• Anonym (Hm)

    Älska sin hund lika mycket som sitt barn?

    Jag har en kompis som inte har några barn än, men som vill ha det i framtiden. Däremot har hon en hund, som hon älskar otroligt mycket.

    Hon säger att den dagen hon får barn så kommer hon älska hunden exakt lika mycket som sitt barn. Hon säger även att hon kommer älska sin framtida kille lika mycket och det kan jag förstå, men hunden?

    Jag har själv hund och barn, även sambo. Mitt barn och min sambo älskar jag såklart mest, men mitt barn allra mest. Självklart älskar jag även vår hund, men i min värld kan jag inte älska någon mer än vårt barn. Min sambo resonerar likadant.

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Älska sin hund lika mycket som sitt barn?
  • Anonym (animal)
    Anonym (Cissi) skrev 2020-05-31 09:57:41 följande:
    Du verkar definiera kärlek som kärlekskänslor. Jag skulle nog hellre vilja definiera kärlek som kärlelshandlingar. Jag menar, det finns ju föräldrar som känner kärlek för sina barn men som ändå misshandlar dem. Är det kärlek då? Tror att känslorna påverkar våra handlingar men tror också att det kan vara tvärtom.

    Själv skulle jag prioritera mina barn före djur oavsett vad det gäller om det skulle knipa. Fick jag slut på pengar skulle jag prioritera barnens mat före djurens. Skulle det börja brinna skulle jag prioritera rädda barnen före djur. Skulle ett barn bli allergiskt så skulle djuret ryka. Bara som exempel på att min kärlek för mina barn är större än vad den någonsin kommer att vara för ett djur oavsett vad jag känner för dem.
    Fast handlingar bevisar egentligen ingenting. För tex skulle du ha så dåligt med pengar så att det inte räckte till mat då skulle du behöva söka stöd för det oavsett. Och det är lättare att fixa mat till hunden så det skulle vara det minsta problemet. Skulle det börja brinna då räddar man alla tills det är omöjligt att rädda fler. Man tar ut alla man kommer åt. Det är sällan det blir ett val mellan ett barn eller en hund. Man tar barnen och sen knuffar ut hunden. Och jag skulle försöka rädda alla levande varelser. Sen visst skulle ett barn bli allergiskt då skulle man behöva fixa ett nytt hem till hunden men det betyder inte att man inte älskar den. Jag skulle tex ha flera släktingar som skulle kunna ta hand om den, Så att jag vet att den får det bra och jag kan träffa den. Och om du tex skulle få ett barn med något neurologiskt problem som innebar att det tex kunde göra saker som riskerade dom andra. Tex att det skulle bli våldsamt. Då skulle du bli tvungen kanske att sätta det på ett specialboende för dess och dom andras säkerhet. Men det innebär inte att du skulle älska det barnet mindre. 

    Det handlar egentligen inte om prioriteringar utan mer om känslor. Och jag kan inte säga vad jag själv skulle känna eftersom jag inte har barn. Men däremot tror jag att det är fullt möjligt att känna lika mycket för en hund som för ett barn. Många som har barn känner också så. Människor kan knyta väldigt nära band. Men det betyder inte att man behandlar hunden och barnen lika. Man behandlar barnen på ett sätt som är bäst för ett barn och hunden på ett sätt som är bäst för en hund. Men man kan känna lika mycket för båda. Så det handlar inte om att man skulle prioritera hunden före barnen tex. Men man kan känna starkt för hunden. Och hunden gör ju det. Jag tror som sagt var att det handlar om hur man ser på djur.
  • pyssel
    Anonym (animal) skrev 2020-06-04 00:36:56 följande:

    Ha ha återigen gav du ett flummigt svar. Och återigen använde du att jag inte har barn som ett argument. Men det argumentet håller inte för skulle det göra det då diskvalificerar du i princip all forskning om beteende, känslor, hjärnan och psykologi. För det mesta av den forskningen har gjorts av människor som själva inte upplevt det dom forskat om eller haft teorier om. Sen handlar det inte om statsbegravningar när det gäller historiska tecken. Det är andras saker. Tex utsagor från människor från förr där man kan se hur dom kände. Man kan se på arkeologiska fynd. När det gäller hundar kan man se hur vi har påverkat varandra så mycket att våra hjärnor till och med förändrats tack vare vårat nära förhållande. Sen när det gäller nutid då finns det forskning som visar att människor ofta har en sån nära relation till sin hund. Det finns även gott om människor med barn som själva säger att dom har en sån nära relation så jag behöver inte själv upplevt att fått ett barn för att veta att man kan älska ett djur lika mycket. 

