• Simplify

    Vad anser du är pedagogens uppgift i förskolan?

    Jag vill veta vad föräldrar utan någon erfarenhet inom förskolan har för uppfattning på vad pedagogens uppgifter är. Min uppfattning är att det finns en viss respektlöshet hos vissa föräldrar då de ignorerar vad pedagoger säger och uppfattar det som att pedagogerna saknar kompetens och erfarenhet.

    Har läst trådar om hur personal glömt barn ute och blir faktiskt rätt upprörd över hur vissa föräldrar uppfattar situationen som att pedagoger inte får göra ett enda fel.


    Håll en god ton och försök att beskriva så mycket som möjligt hur just du ser på själva yrkesgruppen och även pedagoger får besvara frågan men samtidigt vill jag höra från de föräldrar som vanligtvis inte ser på yrkets helhet inom förskolan.


    Ps. kom gärna med förslag på vad som kan förbättras och förklara saker som fungerar dåligt på er förskola.

    Mvh blivande pedagog

  • Svar på tråden Vad anser du är pedagogens uppgift i förskolan?
  • complicit

    Nu får jag kanske skit, men enligt mig, eftersom förskola inte är skolplikt, så var förskolan (dagis) barnpassning när jag arbetade. Mina barn lärde sig inte direkt mer där än hemma. Visst har pedagogerna där erfarenhet och kompetens, men vad menar du att föräldrar ignorerar?

    Alla är människor och alla kan såklart göra fel och misstag, men vissa fel får man helt enkelt inte göra. Att glömma ett barn ute är ett sådant fel och är såklart inte alls ok! Givetvis har en förälder rätt att bli både arg och upprörd i det läget.
    Om jag ska vara helt ärlig så hade jag inte velat ha dig som förskollärare till mina barn om du ser så lätt på att glömma ett barn ute.

  • Simplify

    Intressant hur just du uppfattat yrket. Barnpassning är väl långt ifrån vad en förskollärare utför då denne har mer ansvar än en barnskötare men jag förstår vad du menar.

    Om du genom min formulering anser att jag ser "lätt" på situationen att glömma ett barn ute så har du fel. Föreställ dig att förskolan kan vara inhägnad, blir det då lika allvarligt och om det endast handlar om ett par minuter?

    Vi är alla människor och mänskliga, självklart blir det fel ibland och det tar jag hänsyn till, och med tanke på hur illa det kan bli att glömma ett barn ute så anser jag också att bättre rutiner bör införas i förskolan.

    Då jag befinner mig i en utvecklingsfas så har jag också möjlighet att påverka förskolan och jag tar mitt ansvar över att barnen får den trygghet och möjligheten till utveckling som de behöver.

    Mvh blivande pedagog

  • complicit
    Simplify skrev 2020-04-26 02:10:11 följande:

    Intressant hur just du uppfattat yrket. Barnpassning är väl långt ifrån vad en förskollärare utför då denne har mer ansvar än en barnskötare men jag förstår vad du menar.

    Om du genom min formulering anser att jag ser "lätt" på situationen att glömma ett barn ute så har du fel. Föreställ dig att förskolan kan vara inhägnad, blir det då lika allvarligt och om det endast handlar om ett par minuter?

    Vi är alla människor och mänskliga, självklart blir det fel ibland och det tar jag hänsyn till, och med tanke på hur illa det kan bli att glömma ett barn ute så anser jag också att bättre rutiner bör införas i förskolan.

    Då jag befinner mig i en utvecklingsfas så har jag också möjlighet att påverka förskolan och jag tar mitt ansvar över att barnen får den trygghet och möjligheten till utveckling som de behöver.

    Mvh blivande pedagog


    Dock går det inte att komma ifrån att förskola ÄR barnpassning. Att en förskollärare har fler uppgifter förändrar ju inte faktum. Hade förskola varit skola hade det varit skolplikt där också.

    Jag kan bara svara på vad du själv skriver och uttrycker dig, i ditt första inlägg blir du, enligt dig, lätt upprörd över att FÖRÄLDRAR tycker att pedagoger gör fel som glömt barn ute.

    När du skriver så får du ju förstå att det kan tolkas som att du inte tycker att det är så farligt. Varför blir du annars upprörd över föräldrarnas reaktioner?
  • mamma1970

    Enkelt svar. Se till att mitt barn har det bra under tiden jag arbetar. Om det sker genom lek, i en skolbänk eller kombinerat, spelar ingen roll.

    Att införa läroplan, ändra namn från dagis till förskola, att de är förskollärare istället för barnskötare ändrar ingenting. Det är barnpassning som är det viktiga.

    Varför är ens en läroplan viktig? Att möta barns nyfikenhet, behövs det ingen universitetutbildning för.

  • fjanten

    Förskolan är barnpassning för att vi ska kunna arbeta. Tycker vi bör ändra tillbaka till daghem och huvudfokus på omsorg före läroplan. Fler barnskötare, skippa flummiga förskol"lärar"utbildningen.

