest för att jag alltid har haft det och livet känns så fruktansvärt tomt utan en. Men så läste jag en extremt bra träningsbok och började följa en av landslagsekipagen i lydnad på sociala medier innan jag skaffade valp och blev Otroligt inspirerad att börja tävla med min framtida hund.

    Kort sagt så har du i så fall att göra, och din sambo kommer snart börja klaga på att du är iväg för mycket och prioriterar hen för lite, hehe.

    Det finns inget roligare än att träna och utvecklas tillsammans med sin hund. Du kommer att få massvis av nya vänner och bekanta. I icke-coronatider är det tävlingar i princip varje helg. Det - och mitt barn - är helt klart det bästa jag gjort i livet!


    Det låter väldigt roligt och tror det skulle passa mig bra!! :)
  • Anonym (Hund) Trådstartaren
    Sun 19 Apr 2020 16:56
    #4
    Dexter dot com skrev 2020-04-19 15:24:33 följande:

    För att du inte ska ta dig vatten över huvudet bör du ju ställa dig själv några frågor.

    1, Hur löser du hundpassningen när du jobbar.

    2. Har du en bra buffert till veterinärkostnader, hunddagis om det krävs osv.

    3, Är ditt intresse så stort så du kan tänka dig att lägga 3-4 timmar per dag på hunden, försaka mycket för att hunden inte kan vara ensam tex, gå kurser på helger när familjen gör annat.

    Att ha hund är fantastiskt roligt men man blir låst, det kostar en hel del pengar, tar mycket tid och tålamod .


    Jag får ha med hunden till jobbet, vilket är en fördel. Har även många runt om mig som gärna vill ställa upp. Men tänker att det första halvåret blir det mycket fokus och inte lämna över den till nån annan. Pengar är inga problem, men man kan ju alltid spara mera. Jag skulle absolut kunna lägga runt 2-3 timmar varje vardag och kunna utöka tiden på helgen, eller blir det för lite? Just nu har vi ingen familj, är bara jag och min sambo.
  • Sun 19 Apr 2020 17:44
    #5
    Anonym (Hund) skrev 2020-04-19 16:56:17 följande:
    Jag får ha med hunden till jobbet, vilket är en fördel. Har även många runt om mig som gärna vill ställa upp. Men tänker att det första halvåret blir det mycket fokus och inte lämna över den till nån annan. Pengar är inga problem, men man kan ju alltid spara mera. Jag skulle absolut kunna lägga runt 2-3 timmar varje vardag och kunna utöka tiden på helgen, eller blir det för lite? Just nu har vi ingen familj, är bara jag och min sambo.
    Har du en plan B om någon kollega blir allergisk? Har du ett jobb som tillåter att gå ifrån flera g/h när valpen måste ut?
    Har själv med hunden på jobbet och valptiden var rätt stressiga på jobbet kommer jag ihåg ;)
    2-3 timmars motion och aktivering bör räcka om du inte köper nån extrem ras. Min får 1 timmes promenad innan jobbet, rastning kl 9.00, 30 min promenad kl 12.00, rastning kl 15.00 och sen långpromenad/aktivering efter jobbet men då är hon 7 år och av sällskapsras.
  • Sun 19 Apr 2020 19:48
    #6

    Dexter, som alltid skriver mycket vettiga inlägg i hunddiskussioner, har en poäng. Ska man verkligen satsa på tävlingen behöver man en hund med mycket motor, vilket kräver lika mycket av ägaren. I fel händer blir de problemhundar som cirkulerar runt på blocket hela sitt liv; i rätt händer kan de bli hur bra som helst.

    Är du förstagångsägare så föreslår jag en lättare ras som du kanske inte når landslaget eller eliten med, men som ändå kan ge dig en bra inblick i hundträningsvärlden... samtidigt som vardagen fungerar, vilket såklart är det viktigaste. Vanligtvis brukar man ändå behöva ?en hund på sig? innan man har tillräckligt med erfarenhet under bälte.

    Sen har du även rallylydnaden; betydligt större variation bland raserna och lite mer lekfullt. I lydnaden är det ju bara border collies nuförtiden (i de högre klasserna), och kanske nån golden/labbe/kelpie/aussie/malle. Rallyn har alltifrån mopsar till landseers.

  • Anonym (Vovve­)
    Mon 20 Apr 2020 06:02
    #7

    Hjälp andra hundägare istället.

    Är själv i desperat behov utav hjälp men hittar ingen. Vet inte om det har med försommar att göra, eller om jag söker på fel ställen, eller bara har otur, eller bor på fel ställe.

    Du tjänar nåt på det, du får vänner (hundarna) och du slipper de kostnader som medför att vara hundägare.

  • Smed75
    Mon 20 Apr 2020 07:00
    #8

    Varför ligger den här tråden i sex och samlevnad?

    Hur som helst.. Så tycker jag att du ska läsa böcker om hundar.. Att va jourhem kan va en bra idé, men samtidigt så bör du nog ha nån erfarenhet av hund då! Du vet ju inte vad det är för personlighet som kommer.. Vissa hundar kräver ju en fast hand vissa att man är försiktig.. Det gäller att kunna läsa hundar.. Om du skaffar valp är du ju med och fostrar hunden redan från början och ni lär hur ni båda fungerar.. Titta på en ras som inte är så tuff, försök tänk på hur du är, vilka egenskaper du har! Är du tyst och tillbaka dragen eller

    självsäker och frammåt.. Ja det finnes ju hundar som vi passar olika bra med! Läs sen på om de olika raserna.. Du kommer hittaa en hund som passar dig.. Undvik blandraser.. De är svåra att förutsäga hur de blir!

  • Tuteli­tut
    Mon 20 Apr 2020 08:45
    #9
    Anonym (Hund) skrev 2020-04-19 14:45:34 följande:

    Till er som har hund.

    Jag har verkligen funderat mycket på hund den senaste tiden och känner att det verkligen skulle göra gott för mig i mitt liv.


    Gör gärna gott för andra och ha din hund kopplad och plocka upp bajset efter hunden.
    Det är inte alla hundägare som gör det.
  • Anonym (SJ)
    Tue 18 Aug 2020 08:18
    #10

    Ända normala som skrivits bland allt äckel

  • Anonym (trans­parent­)
    Tue 18 Aug 2020 08:42
    #11
    Anonym (Hund) skrev 2020-04-19 14:45:34 följande:

    Jag har ingen hobby eller intresse. Min sambo har till och med på pekat att jag inte gör så mycket. Anledningen till det är för att ja inte riktigt blivit fäst vid något jag känner att jag vill lägga tid på. Har nu fått för mig att jag verkligen skulle kunna lägga min tid på att träna lydnad osv med en hund.


    Är det därför så många tjejer har hund, för att tjejer har behovet att ha nån som lyder dom, bossa över?
  • Tue 18 Aug 2020 09:18
    #12

    Det här inlägget blir extremt roligt när TS envisas med att lägga det i forumet för "sex och samlevnad". Vad ska hen ha hunden till egentligen?

  • Anonym (SJ)
    Tue 18 Aug 2020 21:26
    #13

    Blev det en liten mini vovve! ????

Svar på tråden Skaffa hund?!?!?