    Sen vet vi att i princip alla andra djur kan knyta an över artgränsen vi är inte speciellt annorlunda framförallt så vore det konstigt om vi vore mindre utvecklade känslomässigt än andra djur. 

    Sen dina teorier om att det skulle vara speciellt band till barnen eftersom barnens kärlek ändras när dom får barn. Eller som du skrev tidigare att det skulle vara speciellt för att dom skulle lära sig köra bil eller flytta hemifrån. Ursäkta med det är dravel. Om det är det som gör att du inte kan älska din hund lika mycket då har du problem. För dels innebär det att om du tex fått ett handikappat barn då hade du inte kunnat ha lika mycket känslor för det heller eftersom det skulle kanske inte heller kunna flytta, bilda familj eller köra bil. Men sen har även en hund en sån utveckling men på en hunds sätt.

    Sen att du älskar din hund mindre än vad dom personer som älskar sin hund lika mycket som sina barn är ett rimligt antagande. För det är mer troligt att dom älskar sina barn lika mycket som du älskar dina barn än att dom skulle älska sina barn mindre. Sen det du skriver om dimensioner m.m det kan ju vara så att det är du som inte upplevt dimensionen att komma ett djur väldigt nära. Sen tror jag att våran syn skiljer sig så mycket beror på att vi har väldigt olika syn på djur. Men även hur öppna vi är för att känna för andra.


    Återigen är det inte fråga om "kan". Är du lite långsam? Haha, du har verkligen noll koll där du sitter i mammas soffa och slår i spännande uppslagsverk om försöker vara upplysande om mkt enkla fakta. Du är sidan om poängen hela tiden.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (animal) skrev 2020-06-04 01:13:55 följande:

    Fast handlingar bevisar egentligen ingenting. För tex skulle du ha så dåligt med pengar så att det inte räckte till mat då skulle du behöva söka stöd för det oavsett. Och det är lättare att fixa mat till hunden så det skulle vara det minsta problemet. Skulle det börja brinna då räddar man alla tills det är omöjligt att rädda fler. Man tar ut alla man kommer åt. Det är sällan det blir ett val mellan ett barn eller en hund. Man tar barnen och sen knuffar ut hunden. Och jag skulle försöka rädda alla levande varelser. Sen visst skulle ett barn bli allergiskt då skulle man behöva fixa ett nytt hem till hunden men det betyder inte att man inte älskar den. Jag skulle tex ha flera släktingar som skulle kunna ta hand om den, Så att jag vet att den får det bra och jag kan träffa den. Och om du tex skulle få ett barn med något neurologiskt problem som innebar att det tex kunde göra saker som riskerade dom andra. Tex att det skulle bli våldsamt. Då skulle du bli tvungen kanske att sätta det på ett specialboende för dess och dom andras säkerhet. Men det innebär inte att du skulle älska det barnet mindre. 

    Det handlar egentligen inte om prioriteringar utan mer om känslor. Och jag kan inte säga vad jag själv skulle känna eftersom jag inte har barn. Men däremot tror jag att det är fullt möjligt att känna lika mycket för en hund som för ett barn. Många som har barn känner också så. Människor kan knyta väldigt nära band. Men det betyder inte att man behandlar hunden och barnen lika. Man behandlar barnen på ett sätt som är bäst för ett barn och hunden på ett sätt som är bäst för en hund. Men man kan känna lika mycket för båda. Så det handlar inte om att man skulle prioritera hunden före barnen tex. Men man kan känna starkt för hunden. Och hunden gör ju det. Jag tror som sagt var att det handlar om hur man ser på djur.