  • Seven Costanza

    Socialt: Att se till att mitt barn har det tryggt, har vänner att leka med och att personalen är goda förebilder samt säger till om mitt barn eller något annat barn beter sig illa mot ett annat barn eller mot en vuxen, och peppar barnet att själv klara av olika saker som t ex äta, klä på sig, gå på toaletten, tvätta händerna. Kunskapsmässigt: på ett lekfullt sätt läsa, sjunga och lära ut sådant som bokstäver, matte, kroppen, djur och natur. Några exempel på vad jag värdesätter - att barnet trivs och känner sig välkommet av personalen är det viktigaste.

  • Persikaplommon
    Simplify skrev 2020-04-26 02:10:11 följande:

    Intressant hur just du uppfattat yrket. Barnpassning är väl långt ifrån vad en förskollärare utför då denne har mer ansvar än en barnskötare men jag förstår vad du menar.

    Om du genom min formulering anser att jag ser "lätt" på situationen att glömma ett barn ute så har du fel. Föreställ dig att förskolan kan vara inhägnad, blir det då lika allvarligt och om det endast handlar om ett par minuter?

    Vi är alla människor och mänskliga, självklart blir det fel ibland och det tar jag hänsyn till, och med tanke på hur illa det kan bli att glömma ett barn ute så anser jag också att bättre rutiner bör införas i förskolan.

    Då jag befinner mig i en utvecklingsfas så har jag också möjlighet att påverka förskolan och jag tar mitt ansvar över att barnen får den trygghet och möjligheten till utveckling som de behöver.

    Mvh blivande pedagog


    Det räcker med några minuter ensam på en inhägnad gård för en olycka , om man har verkligen stor otur.

    Har du läst om Martins död på förskolan Grodan i Järbo?

    Han var också bara ensam några minuter på förskolegården.
  • Simplify
    complicit skrev 2020-04-26 08:53:12 följande:
    Dock går det inte att komma ifrån att förskola ÄR barnpassning. Att en förskollärare har fler uppgifter förändrar ju inte faktum. Hade förskola varit skola hade det varit skolplikt där också.

    Jag kan bara svara på vad du själv skriver och uttrycker dig, i ditt första inlägg blir du, enligt dig, lätt upprörd över att FÖRÄLDRAR tycker att pedagoger gör fel som glömt barn ute.

    När du skriver så får du ju förstå att det kan tolkas som att du inte tycker att det är så farligt. Varför blir du annars upprörd över föräldrarnas reaktioner?

    Om förskolan endast handlar om barnpassning bör det rimligtvis inte behövas någon utbildning. Men en verksamheten bör ha kunskap för att veta vad det innebär att ta hand om barn. Vi lever i en tid där utbildningen har fått högre krav och det är dessutom demokratin som sett till att personal på arbetsplatser ska ha en viss utbildning för att få jobba inom yrket.

    Det finns samtidigt en brist på utbildad personal inom flera yrkesgrupper vilket beror på att viljan till att utbilda sig till det som behövs inte existerar.

    Du menar på att jag ska vara i en ständig oro för att ta hand om dina barn ifall något skulle hända? Ska jag tänka mig in i rollen som ordningspolis och se till att barnen är ständigt övervakade?

    Vad som kan anses vara farligt vid första anblick är oftast inte lika farligt när barnet sedan förklarat vad som hänt.

  • Simplify
    Persikaplommon skrev 2020-04-26 10:21:10 följande:
    Det räcker med några minuter ensam på en inhägnad gård för en olycka , om man har verkligen stor otur.

    Har du läst om Martins död på förskolan Grodan i Järbo?

    Han var också bara ensam några minuter på förskolegården.

    Jag har nu läst artikeln och förstår den frustration som uppstår från föräldrar men samtidigt var det en olycklig situation som uppstod.


    Att barnet inte blev uppmärksammad av förskolläraren är beklagligt men likväl så hade hjälmen en viss betydelse för döden. En hjälm kan skydda ett fall men om barnet fastnar och spännet inte utlöser så är det rena dödsfaran, jag kan tänka mig att som förälder inte skicka barnen till förskolan med undermåliga skydd om du vill ditt barns bästa.

    Att olyckor uppmärksammas är bra och viktigt, men jag känner samtidigt att det hade kunnat vara vilken annan förskollärare som helst och att det bör ha varit mer personal i omgivningen som hade kunnat hålla koll på barnen. Att enskilt peka ut en person som ansvarig är fel enligt mig.

  • Kusinen

    En huvudfunktion som förskolor har är ju att ge omsorg till barn medan deras föräldrar förvärvsarbetar. Så det skulle jag säga är en av förskolans viktigaste funktioner. Och i det ligger förstås en massa annat som att ge barn liknande förutsättningar oavsett föräldrars situation mm. Och inom ramen för detta har förskolan förstås också en viktig pedagogisk uppgift.

    Om man ska se till förskolelärarens roll så tänker jag

    - ansvara för barnens säkerhet och omvårdnad

    - På olika sätt stötta barnen i deras egen utveckling, tex ge förutsättningar för god språkutveckling, grovmotorisk och finmotorisk utvecakling mm

    - En viss "samhällsfostrande roll", tex träna samarbete, turtagning, rättvisa, empati, osv, för samhället viktiga värden.

    Det tänker jag spontant. Och alla dessa delar innehåller ju många olika detaljer och konkreta arbetsuppgifter.

Svar på tråden Vad anser du är pedagogens uppgift i förskolan?