Inlägg från: Limarie |Visa alla inlägg
  • Limarie

    SVT söker gravida pga. Corona inte är riskgrupp

    Jag är själv gravid i (början av andra trimestern) och jobbar inom vården. Jag har två arbetsplatser och cheferna hanterar frågan lite olika. De hänvisar dock både till att FHM har sagt att det inte finns någon ökad risk och därför måste jag fortsätta jobba med patienterna.

    Varje dag känns tufft. Jag är ständig rädd för att bli smittad och vet att det inte går att undanvika fram tills förlossningen. Jag jobbar dessutom helt utan skyddskläder då jag inte jobbar på en pandemiavdelning. Jag undersöker runt 10-15 patienter om dagen och kommer de därmed mycket nära. Det är dessutom patienter som inte är akut sjuka utan har kroniska problem i form av t.ex. ont i ett finger. Just nu känns det meningslöst för mig att hjälpa denna typ av patientkategori som inte är riktig sjuk men jag utsätter mig varje dag för smittorisk. Många kollegor håller nu på att bli omplacerade men jag slipper att jobba på en pandemiavdelning och på akuten eller intensiven (eftersom jag vägrar). 

    Jag är orolig om nätterna, kan inte längre sova, är trött på morgonen och lider nu under koncentrationssvårigheter. Det har uppstått en ångest som inte tas på allvar. Jag har nu blivit deltidssjukskriven men bara lite, man måste ju också klara sig ekonomiskt. Men i värsta fall sjukskriver jag mig heltid (man får väl hitta på någon ursäkt).

    Jag vet några här tycker att det är löjligt men efter flera år av ofrivillig barnlöshet osv vill man skydda den lilla bebisen som växer där inne och man är mycket rädd att förlora den.

  • Limarie
    boshab skrev 2020-04-24 06:53:23 följande:

    Vad bra att de gör något för att uppmärksamma detta. Jag tycker det är märkligt att gravida inte är i riskgrupp pga att man inte vet hur allvarligt det är och hur det påverkar fostret samt att det ändå borde vara så pass liten grupp av Sveriges befolkning som är gravida.

    Jag är gravid i v12+3. Jag kan inte jobba hemifrån. Jobbar med distribution av paket och möter i och med det minst 60-70 människor "direkt" varje dag. När jag levererar till arbetsplatser, butiker m.m. träffar jag ju indirekt fler och anser ändå att smittorisk för mig är ganska hög. Sedan är det ganska mycket folk på min arbetsplats också. Är bara jag som är gravid på min arbetsplats (ca 120 personer) men pga att FHM inte anser att gravida är i risk kan jag inte stanna hemma.

    Jag försöker undvika smitta, såklart, i största mån men kommer ju mest troligt bli smittad. Vill inte stressa upp mig och känner faktiskt ingen direkt oro. Om ingen komplikation uppstår i min graviditet kommer jag jobba t.om augusti för att sedan ta ut semester och eventuellt havandeskapspenning från v.32. Jag hoppas att jag lyckas hålla mig frisk tills dess men känns som att oddsen är emot mig.

    Vad kommer SVT göra av detta? Lite osäker just nu om jag vill delta, men i sådana fall anonymt.


    Vad är havandeskapspenning?
    Embryodonation 2020 - BF 22/10
Svar på tråden SVT söker gravida pga. Corona inte är riskgrupp