    Det var inte specificerat till Sverige (inte alla länder har socialbidrag) utan en hypotetisk fall om pengarna inte räckte till och jag var tvungen att prioritera. Skulle mina pengar ta slut och ingen hjälpte mig så skulle jag prioritera barnen. Jag skulle göra allt för att föda mina barn. Är helt säker på att jag skulle prostituera mig och stjäla om mina barn var hungriga. Ingenting jag någonsin skulle göra för en hund.
  • Anonym (animal)
    pyssel skrev 2020-06-04 05:22:33 följande:
    Återigen är det inte fråga om "kan". Är du lite långsam? Haha, du har verkligen noll koll där du sitter i mammas soffa och slår i spännande uppslagsverk om försöker vara upplysande om mkt enkla fakta. Du är sidan om poängen hela tiden.
    Du är verkligen barnslig är du säker på att du är vuxen eftersom du hela tiden måste använda en sådan där attityd istället för argument. Sen varför hakar du upp dig på ordet "kan" vilket ord skulle du vilja att jag använde istället? "Vill" eller något annat, Menar du att du väljer dina känslor? Visst till viss del kan man påverka sina känslor genom att arbeta med sin syn på saker. Tex minskar man sina fördomar så kan man gå från att ogilla människor av en viss etnicitet till att kunna älska någon av den. Så visst till viss del påverkar man sina känslor men inte så som du verkar tycka. Därför är "kan" ett helt rätt ord att använda för du kan ju inte uppenbarligen inte älska din hund eller någon annan lika mycket som dina biologiska barn. Däremot är det inte säkert att det är fast i sten du kan säkert få en annan syn och andra känslor men med ditt synsätt nu så kan du inte älska din hund eller någon annan lika mycket. Om du tycker ordet "kan" är fel då får du gärna argumentera för varför och att du inte lyckas med det gör inte att du verkar bildad.
  • Anonym (Beatrice)
    Anonym (Cissi) skrev 2020-06-05 06:58:23 följande:

    Det var inte specificerat till Sverige (inte alla länder har socialbidrag) utan en hypotetisk fall om pengarna inte räckte till och jag var tvungen att prioritera. Skulle mina pengar ta slut och ingen hjälpte mig så skulle jag prioritera barnen. Jag skulle göra allt för att föda mina barn. Är helt säker på att jag skulle prostituera mig och stjäla om mina barn var hungriga. Ingenting jag någonsin skulle göra för en hund.


    Jag skulle gå ner till centralen med min hund och visa upp alla våra tricks, så hade jag garanterat fått ihop pengar till mat för hela familjen. Men ha det så kul på gatan du! ;)
  • Anonym (animal)
    Anonym (Cissi) skrev 2020-06-05 06:58:23 följande:
    Det var inte specificerat till Sverige (inte alla länder har socialbidrag) utan en hypotetisk fall om pengarna inte räckte till och jag var tvungen att prioritera. Skulle mina pengar ta slut och ingen hjälpte mig så skulle jag prioritera barnen. Jag skulle göra allt för att föda mina barn. Är helt säker på att jag skulle prostituera mig och stjäla om mina barn var hungriga. Ingenting jag någonsin skulle göra för en hund.
    Skulle jag vara i en sån situation som du beskriver då hade jag endera fixat mat till alla. Kan man fixa åt barnen kan man även fixa till hunden. Faktum är att det är lättare att fixa till hunden eftersom den klarar äta mer saker än vad barnen klarar. Sen skulle det vara riktig kris då hade jag tagit alla till naturen där finns det obegränsat med resurser. Men återigen hur mycket man älskar någon handlar inte om hur man prioriterar i vissa situationer utan om känslor. Sen kan man se det så här. Hunden kan mycket väl vara den som räddar ditt och dina barns liv. Den gör det utan någon tanke eftersom den skulle se er som familj. Finns så många som har sin hund att tacka för att deras barn lever. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (animal) skrev 2020-06-09 00:22:27 följande:

    Skulle jag vara i en sån situation som du beskriver då hade jag endera fixat mat till alla. Kan man fixa åt barnen kan man även fixa till hunden. Faktum är att det är lättare att fixa till hunden eftersom den klarar äta mer saker än vad barnen klarar. Sen skulle det vara riktig kris då hade jag tagit alla till naturen där finns det obegränsat med resurser. Men återigen hur mycket man älskar någon handlar inte om hur man prioriterar i vissa situationer utan om känslor. Sen kan man se det så här. Hunden kan mycket väl vara den som räddar ditt och dina barns liv. Den gör det utan någon tanke eftersom den skulle se er som familj. Finns så många som har sin hund att tacka för att deras barn lever. 


