• Anonym (Ts)

    Hur länge tror ni att corona / covid 19 kommer påverka våra liv?

    Dvs, hur länge tror ni att man ska praktisera social distansering, karantäna sig om man är sjuk, undvika att gå ut om man är i riskgrupp osv?

    Ge mig fakta , ge mig funderingar och tankar! Allt mottages tacksamt!

    Och hur tror ni detta kommer påverka samhället i det långa loppet?

  • Svar på tråden Hur länge tror ni att corona / covid 19 kommer påverka våra liv?
  • StevenDiese

    Jag tror väl att vi kommer ha social distansering fram till 2022 fast med perioder med låg smittspridning då vi kan leva ut lite.

    Efter det kan vi nog räkna med minst 5 år då ekonomin är trasig.

  • Anonym (Ts)
    StevenDiese skrev 2020-04-24 22:36:19 följande:

    Jag tror väl att vi kommer ha social distansering fram till 2022 fast med perioder med låg smittspridning då vi kan leva ut lite.

    Efter det kan vi nog räkna med minst 5 år då ekonomin är trasig.


    Du tror så pass alltså? Det var jag då inte beredd på, vad grundar du det på?

    Ja alltså ekonomin är ju en sak för sig.. :/
  • Hyllemor

    Jag tror att coronakrisen - liksom andra stora kriser i historien - kommer att påverka Sverige och världen i säkert 50 år eller så (i alla fall på ett eller annat vis) Hur det kommer att ske, är svårt att sia om: kanske kommer det att innebära att avståndet mellan folk vid köbildning kommer att bli något längre än vad det har varit tidigare, eller att folk är mer noga med att vara hemma från jobbet vid sjukdom, eller någonting annat i folks beteende som kommer att etsa sig fast hos alla dem (och dess barn) som var vuxna under coronapandemins framfart.

  • asdfgh

    Tills dess att vi får fram ett vaccin, om det nu ens går med tanke på att man inte ens vet till 100% att genomgången sjukdom ger immunitet, lär vi få leva med försiktighetsåtgärder. När/om vi uppnår någon typ av flockimmunitet kommer samhället nog börja återgå till det normala lite mer men inte helt.

    Vad är det man säger krävs för vaccinationsgrad för att skydda den delen av befolkningen som inte är vaccinerad? 95%? I så fall krävs att 95% av befolkningen antingen haft sjukdomen och blivit immun eller blivit vaccinerad. 1 år? 2 år? Hur det påverkar oss att ha levt med restriktioner under så lång tid är väl en helt annan historia...

  • GodOnlyKnows

    Vill naturligtvis tro på det bästa, men det här är mer allvarligt än vad jag tror att någon kan förstå.

    Sverige befann sig redan i ett väldigt allvarligt läge innan COVID-19 med skenande brutal kriminalitet, kris inom socialtjänst, skola och vård osv.

    Främst orsakat av politikernas ansvarslösa migrstionspolitik.

    Reinfeldt och Löfven har verkligen inte gjort landet bättre och då händer detta.

    Gud kommer hela oss och han kommer med lösningen för framtiden.

    God Only Knows som The Beach Boys sjunger.

    Amen.

  • Hyllemor
    asdfgh skrev 2020-04-24 23:26:29 följande:

    Tills dess att vi får fram ett vaccin, om det nu ens går med tanke på att man inte ens vet till 100% att genomgången sjukdom ger immunitet, lär vi få leva med försiktighetsåtgärder. När/om vi uppnår någon typ av flockimmunitet kommer samhället nog börja återgå till det normala lite mer men inte helt.

    Vad är det man säger krävs för vaccinationsgrad för att skydda den delen av befolkningen som inte är vaccinerad? 95%? I så fall krävs att 95% av befolkningen antingen haft sjukdomen och blivit immun eller blivit vaccinerad. 1 år? 2 år? Hur det påverkar oss att ha levt med restriktioner under så lång tid är väl en helt annan historia...


    Hur restriktionerna ser ut i landet är ju väldigt olika, eftersom smittan har spridit sig väldigt olika i landet. Om man jämför Stockholm - Malmö, t.ex. så sades det att man i maj-juni skulle vara på samma nivå som Stockholm var i april. Nu är vi i slutet av april och i Malmö börjar det hända saker: man ska ha myndighetskontroll på uteserveringar etc. Smittan har verkligen inte spridit sig här förrän nu: Det har varit direkt folktomt fram tills för ett par veckor sedan, men nu börjar man se lite mer folk på stan, och därmed kommer ju också smittan. I andra delar av Sverige så är smittan minimal.


    Jag tror att det blir svårt att jämföra Sverige med andra länder. Sverige är ett - till ytan - väldigt stort land. I storstadsregionerna bor väldigt många människor, men därmellan är det glest mellan befolkningen. (På många orter fanns innan corona ingen köbildning att tala om i affären och det fanns tre-fyra tomma säten per passagerare på bussen.) Dessutom har vi kulturellt nedärvt en social distans som kanske inte finns i andra länder.


    Jag tror, att vad gäller flockimmunitet, så kan vi inte uppnå det i HELA Sverige över huvud taget utan ett vaccin.

  • Fjäril kär

    Om man tror att det här är över lagom till våra semestrar börjar till midsommar så har man inte fattat särskilt mycket av allvaret. Social distansering, hårda regler och tuffare tag får vi nog räkna med hela året ut. Minst.

  • annabellelee
    asdfgh skrev 2020-04-24 23:26:29 följande:

    Tills dess att vi får fram ett vaccin, om det nu ens går med tanke på att man inte ens vet till 100% att genomgången sjukdom ger immunitet, lär vi få leva med försiktighetsåtgärder. När/om vi uppnår någon typ av flockimmunitet kommer samhället nog börja återgå till det normala lite mer men inte helt.

    Vad är det man säger krävs för vaccinationsgrad för att skydda den delen av befolkningen som inte är vaccinerad? 95%? I så fall krävs att 95% av befolkningen antingen haft sjukdomen och blivit immun eller blivit vaccinerad. 1 år? 2 år? Hur det påverkar oss att ha levt med restriktioner under så lång tid är väl en helt annan historia...


    Hur många som behöver ha antikroppar för att en population ska räknas att ha flockimmunitet beror på hur smittsam sjukdomen är. För mässling krävs 95%. För corona har siffra 60 % nämnts av experter. Om det stämmer exakt vet nog inte experterna än, men det lär vara en bra bit under 95% i alla fall.
  • annabellelee

    Tidsmässigt tror jag det kommer påverka oss i alla fall ett år framöver. Frågan är om restriktionerna kommer fortsätta - risken är såklart att ekonomin tar för mycket stryk och politikerna lättar på olika regler för att hindra ekonomin från att kollapsa.

    Men tanken om att hålla avstånd och undvika folksamlingar kommer nog sitta i länge.

  • GodOnlyKnows
    annabellelee skrev 2020-04-25 00:03:04 följande:

    Tidsmässigt tror jag det kommer påverka oss i alla fall ett år framöver. Frågan är om restriktionerna kommer fortsätta - risken är såklart att ekonomin tar för mycket stryk och politikerna lättar på olika regler för att hindra ekonomin från att kollapsa.

    Men tanken om att hålla avstånd och undvika folksamlingar kommer nog sitta i länge.


    Regeringen har prioriterat ekonomin före människoliv.

    Eller rättare sagt försökt sig på ett mellanting mellan lock-down och vanligt läge.

    Hittills har det gått sådär med både ekonomin och antal avlidna i COVID-19.
Svar på tråden Hur länge tror ni att corona / covid 19 kommer påverka våra liv?