• Lina100

    Körkort, skiter i det här

    Är 22 år och satt på handledarkurs med massa 15 åringar idag, körläraren påstår att ett körkort kan ta upp till 2 år.

    Ska ta på automat och kör förfullt, kör även teoriprovet online samt körkortsboken, körkortsfrågor och är uppe i 55-58 rätt av 65.

    Alltså hur länge tror ni det tar? Hur många gånger ska man köra hos körlärare och hur lägger man upp riskettan och så?

    Har körkortstillstånd, handledarkurs klar och kör 3 gånger i veckan med mamma.

    Vad nu? Tycker detta är så komplicerat? Liksom 2 år?!! Vill ta detta snabbt ju

  • Svar på tråden Körkort, skiter i det här
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Vintergatan) skrev 2020-04-22 22:26:21 följande:

    Och en viktig sak för dig som kör med mamma (som min trafiklärare berättade för mig): gör alltid nya moment först på trafikskolan och öva sedan på dem med mamma. Min lärare var rätt trött på folk som kört först med föräldrarna och då lärt sig fel som de sen fick lägga dyr lektionstid på att lära om (köra bränslesnålt var en typisk sån sak).


    Tack för din insikt!
    Alla är nya i trafiken någon gång MEN inte alla fattar det!
  • Anonym (Vintergatan)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-22 22:24:31 följande:

    På 7 veckor kan man ta körkortet om man är engagerad för det. Varför skulle man inte kunna det? Det enda som kan stoppa är ju halkbanan, teoriprovet och uppkörningen. Men om man är ute i god tid så ska det nog gå det med.Ja det finns många som sitter bakom ratten som inte borde få det. Alla har vi någon som vi känner som hör till den kategorin.


    Jag skulle nog säga att det spelar in vad man gör i övrigt på dagarna om det går eller inte. Har man krävande jobb eller studier, eller barn som tar tid och kraft tror jag sju veckor är en utopi.
  • Anonym (Hm)

    Nu tog jag körkortet för länge sen. Fanns ingen "riskera" då. Körde privat några gånger i stan. Men mest ute på landet. Gjorde halkan och provet och uppkörningen. Körkortet klart på 2 veckor. Det jag satsade på (kunde ju redan hantera fordonet) var att studera i hela 2 timmar kvällen innan och satte det.

    Idag handlar det bara om pengar f*n. Lika dant med mc- kortet. Pluggade i 4 timmar inför det.

    Läs böckerna (boken?) ordentligt hemma. Markera de sidor som känns svåra. Fastna inte direkt utan gå vidare och sen gå tillbaka till dom när du avklarat det som känns enklare.

    För att lära sig hantera fordonet så fick jag backa runt runt på en släktings gård och låtsas parkera. Nu var det ju inte runt på gårdsplanen bara utan runt och genom hela gården med hus, backe och kurvor. Backade väl runt 2 gånger innan farsan tyckte att det var bra, men körde ett extra varv till. Handlar säkert om en sträcka på sammanlagt 3-4 km.

    I ditt fall är det inte relevant vad körsoleläraren säger om du vet att du kan. Den täcker bara upp så en del inte får psykbryt vid första o andra försöket.

    För mitt x gick det inte alls bra tills jag tog saken i egna händer. Hade då gått på körskola i nog 1 år. Och man liggande systematiskt uppkörningen för att tjäna mer pengar. Blev att gå igenom bilen (trots 1 års handledarkörning visste hon inget om motorrummet). Sen fick henne att byta till en mindre stad där man kunde köra upp. Körde min egna bil och vi åkte runt och diskuterade olika skyltar, regler och ev händelser. Satte mig även med henne med de låtsastesterna på körskolan (la en dag på det) hon fick sitta och läsa 2 pärmar och skrev ner sidonumren som var svåra och sen gick vi igenom det och vips, så fick hon kortet!

    Lägg inte allt förtroende till körskolan. Utan hitta någon man som både kan hantera fordonet är och kan reglerna. De kvinnor jag hade runt mig var inte så särskilt duktiga trots att de hade körkort redan.

    Lycka till!

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-23 05:12:46 följande:

    Nu tog jag körkortet för länge sen. Fanns ingen "riskera" då.


    Fanns ingen "risketta".*
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-23 05:12:46 följande:

    För mitt x gick det inte alls bra tills jag tog saken i egna händer. Hade då gått på körskola i nog 1 år. Och man liggande systematiskt uppkörningen för att tjäna mer pengar.


    kuggade*.
  • Anonym (S)

    Hm... Jag började köra lite grann när jag var 16, mer på allvar när jag var 17. Körde till och från mina träningar och ett par gånger i veckan med mina föräldrar då. Började ta lektioner på allvar ca 3-4 månader innan jag fyllde 18 och fick mitt körkort 4 dagar efter min födelsedag. Tips är att efter varje körlektion gå ut och öva på det som var svårt under lektionen. När lektion kommer läraren att pröva dig på det igen, och om du då kan det kan ni gå vidare till nästa steg. Så nej, några två år ska det inte behöva ta. Ett körkort har du resten av livet, och ger dig mycket möjligheter när det gäller jobb mm. Så fortsätt kämpa ??

  • Kjell2
    Lina100 skrev 2020-04-22 21:46:52 följande:
    Tack bästa! Men hur lägger jag liksom upp allt med körläraren? Och siktar på att ta det den 10 juni typ

    Tycker ni jag satsar för högt? (Tänk på att jag ska ta på automat)
    Ca sju veckor kvar. Räkna med ca 25 lektioner. Alltså knappt 4 lektioner i veckan. Försök få till dubbellektioern två gånger i veckan och kör pass privat mellan. Helt klart möjligt. Jobba hela tiden med teorin.

  • Anonym (35 år)

    Jag är 35, tog också automat och körde enbart på trafikskola, inget privat. Det tog 18 eller 19st 80 minuters lektioner, utspritt på ca 3-4 månader, gick på lärarledda teorilektioner som ingick i paketet. Klarade både teori och uppkörning på första försöket men det gäller att plugga plugga och åter plugga.

    Mitt tips är att köpa ett paket, finns lite olika varianter men då får du riskettan i det, du får också bra handledning med vad du behöver öva mer på och uppdaterad teoribok online.

    Ge inte upp!!

  • Anonym (35 år)
    Anonym (35 år) skrev 2020-04-23 08:49:51 följande:

    Jag är 35, tog också automat och körde enbart på trafikskola, inget privat. Det tog 18 eller 19st 80 minuters lektioner, utspritt på ca 3-4 månader, gick på lärarledda teorilektioner som ingick i paketet. Klarade både teori och uppkörning på första försöket men det gäller att plugga plugga och åter plugga.

    Mitt tips är att köpa ett paket, finns lite olika varianter men då får du riskettan i det, du får också bra handledning med vad du behöver öva mer på och uppdaterad teoribok online.

    Ge inte upp!!


    *och halkbanan ingår också
  • Anonym (Anno Nym)

    Det är inte alltid det går snabbare att ta för automat då det folk kuggar på är inte själva växlignen utan andra saker, placering, planering m.m.

    Jag skulle rekommendera att ta för manuell om möjligt så slipper man den begränsningen.
    Man klarar sig dock utmärkt med automat.

  • Anonym (Anno Nym)

    Det är inte alltid det går snabbare att ta för automat då det folk kuggar på är inte själva växlignen utan andra saker, placering, planering m.m.

    Jag skulle rekommendera att ta för manuell om möjligt så slipper man den begränsningen.
    Man klarar sig dock utmärkt med automat.

Svar på tråden Körkort, skiter i det här