    Säg att jag prostituerade mig för att kunna försörja mina barn. Inte skulle jag ta en extra runda för att få mat till hunden med. Skulle du det?
  • pyssel
    Anonym (animal) skrev 2020-06-08 23:58:04 följande:

    Du är verkligen barnslig är du säker på att du är vuxen eftersom du hela tiden måste använda en sådan där attityd istället för argument. Sen varför hakar du upp dig på ordet "kan" vilket ord skulle du vilja att jag använde istället? "Vill" eller något annat, Menar du att du väljer dina känslor? Visst till viss del kan man påverka sina känslor genom att arbeta med sin syn på saker. Tex minskar man sina fördomar så kan man gå från att ogilla människor av en viss etnicitet till att kunna älska någon av den. Så visst till viss del påverkar man sina känslor men inte så som du verkar tycka. Därför är "kan" ett helt rätt ord att använda för du kan ju inte uppenbarligen inte älska din hund eller någon annan lika mycket som dina biologiska barn. Däremot är det inte säkert att det är fast i sten du kan säkert få en annan syn och andra känslor men med ditt synsätt nu så kan du inte älska din hund eller någon annan lika mycket. Om du tycker ordet "kan" är fel då får du gärna argumentera för varför och att du inte lyckas med det gör inte att du verkar bildad.


    Jag har inte hävdat det du påstår. Så enkelt är det. Man "kan" en hel massa saker. Vad jag tycker om det är något helt annat. Så sluta upplysa om att "man kan". Man kan avsky sina barn också. Tänk, det kan man. Jag kan också berätta fler självklarheter. Hade du något att tillföra som inte handlar om ursprungsfamiljen och din hund?

    Nåja, resten du "upplyser" om, det har du väl knappast upplevt heller. Wow, "annan etnicitet", det menar du inte? Du kan inte ha varit med om mycket IRL, men jag ska tänka på detta viktiga du berättar när jag är med familj av annan etnicitet. Blev helt slagen till marken av dina fantastiska kunskaper om etnicitet och kärlek också.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Love is love)
    Anonym (Morr) skrev 2020-06-03 21:24:41 följande:
    Har fått barn. Har inte fått den insikten.

    Det där med att vara ett med ens barn är ju helt fantastik, vilken fin beskrivning du gav. Jag har precis samma, både med barnet och katterna. Brukar säga att min dotter är min lycka, men katterna är min själ.

    Jag kan inte rangordna dem eller kärleken jag känner. De är alla pusselbitar som får mig att känna mig hel.

    Dock är jag övertygad om att jag kunnat leva ett fullständigt lyckligt liv utan barn, men aldrig utan katt. Alla gånger jag somnat i deras päls. Kommit hem, ropat på dem och mötts av världens lyckligaste pälsbarn som får alla fjärilar i mig att snurra runt i ett virrvarr av känslor. De ger mig så mycket styrka! Barnet kommer ju flytta hemifrån i framtiden, men katter kommer jag ha hos mig tills den dag jag dör.
    Du får högst troligt byta ut kattbeståndet under tiden, och då blir det nya individer. Hur kan du veta att du kommer att älska alla olika katter lika högt?
    Har inte katter personligheter?

    Skulle du hellre välja bort din dotter än dina katter?

    Jag har älskat alla mina fyra hundar oerhört, obeskrivligt mycket. Men jag kan inte jömföra den kärleken med den jag känner för mina barn. OCh vet du vad ett av mina barn är utflugen... och tänka sig, jag älskar honom precis lika mycket ändå!

