Inlägg från: Kladdkakemuffins |Visa alla inlägg
  • Kladdkakemuffins

    Hindra katten från att vara på soffan

    Är så jävla less nu efter att precis ha vaknat upp till pisslukt från soffan ännu en gång. För några månader sedan köpte jag en ny katt, en ragdollhona på närmare ett år som är tänkt att så småningom användas i avel (en eller ett par kullar för skojs skull) om hon håller för det.

    Redan första natten hade hon pissat på soffan, i ett hörn. Nästkommande dag hade kattjäveln pissat ytterligare en gång uppe på kanten på nackstödet av soffan och det gjorde hon en gång till inom nån dag. Det har varit ett hel**** att få bort pisset från soffan och det har krävts flera flaskor urine off samt upprepade tvättar. Sen försvann äntligen lukten och lägenheten började dofta normalt igen och man kunde andas ren luft och använda soffan. Hon har sedan dess varit duktig och använt lådorna. Har två katter, fyra rymliga lådor med vanlig doftfri sand placerade i alla rum varav en några meter från soffan och lådorna rengörs ofta så lådsituationen är genomtänkt.

    Igår var det dags för vårbadning så jag duschade henne för första ggn igår eftermiddag. Katterna har även åkt på öronskabb så jag påbörjade behandling för det på kvällen. Hon tyckte självklart att det var hemskt att få öronen rengjorda samt bli duschad. Misstänker starkt att pissandet är en protest mot förmodligen öronrengöringen. Problemet är bara att behandlingen måste fortsätta dagligen under en tid framöver så om hon nu blir stressad och pissar ner soffan av det så kommer jag få ett rent helvete nu. Därför måste jag komma på sätt att få henne att undvika soffan. Tyvärr bor jag i en etta och har soffan i samma rum som sängen och där vi alla sover så kan inte stänga igen det rummet. Som nödlösning inatt la jag ett tjockt lager kläder i hela soffan, lättare att tvätta kläder än soffan. Skall tillägga att förra ägaren inte nämnt något om pissande. Nu i efterhand misstänker jag dock att det kan ha varit ett problem även där för katten är väldigt fin och såldes pga allergi men när jag hämtade henne fanns flera andra katter i hemmet som jag ej sett ute på annons. Det är dock bara min teori om vrf hon såldes. Jag har förresten frågat veterinären om hennes åsikt och min veterinär trodde som mig att pissandet var stressrelaterat eftersom det pågick några dagar efter flytt och upphörde sedan. Nu har den misstanken förstärkts från min sida eftersom det upprepades just inatt efter två ?traumatiska? händelser.

    Så tips mottages om hur jag kan få katten att ej vara i soffan. Någon spray? Äppelcidervinäger? Kan man lägga nät eller galler på något sätt? Tips som att skrämma iväg henne från soffan undanbedes eftersom det förmodligen skulle förvärra situationen.

Svar på tråden Hindra katten från att vara på soffan