    Jag har lite svårt för det där med att jämföra kärlek för olika individer/djur/människor. För mig är varje kärlek unik.
    Kärlek inom ett förhållande ligger på en lägre nivå än dessa två ovan. För mig.
  • Anonym (Morr)
    Anonym (Love is love) skrev 2020-06-09 05:13:41 följande:

    Du får högst troligt byta ut kattbeståndet under tiden, och då blir det nya individer. Hur kan du veta att du kommer att älska alla olika katter lika högt?

    Har inte katter personligheter?

    Skulle du hellre välja bort din dotter än dina katter?

    Jag har älskat alla mina fyra hundar oerhört, obeskrivligt mycket. Men jag kan inte jömföra den kärleken med den jag känner för mina barn. OCh vet du vad ett av mina barn är utflugen... och tänka sig, jag älskar honom precis lika mycket ändå!

    Jag har lite svårt för det där med att jämföra kärlek för olika individer/djur/människor. För mig är varje kärlek unik.

    Kärlek inom ett förhållande ligger på en lägre nivå än dessa två ovan. För mig.


    Helt riktigt, jag har haft flera katter under min livstid och älskat dem olika mycket. Som du själv skriver är de individer.

    Jag skulle inte klara av att välja bort någon av dem. Kommer ju aldrig behöva ställas inför det valet heller. Men hade jag tvingats välja mellan ett liv utan barn och ett liv utan katter så hade jag valt det förstnämnda (för att folk inte ska bli upprörda här måste jag nog förtydliga att jag älskar min dotter väldigt mycket och aldrig skulle överge henne).

    Ja, tänka sig att det kan jag tänka mig.

    Mm det är kanske inte helt enkelt att jämföra olika kärlekar med varandra. Därför kanske man inte heller ska döma folk som älskar sina djur högt och är tätt sammankopplade med dem.
  • Anonym (animal)
    Anonym (Cissi) skrev 2020-06-09 00:31:38 följande:
    Säg att jag prostituerade mig för att kunna försörja mina barn. Inte skulle jag ta en extra runda för att få mat till hunden med. Skulle du det?
    Jag skulle inte prostituera mig överhuvudtaget eftersom jag vet massor av sätt att fixa käk innan det skulle behövas. Sen kan hunden förövrigt vara viktig för att skydda barnen medans man jobbar om man är i en sån extrem situation. Sen som jag skrev fixa käk åt hunden går ofta att fixa utan pengar om det skulle krisa. Förövrigt om du skulle vara i en sådan situation då kanske du inte bara tvingas lämna hunden till någon annan utan även ett eller alla barn. Det har föräldrar i extremt fattiga länder fått göra i hela historien. Älskade dom barnen mindre bara för det? Nej dom insåg att det var bättre för barnen eftersom dom inte klarade av att försörja dom. Dina ex där man ska välja den ena eller andra säger inte hur man känner för dom. Det handlar mer om vad som är bäst. Tex har man en 17 åring och man bor i ett extremt fattigt land då kan folk vara tvingade att se till att 17 åringen fixar eget boende och jobb eftersom dom inte har råd att försörja alla. Betyder det att dom älskar 17 åringen mindre? Nej men han klarar sig vilket inte tex en femåring gör. Så sådana val som du kommer med säger inget om hur man känner för någon.
  • Anonym (animal)
    pyssel skrev 2020-06-09 04:52:50 följande:
    Jag har inte hävdat det du påstår. Så enkelt är det. Man "kan" en hel massa saker. Vad jag tycker om det är något helt annat. Så sluta upplysa om att "man kan". Man kan avsky sina barn också. Tänk, det kan man. Jag kan också berätta fler självklarheter. Hade du något att tillföra som inte handlar om ursprungsfamiljen och din hund?

    Nåja, resten du "upplyser" om, det har du väl knappast upplevt heller. Wow, "annan etnicitet", det menar du inte? Du kan inte ha varit med om mycket IRL, men jag ska tänka på detta viktiga du berättar när jag är med familj av annan etnicitet. Blev helt slagen till marken av dina fantastiska kunskaper om etnicitet och kärlek också.
    Det är ju du som tjafsat om att jag använt ordet kan och nu börjar du plötsligt ändra dig och verkar tycka att man kan använda kan. Du får bestämma dig. Sen är det komiskt att du återigen visar att du inte kan läsförståelse. Det är ju därför jag måste skriva så långt och försöka förklara som för ett barn för dig. För du förstår ju inte vad man skriver. Jag skrev inte att "du" hade problem med etniciteter. Jag tog upp ett ex att en person som inte gillar en etnicitet kan ändra sig och få bort sina fördomar och då älska en med den etniciteten. Dvs jag skrev inget om dig utan det var ett ex på att man kan ändras. Så att du nu inte kan älska dina hundar lika mycket som dina barn innebär inte att du aldrig kommer att göra det. För även du kan ändras. Dock är det inte troligt men det kan ske. Du verkar dock vara väldigt fördomsfull och ha en nedsättande syn så det är inte troligt.
  • Anonym (animal)
    Anonym (Love is love) skrev 2020-06-09 05:13:41 följande:
    Du får högst troligt byta ut kattbeståndet under tiden, och då blir det nya individer. Hur kan du veta att du kommer att älska alla olika katter lika högt?
    Har inte katter personligheter?

    Skulle du hellre välja bort din dotter än dina katter?

    Jag har älskat alla mina fyra hundar oerhört, obeskrivligt mycket. Men jag kan inte jömföra den kärleken med den jag känner för mina barn. OCh vet du vad ett av mina barn är utflugen... och tänka sig, jag älskar honom precis lika mycket ändå!

    Jag har lite svårt för det där med att jämföra kärlek för olika individer/djur/människor. För mig är varje kärlek unik.
    Kärlek inom ett förhållande ligger på en lägre nivå än dessa två ovan. För mig.
    Alla känner olika varför skulle man inte kunna älska ett djur lika mycket som en människa? Varför skulle man inte kunna älska sin hund lika mycket som sina barn? Skulle vi ändra så att det inte var en valp man tagit till sin familj utan att annat mänskligt barn dvs en adoption. Då hade ingen ifrågasatt om man sagt att man älskade det adopterade barnet lika mycket som dom biologiska, Varför skulle det vara skillnad med en hund? Det enda är ju att det är en annan art. För hunden kommer se dig som sin familj. Varför skulle man inte kunna känna samma tillbaka?
  • Anonym (Love is love)
    Anonym (animal) skrev 2020-06-11 01:18:03 följande:
    Alla känner olika varför skulle man inte kunna älska ett djur lika mycket som en människa? Varför skulle man inte kunna älska sin hund lika mycket som sina barn? Skulle vi ändra så att det inte var en valp man tagit till sin familj utan att annat mänskligt barn dvs en adoption. Då hade ingen ifrågasatt om man sagt att man älskade det adopterade barnet lika mycket som dom biologiska, Varför skulle det vara skillnad med en hund? Det enda är ju att det är en annan art. För hunden kommer se dig som sin familj. Varför skulle man inte kunna känna samma tillbaka?
    Exakt. Det var ungefär det jag skrev.

    Plus att jag skrev signaturen "Love is love"...
  • pyssel
    Anonym (animal) skrev 2020-06-11 01:14:15 följande:

    Det är ju du som tjafsat om att jag använt ordet kan och nu börjar du plötsligt ändra dig och verkar tycka att man kan använda kan. Du får bestämma dig. Sen är det komiskt att du återigen visar att du inte kan läsförståelse. Det är ju därför jag måste skriva så långt och försöka förklara som för ett barn för dig. För du förstår ju inte vad man skriver. Jag skrev inte att "du" hade problem med etniciteter. Jag tog upp ett ex att en person som inte gillar en etnicitet kan ändra sig och få bort sina fördomar och då älska en med den etniciteten. Dvs jag skrev inget om dig utan det var ett ex på att man kan ändras. Så att du nu inte kan älska dina hundar lika mycket som dina barn innebär inte att du aldrig kommer att göra det. För även du kan ändras. Dock är det inte troligt men det kan ske. Du verkar dock vara väldigt fördomsfull och ha en nedsättande syn så det är inte troligt.


    Du k a n alltså fortfarande inte läsa innantill. Nä jag tror inte du k a n ändras. Det är mams, papps, hund och dator för dig. Men du kanske k a n förstå att andra k a n uppleva lite djupare saker.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Älska sin hund lika mycket som sitt barn?